Research Article
BibTex RIS Cite

Mutfak Çalışanlarında Algılanan Dışsal Prestij ve İşe Adanmışlığının Yenilik Performansına Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Uygulama

Year 2020, Volume: 13 Issue: 3, 401 - 412, 15.07.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.584197

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
Nevşehir ilinde faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde mutfak personelinin
algılanan dışsal prestij ve işe adanmışlığa yönelik eğilimlerini ölçerek
yenilik performansına etkisini belirlemektir. Bu amaçla, algılanan dışsal
prestij, işe adanmışlık ve yenilik performansı arasındaki etkileşimin teorik
arka planı irdelenerek yapısal bir model önerilmiş ve bu model uygun
istatistiksel analizler ile test edilmiştir.  Çalışma kapsamına Nevşehir ilinde faaliyet
gösteren konaklama işletmelerinde görev yapan mutfak çalışanları dahil edilmiştir.
Veriler anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda algılanan dışsal
prestij ile işe adanmışlık arasında pozitif yönlü anlamlı bir etkileşimin
olduğu ve ayrıca bu iki bağımsız değişkenin yenilik performansını olumlu yönde
etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alegra J., Lapiedra R., Chiva R. (2006) A measurement scale for product innovation performance", European Journal of Innovation Management, Vol. 9 Issue: 4, pp.333-346.
  • Asforth BE, Mael FA (1992) Alumni and Their Alma Mater: A Partial test of the Reformulated Model of Organizational Identification, Journal of Organizational Behavior, Vol 13, 1992, 103-123.
  • Atakan SC. (2017) Yenilik stratejilerinin yenilik performansı üzerindeki etkisi ve bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bhattacharya CB., Rao H., Glynn MA. (1995) Understanding the Bond of Identification: An investigation of Its Correiates Among Art Museum Members. Journal of Marketing Vol. 59 (October 1995), 46-57.
  • Bostancı H., Ekiyor A. (2015) Çalışanların işe adanmasının örgüt içi girişimciliğe etkisinin incelenmesi: sağlık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, ss. 37-51.
  • Chen, C. J., & Huang, J. W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance—The mediating role of knowledge management capacity. Journal of business research, 62(1), 104-114.
  • Coşkun R., Altunışık R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2015) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. 8. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2015, 126.
  • Coşkun S., Mesci M., Kılınç İ. (2013) Stratejik rekabet üstünlüğü sağlama aracı olarak inovasyon stratejileri: Kocaeli otel işletmeleri üzerine bir araştırma. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 13, Sayı:2, 13: 101-132.
  • Hasan M., Hussain M. (2015) Role of Perceived External Prestige and Organizational Justice in Organizational Identification. European Online Journal of Natural and Social Sciences 2015; Vol.4, No.3 pp. 611-625.
  • Herrbach O., Mignonac K., Gatignon A. (2004) Exploring the role of perceived external prestige in managers' turnover intentions. Int. J. of Httman Resource Management I5:S December 2004 1390- 140.
  • Kale E. (2010), Konaklama İşletmelerinde Örgüt İçi Faktörlerin Yenilik ve Yaratıcılık Performansına Etkileri. Doktora Tezi. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Kayseri.
  • Karacabey MF., Bozkuş K., Özdere M. (2016) Üniversite öğrencilerinin örgütsel imaj algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 33, Kasım 2016, s. 459-473.
  • Kurtpınar M. (2011) Birey-örgüt uyumunun bireysel performans üzerindeki etkisinde kişilik özellikleri ve işe adanmışlığın rolü. Genelkurmay Başkanlığı, Harp Akademileri Komutanlığı, Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Müdürlüğü, Savunma Kaynakları Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Leblebici E. (2016) Öğretmen algılarına göre meslek liselerinde örgütsel imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mevlana Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Özbağ KG. (2010) Temel yetenek tabanlı yönetim modelinin yenilik performansına etkileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli.
  • Özyılmaz A., Süner Z. (2015) İşe adanmışlığın işyeri tutumlarına etkisi: Hatay’daki 9 işletmede yapılan amprik araştırmanın sonuçları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(3), ss. 143-164.
  • Podnar K. (2011) Perceived external prestige, organizational identification and organizational commitment: an empirical examination. Teorija in Praksa let. 48, 6/2011.
  • Polat S. (2011) Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11(1), Kış, ss. 249- 262.
  • Rich BL., Lepine JA., Crawford ER. (2010) Job engagement: Antecedents and effects on job performance. The Academy of Management Journal, Vol. 53, No. 3, 617–635.
  • Tak B., Çiftçioğlu A. (2009) Algılanan örgütsel prestij ile örgütsel bağlılık ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi (18) 2009, 100-116.
  • Taşlıyan M., Hırlak B., Çiftçi Gamze E., Fidan E. (2016) Etik Liderliğin Örgütsel Güven ve İşe Adanmışlık Üzerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, ss.2541-2562.
  • Terlemez AG. (2012) İşveren markasının, işe adanmışlık ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisinde örgütsel çekiciliğin rolü: Türk hava yolları örneği. Yüksek Lisans Tezi, Genelkurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı, Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Müdürlüğü, Savunma Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ulu S. (2011) Örgütsel Hizmet Odaklılık ve Algılanan Dışsal Prestijin Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Kayseri.
  • Yavan Ö. (2016) Örgütsel davranış düzleminde adanmışlık. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı,25,2016,Sayfa 278-296.
  • Yavuz Ç. (2010) İşletmelerde inovasyon- performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (5:2) 2010. pp. 143-173.
  • Yıluzar H. (2016) Kişi-Örgüt Uyumu ile İşe Adanmışlık ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Antalya.

