Bu
çalışmanın amacı, mesleki eğitim kapsamında ortaöğretim kurumlarında verilen
muhasebe eğitiminin değerlendirilmesidir. Bu kapsamda muhasebe eğitimi hakkında
genel bilgiler verilmiş, ticaret meslek liselerinin genel yapısı ve konuyla
ilgili önemli bir referans oluşturan Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları
da ele alınmıştır. Bu araştırmada ortaöğretim
seviyesinde ticaret meslek liseleri kapsamında teori eğitimi ve uygulama (staj)
eğitimi olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilen muhasebe eğitiminin öğrenci ve
öğretmen bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma sonucunda, ders başarısı düşük olan
öğrencilerin konuya ilişkin belirlenen ifadelere daha olumsuz cevaplar verdiği,
başarısı yüksek olan öğrencilerin ise daha olumlu cevaplar verdiği
gözlenmiştir. Öğretmenler, ders kitaplarının içerik olarak güncellenmediğini ve
yetersiz kaldığını belirtmiştir. Staj eğitiminin, teorik bilgiyi uygulama
alanında kullanmanın yanı sıra öğrenciye iş disiplini ve iş ahlakı kazandırdığı
sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to
evaluate the accounting education given in secondary education institutions
within the scope of vocational education. In this context, general information
about accounting education is given, general structure of trade profession high
schools and International Accounting Education Standards which constitute an
important reference about the subject are also discussed. In this research, it
is aimed to evaluate the accounting education which is carried out in two stages,
namely theory education and practice (internship) education within the scope of
commercial vocational high schools at the secondary level, from the point of
view of students and teachers. As a result of the research, it was observed
that the students with less success in the lessons gave more negative answers
to the statements and the ones with higher success gave more positive answers.
Teachers have stated that textbooks are not updated as content and are
inadequate. It is concluded that internship training has not only enabled the
use of theoretical knowledge in practice but also the students have achieved
the business discipline and business ethics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 11, 2018 |
Submission Date | December 6, 2017 |
Acceptance Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |