Fiziksel, sosyal ve inşa edilmiş sistemler arasındaki dinamik ilişkiler örgütsel öğrenme ve adaptasyonu afet organizasyonları için zorunlu kılmaktadır. Yeterli örgütsel, teknik ve kültürel kapasiteye sahip sosyoteknik afet sistemleri kendi kendine öğrenme ve çevrelerindeki değişime adapte olma kabiliyetini kazanmaktadırlar. Bu makale, 1999 Marmara depreminden sonra gerçekleşen örgütsel öğrenmeyi incelemektedir. Çalışma, 44 adet yarı yapılandırılmış mülakat, görevli organizasyonların yapmış oldukları kritikler, bilim adamları, ulusal ve uluslararası organizasyonların analizleri ve Cumhuriyet gazetesinde yer alan Düzce depremi ile ilgili haberleri elde veri olarak kullanmaktadır. Araştırmanın sonuçları, 1999 Marmara depreminin bir değişim süreci başlattığını göstermektedir. Her ne kadar söz konusu süreç, sosyoteknik bir Türk afet yönetim sistemi oluşturmak için yeterli olmasa da, Düzce depremi öncesinde kaydedilen örgütsel, teknik ve kültürel gelişmeler, Marmara depremine kıyasla daha iyi koordine olan ve daha hızlı bir afet müdahale operasyonuna olanak vermiştir
Örgütsel öğrenme afet yönetimi Düzce depremi sosyoteknik sistemler
The dynamic relationships among physical, social and constructed systems make organizational learning and adaptation more than necessary for disaster organizations. Sociotechnical disaster systems with sufficient organizational, technical, and cultural capacities can self-learn and self-adapt to the changing conditions in their environments. This paper examines the organizational learning that occurred after the 1999 Marmara earthquake. The study uses 44 semistructured interviews as well as post-disaster critiques by participating organizations, analyses by researchers, national and international professional organizations, and news reports from Cumhuriyet daily news paper. The findings of the study reveal that the 1999 Marmara earthquake started a change process in the Turkish disaster management system. Although the change process was not sufficient for creating a sociotechnical disaster system, the improvements in the organizational, technical, and cultural aspects facilitated better coordination and faster response operations after the Duzce earthquake.
Organizational learning disaster management Duzce earthquake sociotechnical systems
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2005 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 6 Sayı: 1 |