Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 16, 08.08.2025
https://doi.org/10.59409/ojer.1560257

Abstract

References

  • Akar, İ. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin genel eğitim sınıflarında desteklenmeleri. Özel Yetenekli Öğrenciler ve Eğitimleri, 317-340.
  • Aubusson, P. (2002). using metaphor to make sense and build theory in qualitative analysis. The Qualitative Report, 7(4), 1–14. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2002.1962
  • Ataman, A. (2020). Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklar: Tanılama, özellikler ve eğitim. In A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimi olan bireyler ve özel eğitim (15. baskı, ss. 157–190). Vize Akademik.
  • Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. BoD–Books on Demand.
  • Clark, B. (2013). Growing up gifted. Cambridge: Pearson.
  • Colangelo, N., Assouline, S. G., & Gross, M. U. M. (2004). A nation deceived: How schools hold back America's brightest students. The Templeton National Report on Acceleration.
  • Çamdeviren, Ş. (2014). Bilim ve sanat merkezine (BİLSEM) devam eden üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler (Sakarya ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2014). Education of the gifted and talented (6. baskı). Pearson.
  • Kayışdağ, E., & Melekoğlu, M. A. (2019). Bilim ve sanat merkezlerinin eğitim programlarının öğrenci görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 175-202.
  • Kulik, J. A., & Kulik, C.-L. C. (1992). Effects of ability grouping on secondary school students: A meta-analysis of evaluation findings. American Educational Research Journal, 29(2), 415-428. https://doi.org/10.3102/00028312029002415
  • Kurnaz, A., Tüybek, C., ve Taşkesen, Ü. S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere ilişkin görüş ve uygulamaları. Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 81-82.
  • Luborsky, M. (1998). Creative challenges and the construction of meaningful life narratives. In C. Adams- Price (Ed.), Creativity and successful aging (pp. 311±337) New York: Springer Verlag.
  • Maker, C. J., & Nielson, A. B. (1996). Teaching models in education of the gifted. Pro-Ed.
  • Matthews, D. J., & Dai, D. Y. (2014). Gifted education: changing conceptions, emphases, and practice. International Studies in Sociology of Education, 24(4), 335–353.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: Ortak metin. https://www.meb.gov.tr
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37(3), 219–227.
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2), 693-722.
  • Ökcü, M. (2019). Beşinci sınıf olağan gelişim gösteren ve özel yetenekli öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Biruni Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri. (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Pfeiffer, S. I. (2015). Essentials of gifted assessment. John Wiley & Sons.
  • Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Creative Learning Press.
  • Robinson, A., Shore, B.M. & Enersen, D. (2021). Bestpractices in gifted education: An evidence-based guide. Routledge.
  • Rogers, K. B. (2007). Re-forming gifted education: Matching the program to the student, not the student to the program. Gifted Child Quarterly, 51(2), 173–181. https://doi.org/10.1177/0016986207300431
  • Sak, U., Ayaş, B., Sezerel, B. B., Öpengin, E., Özdemir, N. N., & Demirel-Gürbüz, Ş. (2015). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitiminin eleştirel bir değerlendirmesi. Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi, 5(2), 110-132.
  • Sak, U. (2014) Üstün zekalılar özellikleri, tanılanmaları, eğitimleri (4.baskı). Ankara: Vize Yayıncılık
  • Sayi, A. K. (2018). Teachers' views about the teacher training program for gifted education. Journal of Education and learning, 7(4), 262–273.
  • Talas, S. , Talas, Y. ve Sönmez, A. (2013). Bilim sanat merkezlerine devam eden üstün yetenekli öğrencilerin okullarında yaşadıkları problemler. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 42-50.
  • Tomlinson, C. A. (1995). Differentiating ınstruction for advanced learners in the mixed-ability middle school classroom. ERIC Digest E536.
  • Kızılbay Kaya, M. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin androjen reseptör cag tekrar polimorfizmlerinin araştırılması ve fen bilimlerine yönelik tutumları ile ilişkisinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • VanTassel-Baska, J., & Johnsen, S. K. (2007). Teacher education standards for the field of gifted education: A vision of coherence for personnel preparation in the 21st century. Gifted Child Quarterly, 51(2), 182–205.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2021). Türkiye’de üstün yetenekli bireylerin tanılanmasında kullanılan zeka testlerinin değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 11(61), 87–102. https://doi.org/10.17066/tpdrd.892347
  • Yıldız, M. Ş. (2019). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren ilkokul (2-4.sınıf) öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin karşılaştırılması (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi.

Primary School Teachers' Perceptions of Gifted and Nongifted Students.

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 16, 08.08.2025
https://doi.org/10.59409/ojer.1560257

Abstract

This study aimed to investigate the perceptions of primary school teachers who have special talented students in their classes or who have worked with special talented students before, towards special talented students and nongifted students. In this study, phenomenology, a qualitative research design that utilizes metaphor as a tool, was employed to explore the perceptions of primary school teachers regarding gifted students and their education. The study was conducted with 27 primary teachers, and a content analysis approach was employed for data analysis. The findings were categorized into eight categories, encompassing three key concepts. It was observed that the perceptions of primary school teachers towards special talented students and the education of these students were predominantly positive.

