The modernization movements that started with the collapse of
feudalism in Europe have also affected the Ottoman Empire within a short period
of time. First, the Sultan III. The historical process of the Turkish
modernization movements started with the innovation studies carried out during
the Selim period. After the proclamation of the Tanzimat Fermanı, the idea of
continued innovation intensively in the social and political field continued
with the declaration of the Republic. During this time, which transcends
centuries, sometimes modernizations are considered to be
"westernization" and are tried to be passed on; he has often
mentioned himself both in the political and social arena. The music of the
Ottoman Empire and the single-party period following the declaration of the
Republic and the interventions of the modernization, which are seen in every
field of the social field, became music.
The purpose of studying all these things in mind; Referring to the
declaration of the republic in the state starting from the Ottoman period as
self-management and social structure frequently talked about
"modernization" means the original conditions posed by shaping and
shaping of this process in the context of Turkey; in the triangle of
music-politics-society, the influence of politics on music, and music on
society; To describe the reasons and purposes of the interventions directed to
the music performed at different times and under different conditions, with the
positive and negative consequences, taking into consideration the periods of
the Ottoman State and the Single Party Republic.
This research is done; to explain the changes aimed at the
existing music tradition and the scope and continuity of the existing music
tradition in the direction of the modernization by the state administration at
different times and with the positive and negative consequences.
The research is
going to be carried out in the scanning model and the current situation is
going to be tried to be described.
Avrupa’ da
feodalizmin çöküşü ile başlayan modernleşme hareketleri, kısa süre zarfında
Osmanlı Devleti’ ni de etkisi altına almıştır. İlk olarak padişah III. Selim
döneminde yapılan yenilik çalışmalarıyla Türk modernleşme hareketlerinin
tarihsel süreci başlamıştır. Tanzimat Fermanı’ nın ilanından sonra, sosyal ve
siyasal alanda yoğun olarak devam eden yenilik fikri, Cumhuriyet ’in ilanıyla
beraber devam etmiştir. Yüzyılı aşan bu süre zarfında, kimi zaman salt “batılılaşma” olarak görülen
ve hayata geçirilmeye çalışılan modernleşmeye
yönelik düşünceler; hem siyasal hem de toplumsal alanda kendinden sık
sık söz ettirmiştir. Osmanlı
Devletinin son dönemi ve Cumhuriyet ‘in ilanından sonra gelen tek partili dönem
ile toplumsal alanın her alanında görülen, modernleşmeye yönelik müdahalelerin
bir muhatabı da müzik olmuştur.
Bütün bunlar göz
önünde bulundurulduğunda çalışmanın amacı; Osmanlı Devleti döneminden
başlayarak Cumhuriyet’in ilanına değin devlet idaresinde ve toplumsal yapıda
kendinden sıkça söz ettiren “modernleşme” teriminin, Türkiye bağlamında
şekillenişi ve bu şekilleniş sürecinin ortaya çıkardığı özgün koşulları;
müzik-politika-toplum üçgeninde, politikanın müzik üzerinde, müziğin ise toplum
üzerindeki etkisini; Osmanlı Devleti ve Tek Partili Cumhuriyet dönemleri göz
önünde bulundurularak, farklı zamanlarda ve farklı şartlarda gerçekleştirilen
müziğe yönelik müdahalelerin gerekçelerini ve amaçlarını betimlemek, olumlu ve
olumsuz sonuçlarıyla birlikte ortaya koyabilmektir.
Yapılan bu
araştırma; farklı zamanlarda devlet idaresi tarafından, modernleşme fikri
doğrultusunda, var olan müzik geleneği üzerinde hedeflenen değişiklikleri ve bu
değişikliklerin kapsam ve sürekliliğini açıklamak, olumlu ve olumsuz
sonuçlarıyla beraber ortaya koyabilmek maksadıyla önem taşımaktadır.
Araştırma tarama
modelinde yapılacak olup, var olan durum betimlenmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |