Research Article
BibTex RIS Cite

Ecofriendly And Green Consumer: A Survey On University Students

Year 2020, , 260 - 276, 25.04.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.593258

Abstract

Environmental problems are one of the most important problems of today, and taking into account the environment at every stage of today's supply chain management has become a requirement now. In line with this requirement, all members of the supply chain have started to adopt the principle of green principle with both willingly and necessity. In this context, the aim of the study is to determine whether demographic characteristics of university students have an effect on their environmentally-conscious attitudes and behaviors. Accordingly, data were collected from 427 students studying at private universities in Istanbul with the survey method. Collected data were analyzed with the help of SPSS software and changes in attitudes and behaviors of university students about green purchasing were determined.

References

  • Alvarenga, T.H. Assumpção, J.J., Sartori, S., De Souza Campos, L.M., Maldonado, M.U. & Veforcellini, F.A. (2015). Green Supply Chain Management and Business Process Management: A Union for Sustainable Process in a Furniture Factory. AsianJournal of Business and Management Sciences, 4 (2), 1-13.Andiç, E., Yurt, Ö. & Baltacıoğlu, T. (2012). Green Supply Chains: Effortsandpotential Applications Fortheturkish Market. Resources, Conservation and Recycling, 58, 50-68.Atrek, B. & Özdağoğlu A. (2016). Yeşil Tedarik Zinciri Uygulamaları: Alüminyum Doğrama Sektörü İzmir Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13-25.Ay, C. & Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz İİBF Dergisi, 10, 238-263.Beamon, B.M. (1999). Designing The Green Supply Chain. Logistics Information Management, 12 (4), 332-342.Biner, N. (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne, Turkey. Büyüközkan, G. & Vardarlı, Z. (2008). Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi. Lojistik Dergisi, 8, 66-73.Cesur Z. & Memiş S. (2016). Yeşil Ürünlere İlişkin Öğrencilerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46), 664-673.Cheah, I. & Phau, I. (2011). Attitudes Towards Environmentally Friendly Products. Marketing Intelligence & Planning, 29 (5), 452-472.Çabuk, B. & Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 1-2), 189-198.Çabuk S., Nakıboğlu B. & Keleş C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 85-102.Çetinkaya C. & Özceylan E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (GAUN JSS), 16, 289-302.Duru, N. & Şua E. (2013). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Ormancılık Dergisi, 9 (2), 126-136. Dülgeroğlu İ., Başol O., & Öztürk Başol R. (2016). Genç Tüketicilerin Yeşil Tüketim Davranışı: Uluslararası Algı Farklılıkları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 1-16.Emek, M.L. & Doğan, B. (2014). Yeşil Yayılım Tedarik Zinciri Yönetimi Yeşil Ters Lojistik Sürecinin Algılanan Kalitesi Üzerine Bir Çalışma. Mukaddime, 5 (2), 141-159.Erol, İ., Nurtanış Velioğlu M. & Sivrikaya Şerifoğlu F. (2006). AB Uyum Yasaları ve Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında Tersine Tedarik Zinciri Yönetimi: Türkiye’ye Yönelik Araştırma Fırsatları ve Önerileri, İktisat İşletme ve Finans, 21(244), 86-106.Eti H.S. (2017). Yeşil Tüketim: Tekirdağ İlinde Yeşil Tüketim Alışkanlığı ve Yeşil Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Bir İnceleme. Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 95-98.İnce, M. E. (2013). Yeşil Tedarik Zinciri Yaklaşımı ve Örnekleri, Konya Ticaret Odası Araştırma ve Bilgi Raporları, Konya.Huang H.,C., Lin T.H., Lai M.C., & Lin T.L. (2014). Environmental Consciousness and Green Customer Behavior: An Examination of Motivation Crowding Effect. International Journal of Hospitality Management, 40, 139-149.Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım.Kanbak, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, KOSBED, 30, 77-90.Karaca Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Bakış, 13 (1), 99-111.Karahan, M., Görgün, B. & Oktay A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama ve Çevre Farkındalık Düzeyleri: Fırat Üniversitesi Örneklemi, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 57-76.Keleş, C. (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, Turkey.Keskin, S. (2017). Yeşil Lojistik Uygulamaları: DHL Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul, Turkey.Koçoğlu, C. M. & Koçoğlu Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 417-427.Korkmaz M., Atay L., & Yıldırım H.M. (2017). Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı, Kişilerarası Etkilenme Eğilimi ve Sosyal Etki Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and Hospitality Management, 14 (3), 40-52.Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Turkey.Kükrer, Ö. (2012). Tüketicilerin Çevresel Sorumluluklarının Yeşil Reklamlara Yönelik Tutumlarına Etkisi: Eskişehir Örneği. Journal of Yasar University, 26 (7), 4505-4525.Niemann, W., Kotze, T. & Adamo F. (2016). Drivers and Barriers of Green Supply Chain Management Implementation in The Mozambican Manufacturing Industry. Journal of Contemporary Management,13, 977-1013.Özgür Polar, L. (2014). Yeşil Tedarik Zinciri Ağı Tasarımı İçin Müşteri Beklentilerini Esas Alan Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Turkey. Sam, N., Gürsakal, S. & Sam R. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Risk Algısı ve Çevresel Tutumlarının Belirlenmesi. Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 20, 1-16.Sharma, S. & Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. New York, John Wiley&Sons Inc.,.Tunç Hussein, A. & Cankül, D. (2010). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Üniversite Öğrencilerinin, Çevreye İlişkin Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 50-67.Ünüvar Ş.,Kılınç C., Sarı Gök H. & Şalvarcı S. (2018). Turizm Öğrencilerinin Yeşil Ürün Tercihinin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6 (1), 20-40.Wiser R. H. (1998). Green Power Marketing: İncreasing Customer Demand For Renewable Energy. Utilities Policy, 7, 107-119.Yılmaz, V. & Arslan, T. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Koruma Vaatleri ve Çevre Dostu Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (3), 1–10.Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK). Öğrenci İstatistikleri. [Web: https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.05.2018].

Çevreye Duyarlı ve Yeşil Tüketici: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma

Year 2020, , 260 - 276, 25.04.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.593258

Abstract

Çevre
sorunları, günümüzün en önemli sorunlarından biridir ve günümüz tedarik zinciri
yönetiminin her aşamasında çevrenin dikkate alınması gerekliliği doğmuştur. Bu
gereklilik ile beraber, tedarik zinciri içinde yer alan tüm üyeler yeşil prensibini
gerek isteyerek gerekse zorunluluklar ile benimsemeye başlamıştır. Bu bağlamda bu
çalışmanın amacını üniversite öğrencilerinin demografik özelliklerinin çevreye
duyarlı tutum ve davranışları üzerindeki etkilerini incelemek oluşturmaktadır.
Bu nedenle, İstanbul’da vakıf üniversitelerinde öğrenim gören 427 öğrenciye
anket uygulanarak veriler toplanmıştır. Toplanan bu veriler SPSS programı ile
analiz edilerek, üniversite öğrencilerinin yeşil satın alma konusunda tutum ve
davranışları ile ilgili değişimler tespit edilmiştir.

References

  • Alvarenga, T.H. Assumpção, J.J., Sartori, S., De Souza Campos, L.M., Maldonado, M.U. & Veforcellini, F.A. (2015). Green Supply Chain Management and Business Process Management: A Union for Sustainable Process in a Furniture Factory. AsianJournal of Business and Management Sciences, 4 (2), 1-13.Andiç, E., Yurt, Ö. & Baltacıoğlu, T. (2012). Green Supply Chains: Effortsandpotential Applications Fortheturkish Market. Resources, Conservation and Recycling, 58, 50-68.Atrek, B. & Özdağoğlu A. (2016). Yeşil Tedarik Zinciri Uygulamaları: Alüminyum Doğrama Sektörü İzmir Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13-25.Ay, C. & Ecevit, Z. (2005). Çevre Bilinçli Tüketiciler. Akdeniz İİBF Dergisi, 10, 238-263.Beamon, B.M. (1999). Designing The Green Supply Chain. Logistics Information Management, 12 (4), 332-342.Biner, N. (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne, Turkey. Büyüközkan, G. & Vardarlı, Z. (2008). Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi. Lojistik Dergisi, 8, 66-73.Cesur Z. & Memiş S. (2016). Yeşil Ürünlere İlişkin Öğrencilerin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46), 664-673.Cheah, I. & Phau, I. (2011). Attitudes Towards Environmentally Friendly Products. Marketing Intelligence & Planning, 29 (5), 452-472.Çabuk, B. & Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 1-2), 189-198.Çabuk S., Nakıboğlu B. & Keleş C. (2008). Tüketicilerin Yeşil (Ürün) Satın Alma Davranışlarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 85-102.Çetinkaya C. & Özceylan E. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Satın Alma Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (GAUN JSS), 16, 289-302.Duru, N. & Şua E. (2013). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Ormancılık Dergisi, 9 (2), 126-136. Dülgeroğlu İ., Başol O., & Öztürk Başol R. (2016). Genç Tüketicilerin Yeşil Tüketim Davranışı: Uluslararası Algı Farklılıkları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 1-16.Emek, M.L. & Doğan, B. (2014). Yeşil Yayılım Tedarik Zinciri Yönetimi Yeşil Ters Lojistik Sürecinin Algılanan Kalitesi Üzerine Bir Çalışma. Mukaddime, 5 (2), 141-159.Erol, İ., Nurtanış Velioğlu M. & Sivrikaya Şerifoğlu F. (2006). AB Uyum Yasaları ve Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında Tersine Tedarik Zinciri Yönetimi: Türkiye’ye Yönelik Araştırma Fırsatları ve Önerileri, İktisat İşletme ve Finans, 21(244), 86-106.Eti H.S. (2017). Yeşil Tüketim: Tekirdağ İlinde Yeşil Tüketim Alışkanlığı ve Yeşil Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Bir İnceleme. Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 95-98.İnce, M. E. (2013). Yeşil Tedarik Zinciri Yaklaşımı ve Örnekleri, Konya Ticaret Odası Araştırma ve Bilgi Raporları, Konya.Huang H.,C., Lin T.H., Lai M.C., & Lin T.L. (2014). Environmental Consciousness and Green Customer Behavior: An Examination of Motivation Crowding Effect. International Journal of Hospitality Management, 40, 139-149.Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım.Kanbak, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, KOSBED, 30, 77-90.Karaca Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Bakış, 13 (1), 99-111.Karahan, M., Görgün, B. & Oktay A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama ve Çevre Farkındalık Düzeyleri: Fırat Üniversitesi Örneklemi, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 57-76.Keleş, C. (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, Turkey.Keskin, S. (2017). Yeşil Lojistik Uygulamaları: DHL Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul, Turkey.Koçoğlu, C. M. & Koçoğlu Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 417-427.Korkmaz M., Atay L., & Yıldırım H.M. (2017). Yeşil Ürün Satın Alma Davranışı, Kişilerarası Etkilenme Eğilimi ve Sosyal Etki Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi/ Journal of Travel and Hospitality Management, 14 (3), 40-52.Kuduz, N. (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Turkey.Kükrer, Ö. (2012). Tüketicilerin Çevresel Sorumluluklarının Yeşil Reklamlara Yönelik Tutumlarına Etkisi: Eskişehir Örneği. Journal of Yasar University, 26 (7), 4505-4525.Niemann, W., Kotze, T. & Adamo F. (2016). Drivers and Barriers of Green Supply Chain Management Implementation in The Mozambican Manufacturing Industry. Journal of Contemporary Management,13, 977-1013.Özgür Polar, L. (2014). Yeşil Tedarik Zinciri Ağı Tasarımı İçin Müşteri Beklentilerini Esas Alan Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli, Turkey. Sam, N., Gürsakal, S. & Sam R. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Risk Algısı ve Çevresel Tutumlarının Belirlenmesi. Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 20, 1-16.Sharma, S. & Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. New York, John Wiley&Sons Inc.,.Tunç Hussein, A. & Cankül, D. (2010). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Üniversite Öğrencilerinin, Çevreye İlişkin Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 50-67.Ünüvar Ş.,Kılınç C., Sarı Gök H. & Şalvarcı S. (2018). Turizm Öğrencilerinin Yeşil Ürün Tercihinin Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6 (1), 20-40.Wiser R. H. (1998). Green Power Marketing: İncreasing Customer Demand For Renewable Energy. Utilities Policy, 7, 107-119.Yılmaz, V. & Arslan, T. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Koruma Vaatleri ve Çevre Dostu Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (3), 1–10.Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK). Öğrenci İstatistikleri. [Web: https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.05.2018].
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aynur Acer 0000-0002-7315-7020

İsmet Bihter Karagöz Taşkın This is me 0000-0002-3966-1901

Publication Date April 25, 2020
Submission Date July 17, 2019
Acceptance Date April 11, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Acer, A., & Karagöz Taşkın, İ. B. (2020). Çevreye Duyarlı ve Yeşil Tüketici: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 260-276. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.593258
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.