Research Article
BibTex RIS Cite

Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Şehir Marka Algısını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması

Year 2019, Volume: 12 Issue: 3, 412 - 424, 20.07.2019
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.554390

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
Eskişehir’de yaşayan halkın şehir marka algılarını etkileyen faktörleri
önerilen bir araştırma modeliyle ortaya koymaktır. Önerilen modelde,
sosyal yaşam, kültür, güven, çevre, iş imkânları, uluslararasılaşma, trafik,
eğitim olanakları,
boyutları ele alınmıştır.
Modelde yer alan boyutlar arasındaki ilişikler birinci düzey, şehir marka
algısı olarak tanımlanan üst boyut ile
şehrin
yaşam kalitesini etkileyen faktörler arasındaki ilişki ikinci Düzey Doğrulayıcı
Faktör Analizi ile araştırılmıştır.  Çalışmada
şehir marka algısı olarak tanımlanan üst boyutun varlığı ve şehrin yaşam
kalitesini etkilediği varsayılan faktörlerin de üst boyutun alt boyutları
olabileceği ikinci düzey doğrulayıcı faktör analiziyle
değerlendirilmiştir.  Trafik, Eğitim
olanakları, Sosyal yaşam ve çevre kalitesi ile şehir marka algısı arasındaki standartlaştırılmış
ilişki katsayıları sırasıyla 0,77; 0,76; 0,75 ve 0.61 olarak tahmin edilmiştir.

References

  • Araujo De A., A. Joaquim, M. J. F. Cusodia., F. P. A. Perna (2013). Are You Happy Here? The Relationship between Quality of Life and Place Attachment. Journal of Place Management and Development, 6(2),102-119.
  • Angner, Erik (2010). Subjective Well-Being. The Journal of Socio-Economics, 39, 361-368.
  • Avcılar, M.Y., Kara, E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Journal of Social Sciences and Humanities Researchers, 34,76-94.
  • Avcılar, M.Y., Açar, M.F., Yenilmez, G. (2017). Marka Şehir Oluşturmada Şehirde Yaşayan Akademik Personel ve Üniversite Öğrencilerinin Şehirden Algıladıkları Memnuniyet Düzeylerinin Ölçümü: Osmaniye İlinde Bir Araştırma. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 80-103.
  • Byrne, B.M., Shalvelson R.J., Muthen B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105, 456-466.
  • Brown T.A., (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, The Guilford Press,New York, 475.
  • Ceran, Y. (2013). Şehirlerin Markalaştırılması Ve Markanın Yönetimi. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 1309-8012.
  • Demirgüneş, B.K., Avcılar, Y. (2014). Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama. 19. Ulusal Pazarlama Kongresi, 18-22 Haziran, 557-570, Gaziantep.
  • Diener, Ed (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, Ed, Eunkook M. Suh (1997). Measuring Quality of Life: Economic, Social and Subjective Indicators. Social Indicators Research, 40, 189-216.
  • Dinnie, K. (2011). City Branding: Theory and Cases. Palgrave Macmillian Publisher Limited, Hampshire, UK.
  • Doğan, M. (2013). Doğrulayıcı Faktör Analizinde Örneklem Hacmi, Tahmin Yöntemleri ve Normalliğin Uyum Ölçüsüne Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir .
  • Ertürk, T. (1996). Şehir Kimliği: Amasya Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s.14. Florida, R., C. Mellander., K. Stolarick. (2011). Beautiful Places: The Role of Perceived Aesthetic Beauty in Community Satisfaction. Regional Studies, 45, 33-48.
  • Huang C., Oh K., Zhang Q., Choi Y. (2013). Understanding the City Brand in the Regional Tourism Market Among College Students. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(7), 662-671.
  • Işık, M., Erdem, A. (2015). Nasıl Marka Şehir Olunur?. Konya: Eğitim.
  • Karamustafa, K., Güllü, K., Acar, N. (2009). Kayseri’nin Pazarlanabilirliğinin Şehir Yaşam Kalitesi Açısından Önem-Başarım Analizi ile Değerlendirilmesi. 14. Ulusal Pazarlama Kongresi, Bildiriler Kitabı, Yozgat, 46-49.
  • Kaypak Ş. (2013). Küreselleşme Sürecinde Kentlerin Markalaşması ve Marka Kentler. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-354.
  • Marsh, H.W., Balla, J.R. (1994). Goodness-of-fit indices in confirmatory factor analysis: The effect of sample size and model complexity. Quality and Quantity, 28, 185-217.
  • Myers,(1988). Building Knowledge about Quality of Life for Urban Planning. Journal of the American Planning Association, 54(3), 347 — 358.
  • Noni, I.D., Orsi, L.,Zanderighi, L. (2014). Attributes of Milan influencing city brand attractiveness. Journal of Destination Marketing &Management, 3, 218–226.
  • Pacione, M. (2003). Urban Environmental Quality and Human Wellbeing- a Social Geographical Perspective. Landscape and Urban Planning, 65,143.
  • Torlak M. (2015). Marka Şehir Oluşturma ve Bursa Şehrinin Markalaşması İçin Yol Haritası. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 47-93.
  • Yavuzçehre, P.S., Torlak, S.E. (2006). Kentsel Yaşam Kalitesi ve Belediyeler: Denizli Karşıyaka Mahallesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 184-207.
  • Yılmaz, V., Çelik, E.H. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan, M.S.T., (2009). Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon Ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 127-139.

Investigating of Factors Affecting City Brand Perception with Confirmatory Factor Analysis

Year 2019, Volume: 12 Issue: 3, 412 - 424, 20.07.2019
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.554390

Abstract

The aim of this study is to present the factors affecting the perceptions of the city brand of people living in Eskişehir with a proposed research model. In the proposed model, social life, culture, trust, environment, job opportunities, internationalization, traffic, education opportunities, dimensions are discussed. The relationship between the dimensions included in the model and the first dimension, the upper dimension defined as city brand perception and the factors affecting the quality of life of the city were investigated by second level confirmatory factor analysis. In the study, the existence of the upper dimension defined as city brand perception and the factors that affect the quality of life of the city may be sub-dimensions of the upper dimension were evaluated with second-order confirmatory factor analysis. The standardized path coefficients between traffic, education opportunities, social life and environment quality and city brand perception were estimated as 0.77; 0.76; 0.75 and 0.61.

References

  • Araujo De A., A. Joaquim, M. J. F. Cusodia., F. P. A. Perna (2013). Are You Happy Here? The Relationship between Quality of Life and Place Attachment. Journal of Place Management and Development, 6(2),102-119.
  • Angner, Erik (2010). Subjective Well-Being. The Journal of Socio-Economics, 39, 361-368.
  • Avcılar, M.Y., Kara, E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Journal of Social Sciences and Humanities Researchers, 34,76-94.
  • Avcılar, M.Y., Açar, M.F., Yenilmez, G. (2017). Marka Şehir Oluşturmada Şehirde Yaşayan Akademik Personel ve Üniversite Öğrencilerinin Şehirden Algıladıkları Memnuniyet Düzeylerinin Ölçümü: Osmaniye İlinde Bir Araştırma. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 80-103.
  • Byrne, B.M., Shalvelson R.J., Muthen B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105, 456-466.
  • Brown T.A., (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, The Guilford Press,New York, 475.
  • Ceran, Y. (2013). Şehirlerin Markalaştırılması Ve Markanın Yönetimi. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 1309-8012.
  • Demirgüneş, B.K., Avcılar, Y. (2014). Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama. 19. Ulusal Pazarlama Kongresi, 18-22 Haziran, 557-570, Gaziantep.
  • Diener, Ed (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, Ed, Eunkook M. Suh (1997). Measuring Quality of Life: Economic, Social and Subjective Indicators. Social Indicators Research, 40, 189-216.
  • Dinnie, K. (2011). City Branding: Theory and Cases. Palgrave Macmillian Publisher Limited, Hampshire, UK.
  • Doğan, M. (2013). Doğrulayıcı Faktör Analizinde Örneklem Hacmi, Tahmin Yöntemleri ve Normalliğin Uyum Ölçüsüne Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir .
  • Ertürk, T. (1996). Şehir Kimliği: Amasya Örneği. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s.14. Florida, R., C. Mellander., K. Stolarick. (2011). Beautiful Places: The Role of Perceived Aesthetic Beauty in Community Satisfaction. Regional Studies, 45, 33-48.
  • Huang C., Oh K., Zhang Q., Choi Y. (2013). Understanding the City Brand in the Regional Tourism Market Among College Students. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(7), 662-671.
  • Işık, M., Erdem, A. (2015). Nasıl Marka Şehir Olunur?. Konya: Eğitim.
  • Karamustafa, K., Güllü, K., Acar, N. (2009). Kayseri’nin Pazarlanabilirliğinin Şehir Yaşam Kalitesi Açısından Önem-Başarım Analizi ile Değerlendirilmesi. 14. Ulusal Pazarlama Kongresi, Bildiriler Kitabı, Yozgat, 46-49.
  • Kaypak Ş. (2013). Küreselleşme Sürecinde Kentlerin Markalaşması ve Marka Kentler. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 335-354.
  • Marsh, H.W., Balla, J.R. (1994). Goodness-of-fit indices in confirmatory factor analysis: The effect of sample size and model complexity. Quality and Quantity, 28, 185-217.
  • Myers,(1988). Building Knowledge about Quality of Life for Urban Planning. Journal of the American Planning Association, 54(3), 347 — 358.
  • Noni, I.D., Orsi, L.,Zanderighi, L. (2014). Attributes of Milan influencing city brand attractiveness. Journal of Destination Marketing &Management, 3, 218–226.
  • Pacione, M. (2003). Urban Environmental Quality and Human Wellbeing- a Social Geographical Perspective. Landscape and Urban Planning, 65,143.
  • Torlak M. (2015). Marka Şehir Oluşturma ve Bursa Şehrinin Markalaşması İçin Yol Haritası. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 47-93.
  • Yavuzçehre, P.S., Torlak, S.E. (2006). Kentsel Yaşam Kalitesi ve Belediyeler: Denizli Karşıyaka Mahallesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 184-207.
  • Yılmaz, V., Çelik, E.H. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.
  • Yılmaz, V., Aktaş, C., Arslan, M.S.T., (2009). Müşterilerin Kredi Kartına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon Ve Faktör Analizi İle İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 127-139.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Erkan Arı 0000-0001-6012-0619

Veysel Yılmaz 0000-0001-5147-5047

Publication Date July 20, 2019
Submission Date April 16, 2019
Acceptance Date August 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Arı, E., & Yılmaz, V. (2019). Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Şehir Marka Algısını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 412-424. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.554390

Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.