Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Studies on the Advantages of Rural Areas in Mathematics Education

Year 2023, , 226 - 253, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1365244

Abstract

Problems related to education are mostly addressed in rural areas. In the literature, it is stated that qualified (mathematics) education(in) can also be provided in rural areas. The ability to provide qualified education in the countryside depends on being aware of the advantages provided by the countryside in education and taking advantage of these advantages, as well as identifying and solving problems. In our study, the advantages of rural education expressed in national and international literature were compiled using the document review model of qualitative research. As a result of the inductive content analysis, six themes expressing the educational advantages provided by the countryside were created as healthy environment and nutrition opportunities, local community values, the social function of the school is strong, teachers are effective in the local role, the number of students per teacher is low and a rich concrete living experience. The proposals expressed in the literature that will increase the use of the advantages provided by education in rural areas have been presented by comparing them with village institutes.

References

  • Akbayır, K. & Ece, İ. (Haziran, 2016). Kırsal kesimde çalışan sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Kesit Akademi Dergisi, 2(4), 140-158.
  • Anderson, R. (2005). Mathematics, meaning, and identity: A Study of the Practice of Mathematics Education in a Rural High School. [Doctor of Philasophy, Portland State University].
  • Anderson, R. & Chang, B. (2011). Mathematics course-taking in rural high schools. Journal of Research in Rural Education, 26(1), 1-10.
  • Arnold, M. L., Newman, J. H., Gaddy, B. B., & Dean, C. B. (2005). A look at the condition of rural education research: Setting a difference for future research. Journal of Research in Rural Education, 20(6), 1-25.
  • Atmaca, F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin motivasyon durumlarının incelenmesi (Ağrı ili örneği). [Unpublished Master's Thesis], Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Batey, A. & Hart-Landsberg, S. (1993). Riding the wind. Rural Leadership in Mathematics Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365481.pdf
  • Benjamin, J. (April,2006). Cross cultural comparison of rural education practice in China, Taiwan, and the United States. American Educational Research Association Annual Conference. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493744.pdf
  • Boylan, C., Snclair, R., Simith, A. & Squires, D. (1993). Retaining teachers in rural schools: satisfaction, commitment and lifestyles. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365499.pdf
  • Bölükbaşı, N. (2020). Kent ve kırsal kesimde çocukların görsel algı farklılıklarının İncelenmesi. [Unpublished Master's Thesis], Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çapuk, S. Ve Ünsal, M. (2017). Köy okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini etkileyen faktörler. International Periodical for the Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic 12(25), 193-212.
  • Çiftçi, Ş. K. (2010). Kırsal bölgelerdeki matematik eğitimi sorunları: öğretmen ve öğrenciler açısından bir değerlendirme çalışması. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ece, İ. (2012). Kırsal kesimde çalışan sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Unpublished Master's Thesis], Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Faragher, R., Hill, J. & Clarke, B. (2016). Inclusive practices in mathematics education. Research in Mathematics Education in Australasia 2012-2015, 119-141.
  • Garan, Ö. (2005). Kırsal kesimdeki sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gökçek T. Ve Toker, S. (2015). Ortaokul öğrenci ve öğretmenlerinin kırsaldaki matematik eğitimine bakış açıları. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33(2), 43-67.
  • Howley, A. & Howley, C. B. (Win 2005). High-quality teaching: providing for rural teachers’ professional development. The Rural Educator, 26(2), 1-5.
  • Howley, C. B., Howley, A. A., & Huber, D. S. (2005, June 1). Prescriptions for rural mathematics instruction: analysis of the rhetorical literature. Journal of Research in Rural Education, 20(7).
  • Işıldak, A. ve Saylar, Ö. (2022). Köy enstitüleri fen bilimleri etkinlik örneklerinin STEM yansımaları açısından değerlendirilmesi. Journal of Individual Differences in Education, 4(1), 53-72.
  • İlker, Ö., & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadeniz, İ. ve Karadağ, E. (2014). Kırsal bölgelerdeki ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı ve tutumları: korelasyonel bir araştırma. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(3), 259-273.
  • Kearney, J. M. (1994). The advantages of small rural schools. Final Report to the Idaho Rural School Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED373934.pdf
  • Kilpimaa, M., Määttä, K. & Uusiautti, S. (2012). What is the future of village schools? A case study on the life cycle of a school in Northern Finland. Review of European Studies, 4(1), 125-137.
