Research Article
BibTex RIS Cite

Depiction of the Relationship between Human and Nature in the 9th Grade Geography Textbook

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 82 - 97, 31.12.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1484247

Abstract

Today, education plays an important role in people's lives. Textbooks still maintain their status in the education system. Therefore, the information contained in textbooks is very important. As the data source of this study, the 9th grade geography textbook, which was accepted as a textbook for 5 years starting from the 2019-2020 academic year with the decision of the Board of Education and Board of Education of the Ministry of National Education dated 18.04.2019 and numbered 8, was used. The aim of the research is to investigate how the relationship between human and nature is handled in the mentioned textbooks. This study was conducted using the basic qualitative research design among qualitative research designs. The data obtained through document analysis were subjected to descriptive analysis. As a result of the research, it was found that while the effects of nature on human beings in the textbooks were generally described with negative expressions, the effects of human beings on nature were described both positively and negatively.

References

  • Alaylıoğlu, R., & Oğuzkan, A. F. (1976). Ansiklopedik eğitim sözlüğü. İnkılap ve Aka.
  • Atmaca, D., & Çamurcu, H. (2020). Milli bilinç oluşturmada coğrafya dersinin etkisine yönelik görüşler (Çanakkale ili örneği). Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 4(2), 77–84.
  • Bamberger, R. (1975). Promoting the reading habit. Reports and Papers on Mass Communication, No. 72.
  • Baranaydın, M., Aydın, Y., & Tekbaş, G. (2022). Ortaöğretim coğrafya ders kitabı 9. Gün Yayıncılık.
  • Choppin, A. (1992). Les manuels scolaires: Histoire et actualité. Hachette Éducation.
  • Çimen, R. (2021). Lise coğrafya eğitiminin önündeki fırsatlar ve engeller: Öğretmenler için bir karma yöntem araştırması [Doctoral dissertation], Necmettin Erbakan University, Türkiye.
  • Demirbaş, M., & Aydın, R. (2020). 21. yüzyılın en büyük tehdidi: Küresel iklim değişikliği. Ecological Life Sciences, 15(4), 163–179.
  • Demiralp, N. (2007). Coğrafya eğitiminde öğretim materyalleri. In S. Karabağ & S. Şahin (Eds.), Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi (pp. 137–174). Gazi Kitabevi.
  • Doğanay, H., & Doğanay, S. (2021). Coğrafya’ya giriş (16th ed.). Pegem Akademi.
  • Güneş, B. S. (2018). İnsan-doğa ilişkisinde merkez sorunu: Kıyım ya da kıyam [Doctoral dissertation, Ankara University, Türkiye].
  • Güneş, F. (2022). Ders kitaplarının özellikleri ve incelenmesi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları.
  • Gül, F. (2013). İnsan-doğa ilişkisi bağlamında çevre sorunları ve felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 17–21.
  • İncekara, S. (2011). Uluslararası alanda coğrafya eğitimi araştırmaları ve Türkiye’den örnekler: Mevcut durum ve gelecek yönler. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(21), 123–136.
  • İmanov, F. Ə., Məmmədov, A., & Abdullayev, İ. M. (2014). Hidrologiya. MBM nəşriyyatı.
  • Karaca, C. (2007). Çevre, insan ve etik çerçevesinde çevre sorunlarına ve çözümlerine yönelik yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 1–19.
  • Kekillioğlu, A., & Bıçak, Z. (2022). Türkiye’deki istilacı Hymenopterler. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 45, 164–175.
  • Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği [Master’s thesis], Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E., & Kaya, K. (2015). Enerji kaynakları–yenilenebilir enerji durumu. Mühendis ve Makina, 56(668), 36–47.
  • Koç, Y., & Soykan, A. (2020). Dünya’da ve Türkiye’de doğa korumanın kuramsal temelleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 86–99.
  • Menteşe, S. (2017). Çevresel sürdürülebilirlik açısından toprak, su ve hava kirliliği: Teorik bir inceleme. Journal of International Social Research, 10(53), 381–389.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Trans.). Nobel Akademi.
  • Robert, J. P. (2002). Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Ophrys.
  • Seguin, R. (1989). L'élaboration des manuels scolaires: Guide méthodologique (pp. 22–23). UNESCO.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya öğretim programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 16–25.
  • Sözcü, U., & Aydınözü, D. (2019). 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(42), 41–50.
  • Şahin, H. (2004). Etkili bir sosyal bilgiler ders kitabının nitelikleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 365–375.
  • Şahin, S., & Göcen, C. (2021). Sürdürülebilir kalkınma amaçları bağlamında coğrafya eğitimi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 1355–1375.
  • Tomal, N. (2019). 9. sınıf coğrafya ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115–130.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Pegem Akademi.
  • Yaman, G., & Topçu, E. (2022). 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programının milli kimlik ekseninde incelenmesi. Bulletin of Educational Studies, 1(1), 27–31.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, M. Z. (2019). İnsanın doğal çevre üzerindeki değiştirici rolü ve dini inançların etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 82 - 97, 31.12.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1484247

