Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 26, 30.06.2022

Abstract

References

  • Altun, M. (2010). İlköğretim 2. Kademe (6, 7, 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi (7. baskı). Bursa: Alfa Aktüel Akademi Bas. Yay. Dağ. Ltd. Şti.
  • Aydoğdu İskenderoğlu, T. ve Baki, A. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki Soruların PISA Matematik Yeterlilik Düzelerine Göre Sınıflandırılması. Eğitim Bilim, 36(161), 287-301.
  • Berry, J. and Houston K. (1995). Mathematical Modeling. Oxford: Elsevier
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erbaş, A. K., Kerkil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C. Ve Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1607-1627.
  • Kapur, J.N. (2005). Mathematical modeling (Reprint). New Delhi: New Age International (P) Limited, Publisher.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Keskin, Ö.Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlilikleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir: Balıkesir üniversitesi
  • Lesh, R., Cramer, K., Doerr, M.H., Post, T., Zawojewski, S.J. (2003). Model development sequences. R. Lesh and H.M. Doerr (Yay. Haz..), Beyond Constructivism Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning and Teaching içinde (s.35-58). Londra: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Lesh, R. & Doerr,H.M. (2003). Foundation of a models and modeling perspective on mathematic steaching, learning, and problem solving. R. Lesh and H.M. Doerr (Yay. Haz.), Beyond Constructivism Models and Modeling Perspectives on 170 Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching içinde (3-33). Londra: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (2), 219-242. http://www.yader.org/index.php/yader/issue/view/C14S2.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage.
  • Yağcı, E. ve Arseven, A. (2010). Gerçekçi matematik öğretimi yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulan bildiri. Antalya-Türkiye. s. 265-268. ISBN: 978 605 364 104 9. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/55.pdf.

Effectiveness of Creative Drama as a Method in Problems Requiring Mathematical Modeling

Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 26, 30.06.2022

Abstract

In this study, it was aimed to investigate the effect of creative drama processes in solving mathematical modeling questions of students. The research was handled in a quantitative design and an experimental design with control group was used. A total of 38 eighth grade students, 19 in the experimental group and 19 in the control group, participated in the research. Before the process, the experimental and the control groups took the preliminary test, the post-test and lastly the permanence test three weeks later. As a result of these tests, it was observed that creative drama workshops increased the success of the students. According to the results of the permanence test, it was concluded that that the success continued. In the light of the findings, it was discovered that the creative drama method and its approaches have positive effects on both success and permanence in the mathematical modeling process.

References

  • Altun, M. (2010). İlköğretim 2. Kademe (6, 7, 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi (7. baskı). Bursa: Alfa Aktüel Akademi Bas. Yay. Dağ. Ltd. Şti.
  • Aydoğdu İskenderoğlu, T. ve Baki, A. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki Soruların PISA Matematik Yeterlilik Düzelerine Göre Sınıflandırılması. Eğitim Bilim, 36(161), 287-301.
  • Berry, J. and Houston K. (1995). Mathematical Modeling. Oxford: Elsevier
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erbaş, A. K., Kerkil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C. Ve Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1607-1627.
  • Kapur, J.N. (2005). Mathematical modeling (Reprint). New Delhi: New Age International (P) Limited, Publisher.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Keskin, Ö.Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Korkmaz, E. (2010). İlköğretim matematik ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modellemeye yönelik görüşleri ve matematiksel modelleme yeterlilikleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir: Balıkesir üniversitesi
  • Lesh, R., Cramer, K., Doerr, M.H., Post, T., Zawojewski, S.J. (2003). Model development sequences. R. Lesh and H.M. Doerr (Yay. Haz..), Beyond Constructivism Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning and Teaching içinde (s.35-58). Londra: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Lesh, R. & Doerr,H.M. (2003). Foundation of a models and modeling perspective on mathematic steaching, learning, and problem solving. R. Lesh and H.M. Doerr (Yay. Haz.), Beyond Constructivism Models and Modeling Perspectives on 170 Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching içinde (3-33). Londra: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (2), 219-242. http://www.yader.org/index.php/yader/issue/view/C14S2.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage.
  • Yağcı, E. ve Arseven, A. (2010). Gerçekçi matematik öğretimi yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulan bildiri. Antalya-Türkiye. s. 265-268. ISBN: 978 605 364 104 9. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/55.pdf.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Akın Keklik

Dr. Ali Öztürk 0000-0002-5160-1063

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Keklik, A., & Öztürk, D. A. (2022). Effectiveness of Creative Drama as a Method in Problems Requiring Mathematical Modeling. Osmangazi Journal of Educational Research, 9(1), 1-26.