Research Article
BibTex RIS Cite

THE APPLICABILITY OF PROBLEM – SLOVING METHOD in SOCIAL SCIENCES in PROMARY CURRUCULUM

Year 2003, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 20, 01.06.2003

Abstract

Problem solving method is an appraach to learninng which focuses on teaching children how to be creative and productive in getting knowledge instead of simply transferring knowledge. Thus, using this tecnigue, students can easily achieve absorbing knowledge, using and imroving their skills and attitudes and finally overcoming the problems they ever face. In order to conduct the procedures of this research, two different groups of fifth year studens were chosen. This careful selection qas carried out through a pre – test. Then, while one of the groups (the Control Group) continued learning in classical method, the other group (the Experimental Group) carried on learning in proble solving method. At the end of the scheduled time, a post – test has shown that there are significant differences between the averoges of the post – test scores of each group. In brief, the problem – solwing method has been proved to be more effective. Burning the process, the students qere highly motivated and participated the learning activity actively . 90 per cent of the students staed thet they had found the method in guestion useful and interesting. 

İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ

Year 2003, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 20, 01.06.2003

Abstract

Problem çözme yöntemi, bilgiyi aktarma yerine yaratıcı bilgiyi üretmek için çocuklara yaratıcı ve üretici olmayı öneren bir yaklaşım biçimini ortaya koyar. Böylece öğrenciler bu yöntemi kullanarak, bilgileri öğrenmeyi beceri ve tutumlarını geliştirerek bunları kullanmayı ve karşılaşacakları sorunları çözmeyi kolaylıkla başarabilirler. Sosyal Bilgiler dersinde problem çözme yönteminin uygulandığı deney grupları ile klasik yöntemlerin uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin (5.Sınıf) son test puanları ortalamaları arasında önemli farklar ortaya çıkmıştır. Kısacası problem çözme yönteminin Sosyal Bilgiler dersinde, öğrenci başarısı açısından daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu yöntemin işleyişinde; öğrencileri etkin olarak öğrenmeye katılmış ve daha çok motive olarak grup amacını gerçekleştirmeye çalışmışlardır. Yöntem öğrenciler tarafından çok sevilmiş, ilgiyle karşılanmıştır. Yöntemin uygulandığı sınıflarda öğrencilerin %90’nı söz konusu yönteme devam etmek istediklerini belirtmişlerdir.  

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Çiğdem Ünal This is me

Ramazan Sever ve Özlem Yılmaz This is me

Publication Date June 1, 2003
Submission Date December 12, 2014
Published in Issue Year 2003 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ünal, Ç., & Yılmaz, R. S. v. Ö. (2003). İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 1-20.
AMA Ünal Ç, Yılmaz RSvÖ. İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2003;4(2):1-20.
Chicago Ünal, Çiğdem, and Ramazan Sever ve Özlem Yılmaz. “İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4, no. 2 (June 2003): 1-20.
EndNote Ünal Ç, Yılmaz RSvÖ (June 1, 2003) İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4 2 1–20.
IEEE Ç. Ünal and R. S. v. Ö. Yılmaz, “İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 4, no. 2, pp. 1–20, 2003.
ISNAD Ünal, Çiğdem - Yılmaz, Ramazan Sever ve Özlem. “İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/2 (June 2003), 1-20.
JAMA Ünal Ç, Yılmaz RSvÖ. İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2003;4:1–20.
MLA Ünal, Çiğdem and Ramazan Sever ve Özlem Yılmaz. “İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 4, no. 2, 2003, pp. 1-20.
Vancouver Ünal Ç, Yılmaz RSvÖ. İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE (5.Sınıflar) PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2003;4(2):1-20.