This study aims to investigate how teachers' psychological resiliency affects their job satisfaction and how intrinsic motivation functions as a mediating role. Teachers have significant roles in the educational systems of upcoming generations, so this is crucial. Because teachers' psychological states and processes have an impact on the education they offer. However, teachers face negative situations such as stress, job dissatisfaction and burnout. Therefore, teachers’ psychological resilience and intrinsic motivation play an important role in coping with the difficulties they encounter in their professional career. According to the job characteristics model, it is stated that some job-related characteristics can affect a person's psychological state and change their motivation and satisfaction levels. In this context, the participants of the study consist of 169 teachers working in Isparta. In the study, the survey technique, one of the quantitative research data collection methods, was used. Data were collected using convenience sampling method. The data obtained was analyzed using the Jamovi 2.3.21 package program. In this study, three scales were used: the Minnesota Satisfaction Scale, the Motivation Scale and the Brief Psychological Resilience. As a result of the study, psychological resilience and intrinsic motivation were found to be important factors that have an effect on teachers' job satisfaction. The study explores the relationship between intrinsic motivation, job satisfaction, and psychological resilience. In addition, psychological resilience has been shown to have a positive and significant effect on job satisfaction, both directly and indirectly through intrinsic motivation.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılığının iş tatmini üzerindeki etkisini ve bu etkide içsel motivasyonun aracılık rolünü araştırmaktır. Söz konusu durum, öğretmenlerin gelecek nesillerin eğitim süreçlerinde önemli rollere sahip olmalarından dolayı önemlidir. Çünkü verilen eğitim, öğretmenlerin psikolojik durumları veya süreçleriyle ilişkilidir. Bununla birlikte öğretmenler; stres, iş tatminsizliği ve tükenmişlik gibi olumsuz durumlarla karşı karşıya kalırlar. Bu süreçte öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları ve içsel motivasyonları, meslek hayatlarında karşılaştıkları zorluklarla başa çıkmalarında önemli rol oynar. İş özellikleri modeline göre de işle ilgili birtakım özelliklerin kişinin psikolojik durumunu etkileyerek, motivasyonlarını ve tatmin düzeylerini değiştirebileceği ifade edilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın katılımcılarını Isparta’da görev yapan 169 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma veri toplama yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Veriler, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, Jamovi 2.3.21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada Minnesota Tatmin Ölçeği, Motivasyon Ölçeği ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışmayla; psikolojik dayanıklılık ve içsel motivasyonun, öğretmenlerin iş tatmini üzerinde etkisi bulunan önemli unsurlar olduğu görülmüştür. Çalışmada, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık, iş tatmini ve içsel motivasyonları arasındaki ilişkiler tespit edilmiş aynı zamanda psikolojik dayanıklılıklarının içsel motivasyonları aracılığıyla iş tatminleri üzerinde pozitif yönde anlamlı doğrudan ve dolaylı etkisinin bulunduğu ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | August 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 4 |
Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.