Effect on Innovation Performance of Perceived External Prestige and Job Engagement of Kitchen Staff in Accommodation Enterprises

Year 2020, Volume: 13 Issue: 3, 401 - 412, 15.07.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.584197

Abstract

The aim of this study is to determine the effect of kitchen personnel on perceived external prestige and job engagement in hospitality enterprises operating in Nevşehir province and its effect on innovation performance. For this purpose, the theoretical background of the interaction between perceived external prestige, job engagement and innovation performance was examined and a structural model was proposed and tested with appropriate statistical analyzes. Kitchen workers working in accommodation establishments operating in Nevşehir province were included in the scope of the study. Data were collected by questionnaire technique. As a result of the research, it is concluded that there is a positive positive interaction between perceived external prestige and job engagement and also these two independent variables positively affect innovation performance.

References

  • Alegra J., Lapiedra R., Chiva R. (2006) A measurement scale for product innovation performance", European Journal of Innovation Management, Vol. 9 Issue: 4, pp.333-346.
  • Asforth BE, Mael FA (1992) Alumni and Their Alma Mater: A Partial test of the Reformulated Model of Organizational Identification, Journal of Organizational Behavior, Vol 13, 1992, 103-123.
  • Atakan SC. (2017) Yenilik stratejilerinin yenilik performansı üzerindeki etkisi ve bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bhattacharya CB., Rao H., Glynn MA. (1995) Understanding the Bond of Identification: An investigation of Its Correiates Among Art Museum Members. Journal of Marketing Vol. 59 (October 1995), 46-57.
  • Bostancı H., Ekiyor A. (2015) Çalışanların işe adanmasının örgüt içi girişimciliğe etkisinin incelenmesi: sağlık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, ss. 37-51.
  • Chen, C. J., & Huang, J. W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance—The mediating role of knowledge management capacity. Journal of business research, 62(1), 104-114.
  • Coşkun R., Altunışık R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2015) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. 8. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2015, 126.
  • Coşkun S., Mesci M., Kılınç İ. (2013) Stratejik rekabet üstünlüğü sağlama aracı olarak inovasyon stratejileri: Kocaeli otel işletmeleri üzerine bir araştırma. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 13, Sayı:2, 13: 101-132.
  • Hasan M., Hussain M. (2015) Role of Perceived External Prestige and Organizational Justice in Organizational Identification. European Online Journal of Natural and Social Sciences 2015; Vol.4, No.3 pp. 611-625.
  • Herrbach O., Mignonac K., Gatignon A. (2004) Exploring the role of perceived external prestige in managers' turnover intentions. Int. J. of Httman Resource Management I5:S December 2004 1390- 140.
  • Kale E. (2010), Konaklama İşletmelerinde Örgüt İçi Faktörlerin Yenilik ve Yaratıcılık Performansına Etkileri. Doktora Tezi. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Kayseri.
  • Karacabey MF., Bozkuş K., Özdere M. (2016) Üniversite öğrencilerinin örgütsel imaj algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 33, Kasım 2016, s. 459-473.
