Research Article
BibTex RIS Cite

IMPROVEMENT OF BUSSED EDUCATION BY THE MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY: EXAMPLE OF ESKISEHIR PROVINCE

Year 2009, Volume: 10 Issue: 2, 293 - 332, 01.06.2009

Abstract

Thirty percent of primary school students live in rural areas of Turkey. However, Turkish rural education has some problems because of climate, geographical position, and dispersed settlement in the rural and distant areas. Although Bussed Education is one of the solutions to overcome rural education problems, it has problems, too. In this study, information and communication technology based models are investigated with the aim of providing improvement in Bussed Education. First, literature, 19 master theses and one PhD thesis, is examined to identify problems of bussed education followed by the analysis of problems which can be fixed by using information and communication technologies. Second, theoretical, technical and economic structure of the model is constructed with keeping the problems in mind. Finally, structured and unstructured models are developed for Eskisehir City. Education and instruction, security and health of students, cost, and social aspects are analyzed within this context. 

References

  • Altunsaray, A. (1996, Kasım). Taşımalı İlköğretim Uygulamasının Değerlendirilmesi: Balıkesir Örneği. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2000, Mayıs). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Normal, Taşımalı ve Yatılı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması . Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi , 153-154. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Baş, M. (2001). Tasımalı İlkögretimde Karsılasılan Sorunlar: Bolu ili Örnegi. Yayımlanmıs Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Bonk, C. J., ve C. R. Graham (2006). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco, CA: Jhon Wiley & Sons.
  • Brown, T. H. (2005). Towards a Model for M-Learning in Africa. International Journal on e-Learning , 4 (3), 299.
  • Büyükboyacı, Ş. (1998). Tasımalı İlkögretim ve Sorunları: Çanakkale İli Örnegi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi . Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükkaragöz, S., & Sahin, H. (1995). Tasımalı İlkögretim Uygulamaları. Egitim ve Bilim , 19 (96), 38-50.
  • Ergün, M. ve A. Özdaş. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul: Kaya Matbaacılık. Eskişehir Milli Eğitim Müdürlüğü. (2006). Eskişehir İl Eğitim İstatistikleri Kitapçığı 2005–2006 Öğretim Yılı . Eskişehir: Eskişehir Milli Eğitim Müdürlüğü.
  • Garan, Ö. (2005, 11). Kırsal Kesimdeki Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Girginer, N. (2001). Uzaktan Eğitim Kararlarında Teknoloji, Maliyet, Etkinlik Boyutları Ve Uzaktan Eğitime Geçiş İçin Kavramsal Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Harasim, L.M. (1990). Online Education: Perspectives on a new environment. New York: Praeger.
  • Kabaş, N. (2006, Temmuz). Taşımalı ilköğretim Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar (Bolu İli Örneği) Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakütük, M. (1996). Taşımalı İlkögretim Uygulaması ve Sorunları: Sincan İlçesi Örnegi. Yayımlanmıs Yüksek Lisans Tezi . Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kavak, Y. (1997). Dünyada ve Türkiye’de İlköğretim. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kaya, A., & M. B. Aksu (2004). Fırsat Ve Olanak Eşitliğinin Sağlanmasında Bir Adım Olarak Taşımalı Eğitim: Bir Örnek Olay Çalışması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultay. Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Normal, Yatılı Ve Taşımalı İlköğretim Okullarının Karsılaştırılması (Mudurnu İlçesi Örneği) Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçükoğlu, A. (2001). İlkögretimde Taşımalı Egitim Sistemi Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bililimler Entitüsü.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı Eğitim(Bursa İli Örneği). İlköğretim Online , 5 (2), 16-23.
  • Lating, P. O. (2006). Hybrid E-Learning For Rural Secondary Schools In Uganda. Sweden: Blekinge Institute of Technology, School of Technoculture Humanities and Planning.
  • Mason, R., & Rennie, F. (2004). Broadband: A solution for rural e- Learning? International Review of Research in Open and Distance Learning , 5 (1).
  • M.E.B. (2007). 12 / 256 Kbps hızlı ADSL İnternet Erişimi Hizmeti Sağlanma Aşamaları (Zaman Çizelgesi). 06 06, 2006 tarihinde T.C. Milli Eğitim
  • adresinden alındı. http://www.meb.gov.tr/ADSL/adsl_index.html MEB. (2007). Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2006-2007. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moore, M., & Kearsley, G. (2005). Distance Education: A System View. Canada: Wadsworth.
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. (2003). Blended learning sysytem:Definition and directions. Quarterly Review of Distance Education , 4 (3), 227-234.
  • Özkan, N. (1997). Taşımalı ilköğretim Uygulamasında Sayısal Gelismeler, Güçlükler ve çözüm Önerileri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Özkul, A. E., Mutlu M. E., ve C. Öztürk (2003). “İnternete Dayalı Eğitimde Oluşturmacı Yaklaşım Deneyimi.” Teknolojileri Işığında Eğitim (BTIE) Sempozyumu. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Pardus-wiki. (2007, 12 22). Pardus Uygulamaları. 12 23, 2007 tarihinde pardus-wiki:
  • adresinden alındı. Ryders, M. Augmentation of the Intelect: Network Instruments, Environments and Strategies for Learning.
  • (http://www.cudenver.edu/~mryder/augment.html.
  • Erişim Tarihi:20.03.2007).
  • Saba, F. (2003). Distance Education Theory, Methodology, and Epistemology: A Pragmatic Paradigm. Handbook Of Dıstance Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tunçkaya, S. (1996, Temmuz-Ağustos). Taşımalı Eğitim Sistemi. Üzerine. Çağdaş Eğitim. TUNÇKAYA, 223: 21-22.
  • TÜBİTAK - UEKAE. (2007). Pardus 2007.3 Lynx lynx. 12 20, 2007 tarihinde Pardus: TÜBİTAK-UEKAE:
  • http://www.pardus.org.tr/index.html adresinden alındı.
  • Türkdoğan, O. (2006) Türkiye'de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Vikipedi. (2007). 100 dolar laptop. 10 12, 2007 tarihinde Vikipedi, özgür
  • adresinden alındı. http://tr.wikipedia.org/wiki/100_dolar_laptop Yalçın, K. Y. (2006). Yerleşik Ve Taşımalı Egitim Yapan İlköğretim Okullarındaki Öğrencilerin Toplumsallaşmasında Beden Eğitimi Ve Sporun Önemi: Kütahya İli Örneği Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, M., Orak, S., Tozlu, N., Uçak, A. ve D. Sezer (2007). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması: Van İl Merkezi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6, 19: 197-213.
  • Yıldırım, İ. (1991). İlköğretim Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması ve Taşımalı İlköğretim Uygulamasında Diyarbakır Örneği. İzmir I. Eğilim Kongresi Bildirileri (s. s.683-691). İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayın.
  • Yılmaz, E. (1998). Tasımalı İlkögretim Uygulaması: Kırsehir İli Örnegi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara : Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ

Year 2009, Volume: 10 Issue: 2, 293 - 332, 01.06.2009

Abstract

Türkiye’de ilköğretim çağı nüfusunun yaklaşık %30’u kırsalda
bulunmaktadır. Coğrafi konum, iklim, dağınık yerleşim yapısı nedeniyle
kırsal ve uzak alanlardaki ilköğretim uygulamalarında bir takım sorunlar
yaşanmaktadır. Bu sorunların çözümü ve eğitimin yaygınlaştırılabilmesi
için başvurulan yöntemlerden bir tanesi de taşımalı ilköğretim
uygulamasıdır.
Bu çalışmada, taşımalı ilköğretim uygulamasında bilgi ve iletişim
teknolojilerinden Eğitim ve Öğretim, Güvenlik ve Sağlık, Maliyet, Sosyal
Yapı boyutlarında iyileştirici unsur olarak nasıl yararlanılabileceği
çalışılmış ve yaşanan sorunları azaltacak modellerin teknik ve ekonomik
açıdan olurluluğu aralaştırılmıştır.
Bu bağlamda Taşımalı İlköğretim Uygulamasına ait problemlerin
tespitinde 19 adet yüksek lisans, 1 adet doktora tezi olmak üzere toplam
20 adet lisansüstü çalışma temel kaynak olarak alınmıştır. Hangi
problemlerin bilgi ve iletişim teknolojileriyle iyileştirilebileceği
belirlendikten sonra ilk olarak genel bir model geliştirilmiş, bu modelin
teorik çerçevesi, teknolojik ve mali boyutu ortaya konmuştur. Ardından
Eskişehir İli için yapılandırılmış ve yapılandırılmamış olmak üzere iki
model önerilmiştir.

References

  • Altunsaray, A. (1996, Kasım). Taşımalı İlköğretim Uygulamasının Değerlendirilmesi: Balıkesir Örneği. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2000, Mayıs). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Normal, Taşımalı ve Yatılı İlköğretim Okullarının Karşılaştırılması . Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi , 153-154. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Baş, M. (2001). Tasımalı İlkögretimde Karsılasılan Sorunlar: Bolu ili Örnegi. Yayımlanmıs Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Bonk, C. J., ve C. R. Graham (2006). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco, CA: Jhon Wiley & Sons.
  • Brown, T. H. (2005). Towards a Model for M-Learning in Africa. International Journal on e-Learning , 4 (3), 299.
  • Büyükboyacı, Ş. (1998). Tasımalı İlkögretim ve Sorunları: Çanakkale İli Örnegi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi . Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükkaragöz, S., & Sahin, H. (1995). Tasımalı İlkögretim Uygulamaları. Egitim ve Bilim , 19 (96), 38-50.
  • Ergün, M. ve A. Özdaş. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul: Kaya Matbaacılık. Eskişehir Milli Eğitim Müdürlüğü. (2006). Eskişehir İl Eğitim İstatistikleri Kitapçığı 2005–2006 Öğretim Yılı . Eskişehir: Eskişehir Milli Eğitim Müdürlüğü.
  • Garan, Ö. (2005, 11). Kırsal Kesimdeki Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Girginer, N. (2001). Uzaktan Eğitim Kararlarında Teknoloji, Maliyet, Etkinlik Boyutları Ve Uzaktan Eğitime Geçiş İçin Kavramsal Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Harasim, L.M. (1990). Online Education: Perspectives on a new environment. New York: Praeger.
  • Kabaş, N. (2006, Temmuz). Taşımalı ilköğretim Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar (Bolu İli Örneği) Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakütük, M. (1996). Taşımalı İlkögretim Uygulaması ve Sorunları: Sincan İlçesi Örnegi. Yayımlanmıs Yüksek Lisans Tezi . Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kavak, Y. (1997). Dünyada ve Türkiye’de İlköğretim. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kaya, A., & M. B. Aksu (2004). Fırsat Ve Olanak Eşitliğinin Sağlanmasında Bir Adım Olarak Taşımalı Eğitim: Bir Örnek Olay Çalışması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultay. Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Normal, Yatılı Ve Taşımalı İlköğretim Okullarının Karsılaştırılması (Mudurnu İlçesi Örneği) Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçükoğlu, A. (2001). İlkögretimde Taşımalı Egitim Sistemi Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bililimler Entitüsü.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı Eğitim(Bursa İli Örneği). İlköğretim Online , 5 (2), 16-23.
  • Lating, P. O. (2006). Hybrid E-Learning For Rural Secondary Schools In Uganda. Sweden: Blekinge Institute of Technology, School of Technoculture Humanities and Planning.
  • Mason, R., & Rennie, F. (2004). Broadband: A solution for rural e- Learning? International Review of Research in Open and Distance Learning , 5 (1).
  • M.E.B. (2007). 12 / 256 Kbps hızlı ADSL İnternet Erişimi Hizmeti Sağlanma Aşamaları (Zaman Çizelgesi). 06 06, 2006 tarihinde T.C. Milli Eğitim
  • adresinden alındı. http://www.meb.gov.tr/ADSL/adsl_index.html MEB. (2007). Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2006-2007. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moore, M., & Kearsley, G. (2005). Distance Education: A System View. Canada: Wadsworth.
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. (2003). Blended learning sysytem:Definition and directions. Quarterly Review of Distance Education , 4 (3), 227-234.
  • Özkan, N. (1997). Taşımalı ilköğretim Uygulamasında Sayısal Gelismeler, Güçlükler ve çözüm Önerileri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Özkul, A. E., Mutlu M. E., ve C. Öztürk (2003). “İnternete Dayalı Eğitimde Oluşturmacı Yaklaşım Deneyimi.” Teknolojileri Işığında Eğitim (BTIE) Sempozyumu. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Pardus-wiki. (2007, 12 22). Pardus Uygulamaları. 12 23, 2007 tarihinde pardus-wiki:
  • adresinden alındı. Ryders, M. Augmentation of the Intelect: Network Instruments, Environments and Strategies for Learning.
  • (http://www.cudenver.edu/~mryder/augment.html.
  • Erişim Tarihi:20.03.2007).
  • Saba, F. (2003). Distance Education Theory, Methodology, and Epistemology: A Pragmatic Paradigm. Handbook Of Dıstance Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tunçkaya, S. (1996, Temmuz-Ağustos). Taşımalı Eğitim Sistemi. Üzerine. Çağdaş Eğitim. TUNÇKAYA, 223: 21-22.
  • TÜBİTAK - UEKAE. (2007). Pardus 2007.3 Lynx lynx. 12 20, 2007 tarihinde Pardus: TÜBİTAK-UEKAE:
  • http://www.pardus.org.tr/index.html adresinden alındı.
  • Türkdoğan, O. (2006) Türkiye'de Köy Sosyolojisi. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Vikipedi. (2007). 100 dolar laptop. 10 12, 2007 tarihinde Vikipedi, özgür
  • adresinden alındı. http://tr.wikipedia.org/wiki/100_dolar_laptop Yalçın, K. Y. (2006). Yerleşik Ve Taşımalı Egitim Yapan İlköğretim Okullarındaki Öğrencilerin Toplumsallaşmasında Beden Eğitimi Ve Sporun Önemi: Kütahya İli Örneği Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi . Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, M., Orak, S., Tozlu, N., Uçak, A. ve D. Sezer (2007). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması: Van İl Merkezi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6, 19: 197-213.
  • Yıldırım, İ. (1991). İlköğretim Hizmetlerinin Yaygınlaştırılması ve Taşımalı İlköğretim Uygulamasında Diyarbakır Örneği. İzmir I. Eğilim Kongresi Bildirileri (s. s.683-691). İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayın.
  • Yılmaz, E. (1998). Tasımalı İlkögretim Uygulaması: Kırsehir İli Örnegi. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Ankara : Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Ozan This is me

Publication Date June 1, 2009
Submission Date December 12, 2014
Published in Issue Year 2009 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Ozan, Ö. (2009). TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 293-332.
AMA Ozan Ö. TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2009;10(2):293-332.
Chicago Ozan, Özlem. “TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no. 2 (June 2009): 293-332.
EndNote Ozan Ö (June 1, 2009) TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 2 293–332.
IEEE Ö. Ozan, “TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 2, pp. 293–332, 2009.
ISNAD Ozan, Özlem. “TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (June 2009), 293-332.
JAMA Ozan Ö. TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009;10:293–332.
MLA Ozan, Özlem. “TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 2, 2009, pp. 293-32.
Vancouver Ozan Ö. TAŞIMALI İLKÖĞRETİM ORTAMLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ YOLUYLA İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN MODEL ÖNERİSİ: ESKİŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2009;10(2):293-332.