Research Article
BibTex RIS Cite

Art Education in Türkiye during the Republican Period (1938-1950)

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 213 - 232, 31.12.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1592481

Abstract

The subject of the article is the studies carried out on art education in Türkiye during the period from 1938 to 1950 when İsmet İnönü was the President. Under the main title of Art Education in the I. İnönü Period (1938-1950), this article focuses on decisions on art education in National Education Councils (1928-1949), Art Education in Curricula (1938-1950), Art Education in Primary School Curricula, Art Education in Secondary School Curricula, Village Institutes Curricula and Art Education. During the Presidency of İsmet İnönü (1938-1950), the reforms and structures implemented in education, the national education councils conducted by the CHP, and the reports prepared by foreign experts who were invited to Türkiye by the Ministry of National Education for their recommendations on art education formed the basis of this research. In addition, the curriculum programs of primary and secondary schools and Village Institutes are also included in the article's subject. Related documents from the Presidential Archive of the Republic, Official Gazette, minutes and law journals of the Grand National Assembly of Türkiye, various magazines, newspapers, books, and articles from periodical publications were used to collect data. These data were analyzed using the document analysis method.

References

  • Aykaç, V. (2019). Çocukta sanat eğitimi ve yaratıcılık. Anadolu Üniversitesi.
  • Batır, B., & Meşeci Giorgietti, F. (2008). İsmet İnönü’nün cumhurbaşkanlığı döneminde eğitim politikaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları Dergisi, 13(14), 27-56. (BCA, Dec. 30-1-0-0 / 11-63-6, 1943).
  • Birinci Maarif Şûrası. (1939). T.C. Maarif Vekaleti.
  • Budak, Ç. (2010). Türkiye’de ilkokul programları ve yabancı uzmanların ilkokul programlarına olan etkisi (1923-1960) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Bulut, S. A., & Ortaç Gülpınarlı, H. (Eds.). (1998). Doğumunun 100. Yıldönümünde Hasan Ali Yücel Sempozyumu Bildiriler 16-17 Aralık 1997. İzmir Üniversitesi Öğretim Elemanları Derneği.
  • Çakar, D. (2015). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı (Cebeciden Beşevlere). Sahne ve Müzik, 1, 9-34.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge.
  • Elpe, E. (2014). Köy enstitüleri ve sanat eğitimi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2), 15-34.
  • Etike, S. (2001). Cumhuriyet dönemi resim eğitimi (1923-1950). Güldiken.
  • Ezer, F. (2020). Köy enstitülerinin Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Belgi, 19, 1786-1804.
  • Gombrich, E. (1997). Sanatın öyküsü (E. Erduran & Ö. Erduran, Trans.). Remzi Kitabevi.
  • Fischer, E. (1990). Sanatın gerekliliği. Verso Yayıncılık.
  • Hancock, B., Ockleford, E., & Windridge, K. (2009). An introduction to qualitative research. University of Leicester.
  • İkinci Maarif Şûrası. (1943). T.C. Maarif Vekaleti.
  • İnce, E. (2024). Taksim Cumhuriyet Anıtı ve anıtta heykeli bulunan Rus generaller. Troy Academy, 9(1), 104-118.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 172-194.
  • Kayalıoğlu, S., & Altıntaş, O. (2021). Hükûmet programlarının ve millî eğitim şûralarında alınan kararların ilkokul görsel sanatlar dersi öğretim programlarına yansıması (1923-1950). Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 681-705.
  • Koç, N. (2012). İsmet İnönü dönemi güzel sanatlar politikaları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(6), 339-345.
  • Kurtuluş, Y. (1999). Köy enstitüleri programlarında (1943-1947) sanat eğitimi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 10, 198-210.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve Tonguç. Güldiken.
  • Kuru, A., & Kakan, E. (2020). Hükümet politikalarında eğitim, kültür ve sanat (1938-1950). İdil Sanat ve Dil Dergisi, VII, 1674.
  • Maarif Vekilliği. (1945). İlköğretim işlerinin planlanması. Maarif Vekilliği Tebliğler Dergisi, 8(356), 1-3.
  • Maarif Vekilliği. (1947). Ortaokul haftalık ders dağılımı. Maarif Vekilliği Tebliğler Dergisi, 453(10), 1-3.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1947). 1947 Köy Enstitüleri Programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1949). Ortaokul programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Milli Eğitim Şuraları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/milli-egitim-suralari/dosya/12
  • Pekmezci, H. (2023). 80. Yılında köy enstitüleri ve sanat. https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/hasan-pekmezci/80-yilindakoy-enstituleri-ve-sanat/2287/
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. (1949). Dördüncü Millî Eğitim Şûrası.
  • Telli, H. (1990). Türkiye’de resim-iş öğretiminde genel bir bakış. Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği.
  • Tunç, A. Z. (2009). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve dönemin yöneticilerinin sanata yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 30-34.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1938). Tutanak Dergisi, Dönem: 5, Cilt: XXVII, 5. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1939). Tutanak Dergisi, Dönem: 5, Cilt: XXIX, 28. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1939). Tutanak Dergisi, Dönem: 6, Cilt: I, 2. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1940). Kanunlar Dergisi, Dönem: 6, Cilt: XXI. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1940). Kanunlar Dergisi, Dönem: 6, Cilt: 21. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1942). Tutanak Dergisi, Dönem: 6, Cilt: XXVII, 77. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkoğlu, P. (1997). Tonguç ve enstitüleri. İş Bankası Yayınları.
  • Üçüncü Millî Eğitim Şûrası. (1946). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2005). Research methods in education: An introduction. School Press.
  • Yetkin, S. K. (2019). Güzel sanatların eğitimdeki yeri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 125-129.
  • Zeytinoğlu, E. (2014). İdeal laboratuvar: Köy enstitüleri sergileri üzerine. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10-11, 185-192.
Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 213 - 232, 31.12.2024
https://doi.org/10.59409/ojer.1592481

Abstract

References

  • Aykaç, V. (2019). Çocukta sanat eğitimi ve yaratıcılık. Anadolu Üniversitesi.
  • Batır, B., & Meşeci Giorgietti, F. (2008). İsmet İnönü’nün cumhurbaşkanlığı döneminde eğitim politikaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları Dergisi, 13(14), 27-56. (BCA, Dec. 30-1-0-0 / 11-63-6, 1943).
  • Birinci Maarif Şûrası. (1939). T.C. Maarif Vekaleti.
  • Budak, Ç. (2010). Türkiye’de ilkokul programları ve yabancı uzmanların ilkokul programlarına olan etkisi (1923-1960) [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Bulut, S. A., & Ortaç Gülpınarlı, H. (Eds.). (1998). Doğumunun 100. Yıldönümünde Hasan Ali Yücel Sempozyumu Bildiriler 16-17 Aralık 1997. İzmir Üniversitesi Öğretim Elemanları Derneği.
  • Çakar, D. (2015). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı (Cebeciden Beşevlere). Sahne ve Müzik, 1, 9-34.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge.
  • Elpe, E. (2014). Köy enstitüleri ve sanat eğitimi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2), 15-34.
  • Etike, S. (2001). Cumhuriyet dönemi resim eğitimi (1923-1950). Güldiken.
  • Ezer, F. (2020). Köy enstitülerinin Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Belgi, 19, 1786-1804.
  • Gombrich, E. (1997). Sanatın öyküsü (E. Erduran & Ö. Erduran, Trans.). Remzi Kitabevi.
  • Fischer, E. (1990). Sanatın gerekliliği. Verso Yayıncılık.
  • Hancock, B., Ockleford, E., & Windridge, K. (2009). An introduction to qualitative research. University of Leicester.
  • İkinci Maarif Şûrası. (1943). T.C. Maarif Vekaleti.
  • İnce, E. (2024). Taksim Cumhuriyet Anıtı ve anıtta heykeli bulunan Rus generaller. Troy Academy, 9(1), 104-118.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 172-194.
  • Kayalıoğlu, S., & Altıntaş, O. (2021). Hükûmet programlarının ve millî eğitim şûralarında alınan kararların ilkokul görsel sanatlar dersi öğretim programlarına yansıması (1923-1950). Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 681-705.
  • Koç, N. (2012). İsmet İnönü dönemi güzel sanatlar politikaları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(6), 339-345.
  • Kurtuluş, Y. (1999). Köy enstitüleri programlarında (1943-1947) sanat eğitimi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 10, 198-210.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve Tonguç. Güldiken.
  • Kuru, A., & Kakan, E. (2020). Hükümet politikalarında eğitim, kültür ve sanat (1938-1950). İdil Sanat ve Dil Dergisi, VII, 1674.
  • Maarif Vekilliği. (1945). İlköğretim işlerinin planlanması. Maarif Vekilliği Tebliğler Dergisi, 8(356), 1-3.
  • Maarif Vekilliği. (1947). Ortaokul haftalık ders dağılımı. Maarif Vekilliği Tebliğler Dergisi, 453(10), 1-3.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1947). 1947 Köy Enstitüleri Programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1949). Ortaokul programı. Milli Eğitim Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Milli Eğitim Şuraları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/milli-egitim-suralari/dosya/12
  • Pekmezci, H. (2023). 80. Yılında köy enstitüleri ve sanat. https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/hasan-pekmezci/80-yilindakoy-enstituleri-ve-sanat/2287/
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. (1949). Dördüncü Millî Eğitim Şûrası.
  • Telli, H. (1990). Türkiye’de resim-iş öğretiminde genel bir bakış. Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği.
  • Tunç, A. Z. (2009). Köy enstitülerinde sanat eğitimi ve dönemin yöneticilerinin sanata yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 30-34.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1938). Tutanak Dergisi, Dönem: 5, Cilt: XXVII, 5. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1939). Tutanak Dergisi, Dönem: 5, Cilt: XXIX, 28. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1939). Tutanak Dergisi, Dönem: 6, Cilt: I, 2. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1940). Kanunlar Dergisi, Dönem: 6, Cilt: XXI. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1940). Kanunlar Dergisi, Dönem: 6, Cilt: 21. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi. (1942). Tutanak Dergisi, Dönem: 6, Cilt: XXVII, 77. Birleşim. Türkiye Büyük Millet Meclisi.
  • Türkoğlu, P. (1997). Tonguç ve enstitüleri. İş Bankası Yayınları.
  • Üçüncü Millî Eğitim Şûrası. (1946). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2005). Research methods in education: An introduction. School Press.
  • Yetkin, S. K. (2019). Güzel sanatların eğitimdeki yeri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 125-129.
  • Zeytinoğlu, E. (2014). İdeal laboratuvar: Köy enstitüleri sergileri üzerine. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10-11, 185-192.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects History Education, Social Studies Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Karaoğlu 0009-0000-9070-7162

Nadir Yurtoğlu

Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 27, 2024
Acceptance Date December 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Karaoğlu, M., & Yurtoğlu, N. (2024). Art Education in Türkiye during the Republican Period (1938-1950). Osmangazi Journal of Educational Research, 11(2), 213-232. https://doi.org/10.59409/ojer.1592481