  • Lucas, D. M., & Fugitt, J. (2009). The perceptions of math and math education in Midville, Illinois. The Rural Educator, 31(1), 38-54.
  • Metin Göksu, M. (2020). Sınıf dışı öğrenme ortamları: Köy Enstitüleri örneği. Turkish History Education Journal, 9(1), ss. 1-16.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2022). 2021-2022 Milli Eğitim İstatistikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Morales-Romo, N. (julio-diciembre, 2017). The Spanish rural school from the New rural paradigm. Evolution and challenges for the future. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 412-438.
  • Murphy, S. (2019). Practices contributing to Mathematics success in a low socioeconomic rural Victorian Schools. Mathematics Education Research Group of Australasia, 516-523.
  • Onyechi, U. A. & Ugwunnadi, G. (2009). Comperative study of breakfast inktake among school children in urban and rural areas of Nsukka. Animal Research International, 6(1), 962 – 965.
  • Özpınar, M. ve Sarpkaya, R. (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 17-29.
  • Palas, T. (2022). Kütahya’da çalışan okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre kırsalın dğitime etkisi. [Unpublished Master's Thesis], Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Palavan, Ö. Ve Göçer, V. (2017). Sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıflarda karşılaştıkları problemler (Malatya il örneği). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 69-96.
  • Palinussa, A. L., Molle, J. S. & Gasperz, M. (2017). Development mathematics education of rural context. International Seminer on Math Education, 14-20.
  • Palinussa, A. L., Molle, J. S. & Gasperz, M. (June, 2021). Realistic mathematics education: Mathematical reasoning and communication skills in rural contexts. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(2),522-534.
  • Pegg, J. & Pannizon, D. (2011). Collaborative innovations with rural and regional secondary teachers: Enhancing student learning in mathematics. Mathematics Education Research Journal, 23(2), 149-167.
  • Preston, J. P. (2006). Rural and urban teaching experiences of eight prairie teachers. [Master’s Thesis, University of Saskatchewan]. https://harvest.usask.ca/bitstream/handle/10388/etd10042006120930/THESIS.pdf?sequence=1
  • Sevinç, M. R., Kantar Davran, M. Ve Sevinç, M. (Kış, 2016). Osmanlı İmparatorluğu’ndan günümüze kırsal alanda uygulanan eğitim politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56), 253-272.
  • Showalter, D. A. (2013). Place-based mathematics education: A conflated pedagogy? Journal of Research in Rural Education, 28(6), 1-13.
  • Sidat, E. ve Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2021). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (8. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şeker, K. N. (2015). Kırsal bölgede okul öncesi eğitime devam eden 5 Yaş Çocukları ile Montessori Eğitimi Alan 5 Yaş Çocukların Psikomotor Becerilerinin Karşılaştırılması. [Unpublished Master's Thesis], Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şimşek, A. ve Büyükkıdık, S. (2017). Öğretmen ve öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulaması değerlendirilmesi: Bozova ilçesi örneği. İlköğretim Online, 16(1), 15-34.
  • Tachie, S. A. ve Chrishe, R. (2013). High failure rate in mathematics examinations in rural senior secondary schools in Mthatha District, Eastern Cope: Learners’ attributions. Stud Tribes Tribals, 11(1), 67-73.
  • Taş, I. (2010). Etnografik bakış açısıyla kırsal kesimde okul öncesi fen eğitimine yönelik bir durum çalışması. [Unpublished Master's Thesis], Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • TDK (2023, 24 April), Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/.
  • Terlemez, Y. D. (2018). Kırsal ve kentsel bölgelerde büyümüş lise öğrencilerinin çevre ve akademik risk almaya yönelik görüşleri. [Unpublished Master's Thesis], Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Toker, S. (2015). Kırsaldaki ortaokul öğrencilerinin matematik algıları ile öğrenci ve öğretmenlerin matematik eğitimi hakkındaki görüşleri. [Unpublished Master's Thesis], Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Tural, A. (Aralık, 2016). Türk Eğitim Tarihi’nde alternatif bir model: Köy Enstitüleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(2), s.17-21.
  • Vernon-Feagans, L., Kainz, K., Amendum, S., Gingsberg, M., Wood, T. & Bock, A. (2012). Targeted reading intervention: a coaching model to help classroom teachers with struggling readers. Learning Disability Quarterly, 35(102), 102-114
  • Williams, J. H. (2005, April 23). Cross-national variations in rural mathematics achievement: a descriptive overview. Journal of Research in Rural Education, 20(5),1-18.
  • Yağan Güder, S. (2019). Dikenli gül: Türkiye’de kırsal kesimde okul öncesi öğretmeni olmaya ilişkin fenomenolojik bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 921-941.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yoloğlu, A. C. ve Zorlu, F. (Haziran, 2020). Türkiye’de kırsallığın ve kırsal alanların tanımlanması: bir yöntem denemesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergisi, 3(2), 145-176.
Year 2023, , 226 - 253, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1365244

