As the
developing technological tools and materials occupy a place almost in every
part of our daily lives, it is an obvious requirement for today’s societies to
benefit from technology. Computers are becoming more important with each
passing day by maintaining its indispensability at homes, offices and even in
pockets. The music field, which occupies an important place in our lives, had
its share from this development.
When the
conducted studies are examined, the need of music education for the use of
technological tools is obvious within the scope of education technology. As the
MIDI technology, application fields, sound recording and arrangement being in
the first place, notation programs such as playing programs, hearing education
programs and instrument training programs are the most important technological
opportunities that music teachers may use. When all the opportunities are
evaluated, particularly notation programs are argued to be in the first place
among the music teachers’ order of needs.
This study
aims at identifying the knowledge, needs and attitudes of music teacher
candidates about the notation programs, and to what extent they make use of
these programs. The questionnaire, which is prepared by the researcher as a
data collection tool in this study, was applied to the students of the
Necmettin Erbakan University, Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education, Department
of Music Education. Accompanied with the findings, it was concluded that most
of the students could use note writing programs and it would be beneficial to
use these programs in their future teaching profession.
Gelişen
teknolojik araç ve gereçler günlük yaşantımızın neredeyse her alanında yer
ettiği gibi bu çağda yaşayan toplumların teknolojiden faydalanmalarını bir
gereklilik haline getirdiği aşikardır. Bilgisayarlar artık evlerde, iş
yerlerinde, hatta ceplerde bile vazgeçilmezliğini sürdürerek gitgide önemini
kazanmaktadır. Hayatımızda önemli bir yer kaplayan müzik alanı da bu gelişim
sürecinden etkilenmiştir.
Yapılan
çalışmalar incelendiğinde eğitim teknolojisi kapsamında müzik eğitiminin de
teknoloji kullanım olanakları ihtiyacı ortadadır. Başta MIDI teknolojisi ve
uygulama alanları, ses kayıt, düzenleme ve çalma programları, işitme eğitimi
programları, çalgı eğitimi programları gibi nota yazım programlarının da müzik
öğretmenlerinin değerlendirebileceği teknolojik olanakların başında geldiği
bilinmektedir. Tüm olanaklar değerlendirildiğinde özellikle nota yazım
programlarının müzik öğretmenlerinin ihtiyaç sıralamasının başında geldiği de
tartışılmaktadır.
Bu
araştırma, müzik öğretmeni adaylarının nota yazım programları hakkında
bilgilerini, ihtiyaçlarını, tutumlarını ve ne derece faydalandıklarını tespit
etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından hazırlanan anket, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu
Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerine uygulanmıştır. Elde
edilen bulgular eşliğinde öğrencilerin birçoğunun nota yazım programlarını
kullanabildikleri ve gelecekteki öğretmenlik mesleğinde bu programların kullanılmasının
kendilerine yarar sağlayacağı gibi sonuçlara varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |