In Turkey, 12 logistics centers are currently operating, and it is planned to operate 25 logistics centers by 2030 and 30 logistics centers by 2053. Environmental, social and economic factors gain importance on the basis of sustainability, which will be affected by the components of the sector such as industry, trade, transportation and infrastructure activities. This study aimed to choose a logistics center location on the basis of sustainability in Turkey with the LOPCOW-GRA model. In the selection of sustainable logistics center location, 39 criteria were used considering the trade potential, transportation networks, land and infrastructure criteria according to the current conditions of industry, trade and service, as well as environmental, social and economic criteria. As alternatives, eight different logistics centers in the planning, project, and design stages and logistics center locations in four different locations in the Western Black Sea region, which are considered to have logistics center potential, were selected. According to the LOPCOW-GRA model, Konya-Kayacık, Kayseri-Boğazköprü, Zonguldak-Çaycuma, and Bilecik-Bozüyük were ranked in the top five in the selection of logistics center location on the basis of sustainability. In this model, proximity to the railway was found to be the most important criterion. It is thought that various damages such as air pollution, emissions, traffic congestion and noise, and decrease/depletion of energy resources can be minimized by locating logistics centers in appropriate places.
Türkiye’de halihazırda 12 lojistik merkez faaliyet göstermekte, 2030 yılına kadar 25 lojistik merkezin ve 2053 yılına kadar 30 lojistik merkezin işletmede olması planlanmaktadır. Sektörün sanayi, ticaret, ulaşım ve altyapı faaliyetleri gibi bileşenleri itibariyle etki edeceği sürdürülebilirlik temelinde çevresel, sosyal ve ekonomik faktörler önem kazanmaktadır. Bu çalışmada LOPCOW-GRA modeliyle Türkiye’de sürdürülebilirlik temelinde lojistik merkezi yer seçimi amaçlanmaktadır. Sürdürülebilir lojistik merkezi yeri seçiminde çevresel, sosyal ve ekonomik kriterlerin yanında, endüstri, ticaret ve hizmetin mevcut şartlarına göre ticaret potansiyeli, ulaşım ağları, arazi ve altyapı kriterleri göz önünde bulundurularak 39 kriter kullanılmıştır. Alternatif olarak planlama, proje ve tasarım aşamasında olan 8 farklı lojistik merkez ve Batı Karadeniz’de lojistik merkez potansiyeli olduğu düşünülen 4 farklı lojistik merkez lokasyonu seçilmiştir. LOPCOW-GRA modeline göre sürdürülebilirlik temelinde lojistik merkez yeri seçiminde Konya-Kayacık, Kayseri-Boğazköprü, Zonguldak-Çaycuma ve Bilecik-Bozüyük ilk 4 sırada yer almıştır. Kullanılan modele göre demiryoluna yakınlık en önemli kriterdir. Lojistik merkezlerin uygun yerlerde konumlandırılmasıyla emisyonlar, hava kirliliği, trafik sıkışıklığı ve gürültü, enerji kaynaklarının azalması/tükenmesi gibi çeşitli zararların en aza indirilebileceği düşünülmektedir
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Operation, Business Administration |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | July 1, 2025 |
| Submission Date | January 16, 2025 |
| Acceptance Date | June 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 3 |

Ömer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi (OHUIIBF) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.