Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ

Yıl 2002, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 20, 01.06.2002

Öz

Günümüzde
işletmelerin faaliyet gösterdikleri çevrenin en önemli özellikleri çok değişken
ve belirsiz bir görünüm arzetmesidir. İşletme yöneticileri için bugün en önemli
meselelerden birisi bu değişkenlik ve belirsizliklerin kaynaklarının ne
olduğunu anlamak ve bunlarla mücadele etmenin yollarını bulmak olmuştur.
Dalgalı ve belirsiz çevresel koşullarında işletmelerin hayatta kalmaları ve
karşılaştıkları problemleri çözerek rekabet avantajı yakalamalarının anahtarı
olarak esnek stratejilerin geliştirilmesi görülmektedir. Tatmin edici bir
işletme performansını başarmaktan ve bunu devam ettirmekten sorumlu yöneticiler
için stratejik esneklik, maliyet ve kalite avantajı gibi stratejik araçlar
kadar önemli hale gelmiştir. Bununla birlikte belirsiz çevre koşulları ile
mücadele ederek karlılık sağlamada kaçınılmaz bir karar olan stratejik
esnekliğin işletme birimlerinde sürekli olarak yorumlanması ve ölçülmesi de
önem kazanmıştır. Stratejik esneklik ve firma performansı arasındaki doğrusal
ilişki bu çalışma kapsamında yapılan araştırma ile de kanıtlanmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aaker, David A. ve Briance Mascarenhas (1984), "The Need for Strategic Flexibility," Journal of Business Strategy, 5 (Fall), 74-82. Ansoff, H.I., (1975), Corporate Strategy, Penguin Books Ltd., Middlesex. Cheng, J.M., Simmons, J. ve Ritchie, J.M. (1997), “Manufacturing System Flexibility: the Capability and Capacity Aproach”, Integrated Manufacturing Systems, Vol. 8,3. 147-158. Dinçer, Ömer. (1998), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 5.basım, Beta Basım Yayım. İstanbul. Eppink, D. Jan (1978), "Planning for Strategic Flexibility" Long Range Planning, 11 (August), 9-18. Goyal, S. Ve Gupta, Y.P. (1989), “Flexibility of Manufacturing Systems: Concepts and Measurements”, European Journal of Operatioanal Research, Vol.43, 119-135. Grewal, Rajdeep ve Tansuhaj, Patriya (2001), “Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crisis: The Role of Market Orientation and Strategic Flexibility” Journal of Marketing, 65 (April), 67-80. Hayes, R.H. G.P. Pisano, (1994), “Beyond World-Class: The New Manufacturing Strategy” Harvard Business Review, January-February, 77-78. Meyer, A., Nakane, J. Miller, J. Ferdows, K. (1989), “Flexibility: The Next Competitive Battle The Manufacturing Futures Survey”, Strategic Management Journal, Vol. 10, 135-144. Narain, R. Yadav, R.C. Sarkis, J. Cordeiro, J.J. (2000), “The Strategic Implications Of Flexibility in Manufacturing Systems” İnternational Journal of Agile Management Systems, 2/2, 202-203. Porter, Micheal E (2000), Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Çev.Gülen Ulubilgen, Sistem yay. İstanbul. Ramasesh, R.V., Jayakumar, M.D. (1991), “Measurement of Manufacturing Flexibility: a Valu Based Approach”, Journal of Operations Management, Vol. 10,4. 446-469. Sanchez, Ron (1995), "Strategic Flexibility in Product Competition,'' Strategic Management Journal, 16 (Summer), 135-59. Sethi, A.K., Sethi, S.P. (1990), “Flexibility in Manufacturing: a Survey”, International Journal of Flexible Manufacturing Systems, Vol. 2,4. 289-328. Suarez, F.F., Cusumano, M.A. ve Fine, C.H. (1995), “An Amprical Study Of Flexibility İn Manufacturing”, Sloan Management Review, fall, 25-32. Upton, D.M. (1994),”The Management of Manufacturing Flexibility”, California Management Review, Vol. 36,2. 72-89. Watts, C.A., Hahn, C.K. ve Sohn, B.K. (1993), “Manufacturing Flexibility-Concept and Measurement”, Operations Management Review, Vo. 9,2. 33-34 Yongsun, P. (1991), The İmpact of strategic Flexibility on Business Performance in The International business Enviroment, Ph.D. Thesis, University of Weashington. (kaynak:www.UMI. Com). Zelenovic, D.M. (1982), “Flexibility-a Condition For Effective Production Systems”, International Journal of Production Research, Vol. 20,3. 319-337.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cevahir Uzkurt

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2002
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2002
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzkurt, C. (2002). ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 1-20.
AMA Uzkurt C. ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2002;3(1):1-20.
Chicago Uzkurt, Cevahir. “ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2002): 1-20.
EndNote Uzkurt C (01 Haziran 2002) ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3 1 1–20.
IEEE C. Uzkurt, “ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 1–20, 2002.
ISNAD Uzkurt, Cevahir. “ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3/1 (Haziran 2002), 1-20.
JAMA Uzkurt C. ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2002;3:1–20.
MLA Uzkurt, Cevahir. “ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 1, 2002, ss. 1-20.
Vancouver Uzkurt C. ÇEVRESEL BELİRSİZLİKLERE KARŞI REKABET AVANTAJI YAKALAMADA STRATEJİK ESNEKLİĞİN ROLÜ VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİLERİ. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2002;3(1):1-20.