Abstract

References

  • Alaylıoğlu, R., & Oğuzkan, A. F. (1976). Ansiklopedik eğitim sözlüğü. İnkılap ve Aka.
  • Atmaca, D., & Çamurcu, H. (2020). Milli bilinç oluşturmada coğrafya dersinin etkisine yönelik görüşler (Çanakkale ili örneği). Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 4(2), 77–84.
  • Bamberger, R. (1975). Promoting the reading habit. Reports and Papers on Mass Communication, No. 72.
  • Baranaydın, M., Aydın, Y., & Tekbaş, G. (2022). Ortaöğretim coğrafya ders kitabı 9. Gün Yayıncılık.
  • Choppin, A. (1992). Les manuels scolaires: Histoire et actualité. Hachette Éducation.
  • Çimen, R. (2021). Lise coğrafya eğitiminin önündeki fırsatlar ve engeller: Öğretmenler için bir karma yöntem araştırması [Doctoral dissertation], Necmettin Erbakan University, Türkiye.
  • Demirbaş, M., & Aydın, R. (2020). 21. yüzyılın en büyük tehdidi: Küresel iklim değişikliği. Ecological Life Sciences, 15(4), 163–179.
  • Demiralp, N. (2007). Coğrafya eğitiminde öğretim materyalleri. In S. Karabağ & S. Şahin (Eds.), Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi (pp. 137–174). Gazi Kitabevi.
  • Doğanay, H., & Doğanay, S. (2021). Coğrafya’ya giriş (16th ed.). Pegem Akademi.
  • Güneş, B. S. (2018). İnsan-doğa ilişkisinde merkez sorunu: Kıyım ya da kıyam [Doctoral dissertation, Ankara University, Türkiye].
  • Güneş, F. (2022). Ders kitaplarının özellikleri ve incelenmesi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları.
  • Gül, F. (2013). İnsan-doğa ilişkisi bağlamında çevre sorunları ve felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 17–21.
  • İncekara, S. (2011). Uluslararası alanda coğrafya eğitimi araştırmaları ve Türkiye’den örnekler: Mevcut durum ve gelecek yönler. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(21), 123–136.
  • İmanov, F. Ə., Məmmədov, A., & Abdullayev, İ. M. (2014). Hidrologiya. MBM nəşriyyatı.
  • Karaca, C. (2007). Çevre, insan ve etik çerçevesinde çevre sorunlarına ve çözümlerine yönelik yaklaşımlar. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 1–19.
  • Kekillioğlu, A., & Bıçak, Z. (2022). Türkiye’deki istilacı Hymenopterler. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 45, 164–175.
  • Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği [Master’s thesis], Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koç, E., & Kaya, K. (2015). Enerji kaynakları–yenilenebilir enerji durumu. Mühendis ve Makina, 56(668), 36–47.
  • Koç, Y., & Soykan, A. (2020). Dünya’da ve Türkiye’de doğa korumanın kuramsal temelleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 86–99.
  • Menteşe, S. (2017). Çevresel sürdürülebilirlik açısından toprak, su ve hava kirliliği: Teorik bir inceleme. Journal of International Social Research, 10(53), 381–389.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Trans.). Nobel Akademi.
  • Robert, J. P. (2002). Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Ophrys.
  • Seguin, R. (1989). L'élaboration des manuels scolaires: Guide méthodologique (pp. 22–23). UNESCO.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya öğretim programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 16–25.
  • Sözcü, U., & Aydınözü, D. (2019). 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi. Doğu Coğrafya Dergisi, 24(42), 41–50.
  • Şahin, H. (2004). Etkili bir sosyal bilgiler ders kitabının nitelikleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 365–375.
  • Şahin, S., & Göcen, C. (2021). Sürdürülebilir kalkınma amaçları bağlamında coğrafya eğitimi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 1355–1375.
  • Tomal, N. (2019). 9. sınıf coğrafya ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115–130.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Pegem Akademi.
  • Yaman, G., & Topçu, E. (2022). 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programının milli kimlik ekseninde incelenmesi. Bulletin of Educational Studies, 1(1), 27–31.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, M. Z. (2019). İnsanın doğal çevre üzerindeki değiştirici rolü ve dini inançların etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Geography Education
Journal Section Articles
Authors

Aysun Hajibayli

Leyla Dönmez 0000-0002-5785-2058

Publication Date December 31, 2024
Submission Date May 24, 2024
Acceptance Date December 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Hajibayli, A., & Dönmez, L. (2024). Depiction of the Relationship between Human and Nature in the 9th Grade Geography Textbook. Osmangazi Journal of Educational Research, 11(2), 82-97. https://doi.org/10.59409/ojer.1484247