Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IMAGES OF "THE EAST" AND "THE WEST" IN THE TRAVEL BOOK "ISTANBUL'S EUROPEAN AND LEVANTINE NEIGHBORHOODS" AS A PRODUCT OF ORIENTALISM

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 26, 01.06.2010

Öz

West has always been interested in the East civilizations since the prehistoric periods. With the effects of social, political, economical and scientific progress in 17. and 18. Centuries, West’s interest in question started to be named as ‘ Orientalism’. According to this, East and West were evaluated as part of oppositions and differences and some images related to them were produced through products such as novels, travel books, cinema, advertisement and trailers. While ‘West’ is represented with Its ‘positive’ sides in the products in question, ‘East’ is undertaken with It’s ‘negative’ properties. From this point, as part of Edward Said’s orientalism thought, in this study it is aimed to determine the images of ‘ The East’ and ‘The West’, which are formed through the travel book that can be qualified as an important mean of communication in 18. and 19. Centuries when the mass media was newly developing and became widespread. In this aim in the study, Bernard Braeilles’ travel book called “İstanbul”s European and Levantine Neighbourhoods” was examined. First, the indicators of orientalism were determined. Then, the representations of the indicators and their nature were studied. As a result of the analysis it was found that most of the indicators of orientalism exist in the book. According to this, the images of ‘The East’ and ‘Easterner’ are like ‘ barbarian’, ‘despotic’, ‘dangerous’, ‘underdeveloped’, ‘idle’, ‘filthy’ whereas ‘The West’ and ‘The Westerner’ images are designed as ‘civilized’, ‘advanced’, ‘pacifist’, ‘fair’, ‘benevolent’.

BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 26, 01.06.2010

Öz

Batı, çok eski çağlardan beri Doğu uygarlığına ilgi duymuştur. 17. ve 18.
yüzyıla gelindiğinde ise toplumsal, siyasal, ekonomik ve bilimsel
gelişmelerin de etkisiyle Batının söz konusu ilgisi kimi çevrelerce
“Doğubilim”, “Şarkiyatçılık” ya da “Oryantalizm” olarak adlandırılmaya
başlanmıştır. Buna göre Doğu ve Batı birçok karşıtlıklar ve farklılıklar
çerçevesinde değerlendirilmiş, roman, seyahatname, sinema, reklâm ve
tanıtım filmleri gibi ürünler aracılığıyla bunlara ilişkin çeşitli imgeler
üretilmiştir. Söz konusu ürünlerde çoğunlukla Batı “olumlu” yönleriyle
temsil edilirken, Doğu ise “olumsuz” özellikleriyle ele alınmıştır.
Buradan hareketle çalışmada Edward Said’in oryantalizm düşüncesi
çerçevesinde, kitle iletişim araçlarının yeni oluşmaya ve yaygınlık
kazanmaya başladığı 18. ve 19. yüzyıllarda önemli bir iletişim aracı
olarak nitelenebilecek seyahatname aracılığıyla oluşturulan “Doğu” ve
“Batı” imgelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
çalışmada, Bertrand Bareilles’in “İstanbul’un Frenk ve Levanten
Mahalleleri” adlı seyahatnamesi incelenmiştir. Çalışmada öncelikle
oryantalizmin göstergeleri belirlenmiştir. Ardından söz konusu
seyahatnamede, bu göstergelerin temsili ve bunların doğası incelenmiştir.
Yapılan çözümlemeler sonucunda oryantalizmin birçok göstergesinin
eserde yer aldığı tespit edilmiştir. Buna göre söz konusu seyahatnamede
“Doğu”ya “Doğulu”ya ilişkin imgelerin ise; “vahşi”, “despot”,
“tehlikeli”, “geri kalmış”, “tembel”, “pis” şeklindedir. “Batı” ve
“Batılı”’ya dair imgeler ise “uygar”, “ileri”, “barışçıl”, “adaletli”,
“yardımsever” olarak tasarlandığı belirlenmiştir

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ülkü Ayşe Oğuzhan Börekci Bu kişi benim

Ülkü Ayşe Oğuzhan Börekci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Börekci, Ü. A. O., & Oğuzhan Börekci, Ü. A. (2010). BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 1-26.
AMA Börekci ÜAO, Oğuzhan Börekci ÜA. BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2010;11(2):1-26.
Chicago Börekci, Ülkü Ayşe Oğuzhan, ve Ülkü Ayşe Oğuzhan Börekci. “BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, sy. 2 (Haziran 2010): 1-26.
EndNote Börekci ÜAO, Oğuzhan Börekci ÜA (01 Haziran 2010) BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 2 1–26.
IEEE Ü. A. O. Börekci ve Ü. A. Oğuzhan Börekci, “BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 2, ss. 1–26, 2010.
ISNAD Börekci, Ülkü Ayşe Oğuzhan - Oğuzhan Börekci, Ülkü Ayşe. “BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/2 (Haziran 2010), 1-26.
JAMA Börekci ÜAO, Oğuzhan Börekci ÜA. BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;11:1–26.
MLA Börekci, Ülkü Ayşe Oğuzhan ve Ülkü Ayşe Oğuzhan Börekci. “BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 11, sy. 2, 2010, ss. 1-26.
Vancouver Börekci ÜAO, Oğuzhan Börekci ÜA. BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010;11(2):1-26.