Çalışma, kronik hastalığı olan ergenlerin algısına dayalı olarak travma sonrası büyüme olgusunu derinlemesine incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma yorumlayıcı fenomenolojik desende yürütülmüştür. Çalışmaya lise eğitimine devam eden ve kronik bir hastalığı bulunan gönüllü beş ergen katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre ”yaşam felsefesi, “kişisel güç”, “manevi ve varoluşsal değişim”, “diğerleriyle ilişkiler” ve “yaşam fırsatları” olmak üzere beş alt temaya ulaşılmıştır. Diğerleriyle ilişkiler alt temasını “aile desteğine yönelik farkındalık, sosyal desteğe yönelik farkındalık, merhamete ilişkin farkındalık, empatik anlayış kazanma, ortak yaşantısı olan bireylere kendini açma koşulsuz kabul, ortak yaşantısı olan bireylere özgece davranma, ilişkilerde yakınlık” olarak adlandırmışlar. Yaşam felsefesi alt temasını “ailenin değerini anlama, hayatın değerini anlama, sağlığın değerini anlama, yaşamı kolaydan alma ve yaşam gerçeklerine ilişkin farkındalık” şeklinde ifade etmişlerdir. Kişisel güç alt temasını “psikolojik olgunluk, baş etme becerisine ilişkin farkındalık, iyimser bakış açısı kazanma, çevreye pozitif enerji verme, özgüven kazanma ve psikolojik dayanıklılık” olarak adlandırmışlardır. Manevi ve varoluşsal değişim ise “Allah’a dayanma-güvenme, şükretmek ve duanın gücüne inanma” olarak ifade etmişlerdir. Yaşam fırsatları alt temasını “girişimcilik becerisi kazanma, iletişim becerisini güçlendirme, sanatsal ve sosyal beceriler geliştirme, kariyer kararı yetkinliği kazanma, öz farkındalık ve sorumluluk bilinci kazanma” şeklinde adlandırmışlardır. Çalışmanın bulguları alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır
-
Çalışma, kronik hastalığı olan ergenlerin algısına dayalı olarak travma sonrası büyüme olgusunu derinlemesine incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma yorumlayıcı fenomenolojik desende yürütülmüştür. Çalışmaya lise eğitimine devam eden ve kronik bir hastalığı bulunan gönüllü beş ergen katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre ”yaşam felsefesi, “kişisel güç”, “manevi ve varoluşsal değişim”, “diğerleriyle ilişkiler” ve “yaşam fırsatları” olmak üzere beş alt temaya ulaşılmıştır. Diğerleriyle ilişkiler alt temasını “aile desteğine yönelik farkındalık, sosyal desteğe yönelik farkındalık, merhamete ilişkin farkındalık, empatik anlayış kazanma, ortak yaşantısı olan bireylere kendini açma koşulsuz kabul, ortak yaşantısı olan bireylere özgece davranma, ilişkilerde yakınlık” olarak adlandırmışlar. Yaşam felsefesi alt temasını “ailenin değerini anlama, hayatın değerini anlama, sağlığın değerini anlama, yaşamı kolaydan alma ve yaşam gerçeklerine ilişkin farkındalık” şeklinde ifade etmişlerdir. Kişisel güç alt temasını “psikolojik olgunluk, baş etme becerisine ilişkin farkındalık, iyimser bakış açısı kazanma, çevreye pozitif enerji verme, özgüven kazanma ve psikolojik dayanıklılık” olarak adlandırmışlardır. Manevi ve varoluşsal değişim ise “Allah’a dayanma-güvenme, şükretmek ve duanın gücüne inanma” olarak ifade etmişlerdir. Yaşam fırsatları alt temasını “girişimcilik becerisi kazanma, iletişim becerisini güçlendirme, sanatsal ve sosyal beceriler geliştirme, kariyer kararı yetkinliği kazanma, öz farkındalık ve sorumluluk bilinci kazanma” şeklinde adlandırmışlardır. Çalışmanın bulguları alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |