Direct sales through network
marketing is a type; aiming to reach out directly to consumers or companies,
the competitive advantage it provides is a method that many companies are
trying to use. By examining marketing applications through the network in
Turkey; through a distributor network to determine the point of view of the
principles of success in marketing is to draw conclusions and develop proposals
in this direction. The question on the survey portion of the Multi Level
Marketing book by Peter Clothier statement in the light of information obtained
from the theoretical analysis of the principles of success in marketing through
the network has been established. compatibility between applications has tried
to be understood as those described in theory. Looking at the results as they
participate in the expression of a general distributor, the company is the
distributor of the principles of success, education level, number of years it
was determined that his
distribution and its accompanying effects of variables such as use of the
company's products. In this study, Izmir, Istanbul, Adana, Gaziantep, Istanbul
and Kocaeli consists of companies in the marketing system through the network
in the province Avon, Herbalife, Mega Holdings, Amway, Oriflame, the Biobel
Royal Sales, Tupperware, Aliover to, Forivi, Goa Excel, Souvenirs, Hunchlif to
, QNet, Winning Gold has been investigated on the European Networking
distributor. Snowball sampling from the research were included face-to-face
survey of 346 people applied, results of frequency analysis, as measured by
ratings and Manov-order analysis. Although the start to be implemented in the
country has been observed that more and more work to be done by the principles
of success in network marketing. principles of success in network marketing
through work, mostly used by employees that have been identified related to
this company.
Doğrudan
satışın bir türü olan şebeke yoluyla pazarlama; tüketicilere ya da firmalara
doğrudan ulaşmayı amaçlayan, sağladığı rekabet avantajından birçok firmanın
kullanmaya çalıştığı bir yöntemdir. Türkiye’deki şebeke yoluyla pazarlama
uygulamalarını inceleyerek; distribütörlerin şebeke yoluyla pazarlamada başarı
prensiplerine bakış açısını belirlemek, sonuçlar çıkarmak ve bu
doğrultuda öneriler geliştirmektir. Anket bölümündeki sorular Peter
Clothier'in ‘‘Multi Level Marketing’’
kitabındaki şebeke yoluyla pazarlamada başarı prensiplerinin teorik incelemesinden elde edilen bilgiler
ışığında ifadeler oluşturulmuştur. Teoride anlatılanlar ile uygulama arasındaki
uyum anlaşılmaya çalışılmıştır. Sonuçlara bakıldığında genel olarak
distribütörlerin ifadelere katıldıkları,
başarı prensiplerini distribütörü olduğu firma, eğitim düzeyi, distribütörlük
yaptığı yıl sayısı ve bağlı bulunduğu şirketin ürününü kullanmak gibi
değişkenler etkilediği belirlenmiştir. Bu çalışma 6 ilde 16 farklı firma
Manisa, İstanbul, Adana, Gaziantep, Karabük ve Kocaeli illerinde bulunan şebeke
yoluyla pazarlama sistemindeki firmalardan oluşan Avon, Herbalife, Mega
Holdings, Amway, Oriflame, Biobelinda, Royal Sales, Tupperware, Aliovera,
Forivia, Gone Excel, Hediyelik eşyalar, Hunchlife, Qnet, Kazandıran Altın,
Avrupa Networking distribütörlerinin üzerinde incelenmiştir. Kartopu
örnekleminden yüz yüze anketin uygulandığı araştırmaya 346 kişi dahil edilerek,
sonuçlar frekans analizi, mertebeli derecelendirme ve Manova analizi ile
ölçülmüştür. Ülkede giderek daha fazla uygulanmaya başlamasına rağmen şebeke
yoluyla pazarlamada başarı prensipleriyle ilgili çalışma yapılmadığı
gözlemlenmiştir. Çalışmada şebeke yoluyla
pazarlamada başarı prensiplerinin, bu firmalara bağlı çalışanlar tarafından çoğunlukla
kullanıldığını tespit edilmiştir.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2017 |
Submission Date | March 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 3 |