References

  • Akar, İ. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin genel eğitim sınıflarında desteklenmeleri. Özel Yetenekli Öğrenciler ve Eğitimleri, 317-340.
  • Aubusson, P. (2002). using metaphor to make sense and build theory in qualitative analysis. The Qualitative Report, 7(4), 1–14. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2002.1962
  • Ataman, A. (2020). Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklar: Tanılama, özellikler ve eğitim. In A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimi olan bireyler ve özel eğitim (15. baskı, ss. 157–190). Vize Akademik.
  • Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. BoD–Books on Demand.
  • Clark, B. (2013). Growing up gifted. Cambridge: Pearson.
  • Colangelo, N., Assouline, S. G., & Gross, M. U. M. (2004). A nation deceived: How schools hold back America's brightest students. The Templeton National Report on Acceleration.
  • Çamdeviren, Ş. (2014). Bilim ve sanat merkezine (BİLSEM) devam eden üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler (Sakarya ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Davis, G. A., Rimm, S. B., & Siegle, D. (2014). Education of the gifted and talented (6. baskı). Pearson.
  • Kayışdağ, E., & Melekoğlu, M. A. (2019). Bilim ve sanat merkezlerinin eğitim programlarının öğrenci görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 175-202.
  • Kulik, J. A., & Kulik, C.-L. C. (1992). Effects of ability grouping on secondary school students: A meta-analysis of evaluation findings. American Educational Research Journal, 29(2), 415-428. https://doi.org/10.3102/00028312029002415
  • Kurnaz, A., Tüybek, C., ve Taşkesen, Ü. S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere ilişkin görüş ve uygulamaları. Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 81-82.
  • Luborsky, M. (1998). Creative challenges and the construction of meaningful life narratives. In C. Adams- Price (Ed.), Creativity and successful aging (pp. 311±337) New York: Springer Verlag.
  • Maker, C. J., & Nielson, A. B. (1996). Teaching models in education of the gifted. Pro-Ed.
  • Matthews, D. J., & Dai, D. Y. (2014). Gifted education: changing conceptions, emphases, and practice. International Studies in Sociology of Education, 24(4), 335–353.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: Ortak metin. https://www.meb.gov.tr
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37(3), 219–227.
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 53(2), 693-722.
  • Ökcü, M. (2019). Beşinci sınıf olağan gelişim gösteren ve özel yetenekli öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Biruni Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri. (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Pfeiffer, S. I. (2015). Essentials of gifted assessment. John Wiley & Sons.
  • Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Creative Learning Press.
  • Robinson, A., Shore, B.M. & Enersen, D. (2021). Bestpractices in gifted education: An evidence-based guide. Routledge.
  • Rogers, K. B. (2007). Re-forming gifted education: Matching the program to the student, not the student to the program. Gifted Child Quarterly, 51(2), 173–181. https://doi.org/10.1177/0016986207300431
  • Sak, U., Ayaş, B., Sezerel, B. B., Öpengin, E., Özdemir, N. N., & Demirel-Gürbüz, Ş. (2015). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitiminin eleştirel bir değerlendirmesi. Türk Üstün Zeka ve Eğitim Dergisi, 5(2), 110-132.
  • Sak, U. (2014) Üstün zekalılar özellikleri, tanılanmaları, eğitimleri (4.baskı). Ankara: Vize Yayıncılık
  • Sayi, A. K. (2018). Teachers' views about the teacher training program for gifted education. Journal of Education and learning, 7(4), 262–273.
  • Talas, S. , Talas, Y. ve Sönmez, A. (2013). Bilim sanat merkezlerine devam eden üstün yetenekli öğrencilerin okullarında yaşadıkları problemler. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 42-50.
  • Tomlinson, C. A. (1995). Differentiating ınstruction for advanced learners in the mixed-ability middle school classroom. ERIC Digest E536.
  • Kızılbay Kaya, M. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin androjen reseptör cag tekrar polimorfizmlerinin araştırılması ve fen bilimlerine yönelik tutumları ile ilişkisinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • VanTassel-Baska, J., & Johnsen, S. K. (2007). Teacher education standards for the field of gifted education: A vision of coherence for personnel preparation in the 21st century. Gifted Child Quarterly, 51(2), 182–205.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2021). Türkiye’de üstün yetenekli bireylerin tanılanmasında kullanılan zeka testlerinin değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 11(61), 87–102. https://doi.org/10.17066/tpdrd.892347
  • Yıldız, M. Ş. (2019). Özel yetenekli ve normal gelişim gösteren ilkokul (2-4.sınıf) öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin karşılaştırılması (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Classroom Education, Special Talented Education
Journal Section Research Article
Authors

Erman Kayışdağ

Ömer Garan

Publication Date August 8, 2025
Submission Date October 3, 2024
Acceptance Date July 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Kayışdağ, E., & Garan, Ö. (2025). Primary School Teachers’ Perceptions of Gifted and Nongifted Students. Osmangazi Journal of Educational Research, 12(1), 1-16. https://doi.org/10.59409/ojer.1560257