Abstract

References

  • Akbayır, K. & Ece, İ. (Haziran, 2016). Kırsal kesimde çalışan sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Kesit Akademi Dergisi, 2(4), 140-158.
  • Anderson, R. (2005). Mathematics, meaning, and identity: A Study of the Practice of Mathematics Education in a Rural High School. [Doctor of Philasophy, Portland State University].
  • Anderson, R. & Chang, B. (2011). Mathematics course-taking in rural high schools. Journal of Research in Rural Education, 26(1), 1-10.
  • Arnold, M. L., Newman, J. H., Gaddy, B. B., & Dean, C. B. (2005). A look at the condition of rural education research: Setting a difference for future research. Journal of Research in Rural Education, 20(6), 1-25.
  • Atmaca, F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin motivasyon durumlarının incelenmesi (Ağrı ili örneği). [Unpublished Master's Thesis], Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Batey, A. & Hart-Landsberg, S. (1993). Riding the wind. Rural Leadership in Mathematics Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365481.pdf
  • Benjamin, J. (April,2006). Cross cultural comparison of rural education practice in China, Taiwan, and the United States. American Educational Research Association Annual Conference. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493744.pdf
  • Boylan, C., Snclair, R., Simith, A. & Squires, D. (1993). Retaining teachers in rural schools: satisfaction, commitment and lifestyles. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED365499.pdf
  • Bölükbaşı, N. (2020). Kent ve kırsal kesimde çocukların görsel algı farklılıklarının İncelenmesi. [Unpublished Master's Thesis], Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çapuk, S. Ve Ünsal, M. (2017). Köy okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini etkileyen faktörler. International Periodical for the Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic 12(25), 193-212.
  • Çiftçi, Ş. K. (2010). Kırsal bölgelerdeki matematik eğitimi sorunları: öğretmen ve öğrenciler açısından bir değerlendirme çalışması. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Ece, İ. (2012). Kırsal kesimde çalışan sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Unpublished Master's Thesis], Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Faragher, R., Hill, J. & Clarke, B. (2016). Inclusive practices in mathematics education. Research in Mathematics Education in Australasia 2012-2015, 119-141.
  • Garan, Ö. (2005). Kırsal kesimdeki sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gökçek T. Ve Toker, S. (2015). Ortaokul öğrenci ve öğretmenlerinin kırsaldaki matematik eğitimine bakış açıları. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33(2), 43-67.
  • Howley, A. & Howley, C. B. (Win 2005). High-quality teaching: providing for rural teachers’ professional development. The Rural Educator, 26(2), 1-5.
  • Howley, C. B., Howley, A. A., & Huber, D. S. (2005, June 1). Prescriptions for rural mathematics instruction: analysis of the rhetorical literature. Journal of Research in Rural Education, 20(7).
  • Işıldak, A. ve Saylar, Ö. (2022). Köy enstitüleri fen bilimleri etkinlik örneklerinin STEM yansımaları açısından değerlendirilmesi. Journal of Individual Differences in Education, 4(1), 53-72.
  • İlker, Ö., & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi. [Unpublished Master's Thesis], Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadeniz, İ. ve Karadağ, E. (2014). Kırsal bölgelerdeki ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı ve tutumları: korelasyonel bir araştırma. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(3), 259-273.
  • Kearney, J. M. (1994). The advantages of small rural schools. Final Report to the Idaho Rural School Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED373934.pdf
  • Kilpimaa, M., Määttä, K. & Uusiautti, S. (2012). What is the future of village schools? A case study on the life cycle of a school in Northern Finland. Review of European Studies, 4(1), 125-137.
  • Lucas, D. M., & Fugitt, J. (2009). The perceptions of math and math education in Midville, Illinois. The Rural Educator, 31(1), 38-54.
  • Metin Göksu, M. (2020). Sınıf dışı öğrenme ortamları: Köy Enstitüleri örneği. Turkish History Education Journal, 9(1), ss. 1-16.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2022). 2021-2022 Milli Eğitim İstatistikleri. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Morales-Romo, N. (julio-diciembre, 2017). The Spanish rural school from the New rural paradigm. Evolution and challenges for the future. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 412-438.
  • Murphy, S. (2019). Practices contributing to Mathematics success in a low socioeconomic rural Victorian Schools. Mathematics Education Research Group of Australasia, 516-523.
  • Onyechi, U. A. & Ugwunnadi, G. (2009). Comperative study of breakfast inktake among school children in urban and rural areas of Nsukka. Animal Research International, 6(1), 962 – 965.
  • Özpınar, M. ve Sarpkaya, R. (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 17-29.
  • Palas, T. (2022). Kütahya’da çalışan okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre kırsalın dğitime etkisi. [Unpublished Master's Thesis], Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Palavan, Ö. Ve Göçer, V. (2017). Sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıflarda karşılaştıkları problemler (Malatya il örneği). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 69-96.
  • Palinussa, A. L., Molle, J. S. & Gasperz, M. (2017). Development mathematics education of rural context. International Seminer on Math Education, 14-20.
  • Palinussa, A. L., Molle, J. S. & Gasperz, M. (June, 2021). Realistic mathematics education: Mathematical reasoning and communication skills in rural contexts. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(2),522-534.
  • Pegg, J. & Pannizon, D. (2011). Collaborative innovations with rural and regional secondary teachers: Enhancing student learning in mathematics. Mathematics Education Research Journal, 23(2), 149-167.
  • Preston, J. P. (2006). Rural and urban teaching experiences of eight prairie teachers. [Master’s Thesis, University of Saskatchewan]. https://harvest.usask.ca/bitstream/handle/10388/etd10042006120930/THESIS.pdf?sequence=1
  • Sevinç, M. R., Kantar Davran, M. Ve Sevinç, M. (Kış, 2016). Osmanlı İmparatorluğu’ndan günümüze kırsal alanda uygulanan eğitim politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(56), 253-272.
  • Showalter, D. A. (2013). Place-based mathematics education: A conflated pedagogy? Journal of Research in Rural Education, 28(6), 1-13.
  • Sidat, E. ve Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2021). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (8. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şeker, K. N. (2015). Kırsal bölgede okul öncesi eğitime devam eden 5 Yaş Çocukları ile Montessori Eğitimi Alan 5 Yaş Çocukların Psikomotor Becerilerinin Karşılaştırılması. [Unpublished Master's Thesis], Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şimşek, A. ve Büyükkıdık, S. (2017). Öğretmen ve öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulaması değerlendirilmesi: Bozova ilçesi örneği. İlköğretim Online, 16(1), 15-34.
  • Tachie, S. A. ve Chrishe, R. (2013). High failure rate in mathematics examinations in rural senior secondary schools in Mthatha District, Eastern Cope: Learners’ attributions. Stud Tribes Tribals, 11(1), 67-73.
  • Taş, I. (2010). Etnografik bakış açısıyla kırsal kesimde okul öncesi fen eğitimine yönelik bir durum çalışması. [Unpublished Master's Thesis], Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • TDK (2023, 24 April), Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/.
  • Terlemez, Y. D. (2018). Kırsal ve kentsel bölgelerde büyümüş lise öğrencilerinin çevre ve akademik risk almaya yönelik görüşleri. [Unpublished Master's Thesis], Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Toker, S. (2015). Kırsaldaki ortaokul öğrencilerinin matematik algıları ile öğrenci ve öğretmenlerin matematik eğitimi hakkındaki görüşleri. [Unpublished Master's Thesis], Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Tural, A. (Aralık, 2016). Türk Eğitim Tarihi’nde alternatif bir model: Köy Enstitüleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(2), s.17-21.
  • Vernon-Feagans, L., Kainz, K., Amendum, S., Gingsberg, M., Wood, T. & Bock, A. (2012). Targeted reading intervention: a coaching model to help classroom teachers with struggling readers. Learning Disability Quarterly, 35(102), 102-114
  • Williams, J. H. (2005, April 23). Cross-national variations in rural mathematics achievement: a descriptive overview. Journal of Research in Rural Education, 20(5),1-18.
  • Yağan Güder, S. (2019). Dikenli gül: Türkiye’de kırsal kesimde okul öncesi öğretmeni olmaya ilişkin fenomenolojik bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 921-941.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yoloğlu, A. C. ve Zorlu, F. (Haziran, 2020). Türkiye’de kırsallığın ve kırsal alanların tanımlanması: bir yöntem denemesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergisi, 3(2), 145-176.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Mathematics Education
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Nur Günay 0000-0003-4546-9366

Kürşat Yenilmez 0000-0001-6256-4686

Publication Date October 29, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Günay, A. N., & Yenilmez, K. (2023). Examining the Studies on the Advantages of Rural Areas in Mathematics Education. Osmangazi Journal of Educational Research, 10 (Special Issue), 226-253. https://doi.org/10.59409/ojer.1365244