  • Kurtpınar M. (2011) Birey-örgüt uyumunun bireysel performans üzerindeki etkisinde kişilik özellikleri ve işe adanmışlığın rolü. Genelkurmay Başkanlığı, Harp Akademileri Komutanlığı, Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Müdürlüğü, Savunma Kaynakları Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Leblebici E. (2016) Öğretmen algılarına göre meslek liselerinde örgütsel imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mevlana Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Özbağ KG. (2010) Temel yetenek tabanlı yönetim modelinin yenilik performansına etkileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli.
  • Özyılmaz A., Süner Z. (2015) İşe adanmışlığın işyeri tutumlarına etkisi: Hatay’daki 9 işletmede yapılan amprik araştırmanın sonuçları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(3), ss. 143-164.
  • Podnar K. (2011) Perceived external prestige, organizational identification and organizational commitment: an empirical examination. Teorija in Praksa let. 48, 6/2011.
  • Polat S. (2011) Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11(1), Kış, ss. 249- 262.
  • Rich BL., Lepine JA., Crawford ER. (2010) Job engagement: Antecedents and effects on job performance. The Academy of Management Journal, Vol. 53, No. 3, 617–635.
  • Tak B., Çiftçioğlu A. (2009) Algılanan örgütsel prestij ile örgütsel bağlılık ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik bir araştırma. Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi (18) 2009, 100-116.
  • Taşlıyan M., Hırlak B., Çiftçi Gamze E., Fidan E. (2016) Etik Liderliğin Örgütsel Güven ve İşe Adanmışlık Üzerine Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, ss.2541-2562.
  • Terlemez AG. (2012) İşveren markasının, işe adanmışlık ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisinde örgütsel çekiciliğin rolü: Türk hava yolları örneği. Yüksek Lisans Tezi, Genelkurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı, Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Müdürlüğü, Savunma Kaynakları Yönetimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Ulu S. (2011) Örgütsel Hizmet Odaklılık ve Algılanan Dışsal Prestijin Bağlamsal Performans Üzerindeki Etkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, Kayseri.
  • Yavan Ö. (2016) Örgütsel davranış düzleminde adanmışlık. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı,25,2016,Sayfa 278-296.
  • Yavuz Ç. (2010) İşletmelerde inovasyon- performans ilişkisinin incelenmesine dönük bir çalışma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (5:2) 2010. pp. 143-173.
  • Yıluzar H. (2016) Kişi-Örgüt Uyumu ile İşe Adanmışlık ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Antalya.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selcen Balkı 0000-0002-1098-0458

İbrahim İlhan 0000-0002-6614-9356

Aziz Özkoç 0000-0001-8420-8228

Publication Date July 15, 2020
Submission Date June 28, 2019
Acceptance Date July 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Balkı, S., İlhan, İ., & Özkoç, A. (2020). Mutfak Çalışanlarında Algılanan Dışsal Prestij ve İşe Adanmışlığının Yenilik Performansına Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 401-412. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.584197

Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.