Viola, a member of the string instrument family (violin, viola,
violoncello and double bass), has been used in the 16th century and had
undergone some structural changes in the historical process and took its final
form today. At this point, it is seen that the violin and viola have
similarities in terms of both the posture and grip and the playing techniques.
In our country's professional music education institutions, there is a need for
written-printed educational materials
with different disciplines to be used in the viola education and teaching
process as in the education and training of each instrument. However, it is
thought that most of these materials used in the education process in many
institutions (Fine Arts High Schools,
Faculty of Education, etc.) that are used in professional music
education are mainly written for violin and adapted to viola.
In this study, which is one of the qualitative research methods,
literature survey and interview technique is used, information about which
written and printed educational materials used by the vocational music
education institutions in our country and the viola educators in the
departments of music education were taken or not used. It is presented.
Viola viola education viola teaching viola educational materials violin educational materials
Yaylı
çalgılar ailesinin (keman, viyola, viyolonsel ve kontrbas) alto ses karakterine
sahip bir üyesi olan viyola, ilk olarak 16. yy. da kullanılmaya başlanmış ve
tarihsel süreç içerisinde bazı yapısal değişikliklere uğrayarak günümüzdeki son
şeklini almıştır. Gelinen noktada keman ve viyolanın, gerek duruş ve tutuş,
gerekse uygulamadaki çalım teknikleri açısından benzerlikler taşıdığı
görülmektedir. Ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarında, her çalgının
eğitim-öğretiminde olduğu gibi viyola eğitimi ve öğretimi sürecinde de
kullanılmak üzere farklı disiplinler içeren yazılı-basılı eğitim-öğretim
materyallerine ihtiyaç duyulmaktadır. Fakat mesleki müzik eğitimi veren pek çok
kurumda (Güzel Sanatlar Liseleri, Eğitim Fakülteleri vb.) viyola eğitimi sürecinde
kullanılan bu materyallerin önemli bir bölümünü temelde keman için yazılmış ve
viyolaya uyarlanmış eğitim-öğretim materyalleri olduğu düşünülmektedir.
Nitel
araştırma yöntemlerinden literatür tarama ve görüşme tekniği kullanılan bu
araştırmada, ülkemizdeki mesleki müzik eğitimi kurumlarından güzel sanatlar
liseleri ve müzik eğitimi anabilim dallarındaki viyola eğitimcilerinin hangi
yazılı-basılı eğitim-öğretim materyallerini kullandıklarına ilişkin görüşleri
alınmış ve az kullanılan veya hiç kullanılmayan materyallerin hangileri
olduğuna dair bilgiler sunulmuştur.
viyola viyola eğitimi viyola öğretimi viyola eğitim-öğretim materyalleri keman eğitim-öğretim materyalleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |