Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 254 - 272, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1369711

Abstract

References

  • Aho, A. V. (2012). Computation and computational thinking. Computer Journal, 55(7), 833–835.
  • Aldağ, H., & Tekdal, M. (2015). Bilgisayar kullanımı ve programlama öğretiminde cinsiyet farklılıkları. Proceeding of 1. Uluslararası Çukurova Kadın Çalışmaları Kongresi (pp.236-243). Adana, Türkiye.
  • Bakırcı, H., & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(2), 367-389.
  • Barut, E., Tuğtekin, U., & Kuzu, A. (2016). Robot uygulamalar ile bilgi işlemsel düşünme becerilerine bakış. 3rd International Conference on New Trend in Education (ICONTE 2016). Seferihisar, İzmir, Türkiye.
  • Demir, Ö., & Seferoğlu, S. S. (2017). Yeni Kavramlar, Farklı Kullanımlar: Bilgi-İşlemsel Düşünmeyle İlgili Bir Değerlendirme. Eğitim Teknolojileri Okumaları, 41(8), 468–483.
  • Doğan, D., Çınar, M., Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Sarmal eğitsel oyun tasarımı modeline göre dijital oyun geliştirme süreci: E-adventure örneği. Proceedings of International Play and Toy Congress (pp. 442-452). Erzurum, Ankara, Türkiye.
  • Dolmacı, A. & Akhan, N. E. (2020). Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 3050-3071.
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational Thinking in K–12: A Review of the State of the Field. Educational Researcher, 42(1), 38–43.
  • ISTE, & CSTA. (2011). Operational definition of computational thinking for K–12 education.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., & Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeğinin (BDBD) Ortaokul Düzeyine Uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143–162.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A., & Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. Retrieved July 22, 2019
  • Özkeş, B. (2016). Bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algıları üzerine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mevlana üniversitesi, Konya.
  • Rahayu, T. & Osman, K. (2019). Knowledge Level and Self-Confidence on the Computational Thinking Skills Among Science Teacher Candidates. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 8(1), 117-126.
  • Román-González, M., Pérez-González, J.-C., & Jiménez-Fernández, C. (2017). Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Computers in human behavior, 72, 678-691.
  • Sarıtepeci, M., & Durak, H. (2017). Analyzing the Effect of Block and Robotic Coding Activities on Computational Thinking in Programming Education. In G. D. Irina Koleva (Ed.), Educational Research And Practice. Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Şahiner, A., & Kert, S. B. (2016). Komputasyonel Düşünme Kavramı ile İlgili 2006-2015 Yılları Arasındaki Çalışmaların İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(9), 38–43.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.

Determining the Level of Computational Thinking Skills of Science Teacher Candidates

Year 2023, , 254 - 272, 29.10.2023
https://doi.org/10.59409/ojer.1369711

Abstract

In this study, it was aimed to compare the computational thinking skills of science teacher candidates, according to some variables (gender, class level, having a computer, daily average computer usage time, following technological developments and monthly income level of families). In the study, the survey model, one of the quantitative research methods, was used. The study group of the research consists of Science Teacher Candidates studying at the Faculty of Education of a state university in Türkiye during the 2021-2022 academic year. The data collection tool of the research is the "Computational Thinking Skills Scale" developed by Dolmacı and Akhan (2020). When the results of the study were examined, it was seen that the computational thinking skills of pre-service teachers were generally high. According to the gender variable, it is seen that the statistically significant difference in sub-factors is in favour of male teacher candidates. According to the family monthly income level variable, it has been understood that the statistically significant difference is in favour of the pre-service teachers whose income level is 8001TL and above.

References

  • Aho, A. V. (2012). Computation and computational thinking. Computer Journal, 55(7), 833–835.
  • Aldağ, H., & Tekdal, M. (2015). Bilgisayar kullanımı ve programlama öğretiminde cinsiyet farklılıkları. Proceeding of 1. Uluslararası Çukurova Kadın Çalışmaları Kongresi (pp.236-243). Adana, Türkiye.
  • Bakırcı, H., & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(2), 367-389.
  • Barut, E., Tuğtekin, U., & Kuzu, A. (2016). Robot uygulamalar ile bilgi işlemsel düşünme becerilerine bakış. 3rd International Conference on New Trend in Education (ICONTE 2016). Seferihisar, İzmir, Türkiye.
  • Demir, Ö., & Seferoğlu, S. S. (2017). Yeni Kavramlar, Farklı Kullanımlar: Bilgi-İşlemsel Düşünmeyle İlgili Bir Değerlendirme. Eğitim Teknolojileri Okumaları, 41(8), 468–483.
  • Doğan, D., Çınar, M., Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Sarmal eğitsel oyun tasarımı modeline göre dijital oyun geliştirme süreci: E-adventure örneği. Proceedings of International Play and Toy Congress (pp. 442-452). Erzurum, Ankara, Türkiye.
  • Dolmacı, A. & Akhan, N. E. (2020). Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 3050-3071.
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational Thinking in K–12: A Review of the State of the Field. Educational Researcher, 42(1), 38–43.
  • ISTE, & CSTA. (2011). Operational definition of computational thinking for K–12 education.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., & Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeğinin (BDBD) Ortaokul Düzeyine Uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143–162.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A., & Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. Retrieved July 22, 2019
  • Özkeş, B. (2016). Bilişimsel düşünme temelli ders etkinliklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve problem çözme becerilerine yönelik algıları üzerine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mevlana üniversitesi, Konya.
  • Rahayu, T. & Osman, K. (2019). Knowledge Level and Self-Confidence on the Computational Thinking Skills Among Science Teacher Candidates. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 8(1), 117-126.
  • Román-González, M., Pérez-González, J.-C., & Jiménez-Fernández, C. (2017). Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Computers in human behavior, 72, 678-691.
  • Sarıtepeci, M., & Durak, H. (2017). Analyzing the Effect of Block and Robotic Coding Activities on Computational Thinking in Programming Education. In G. D. Irina Koleva (Ed.), Educational Research And Practice. Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Şahiner, A., & Kert, S. B. (2016). Komputasyonel Düşünme Kavramı ile İlgili 2006-2015 Yılları Arasındaki Çalışmaların İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(9), 38–43.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Science Education
Journal Section Research Article
Authors

Haluk Elbahan 0000-0003-4337-5788

Meryem Hatun Elbahan 0000-0003-0353-596X

Mustafa Zafer Balbağ

Publication Date October 29, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Elbahan, H., Elbahan, M. H., & Balbağ, M. Z. (2023). Determining the Level of Computational Thinking Skills of Science Teacher Candidates. Osmangazi Journal of Educational Research, 10 (Special Issue), 254-272. https://doi.org/10.59409/ojer.1369711