Research Article
BibTex RIS Cite

Turkish music instruments in a western-style orchestra setting: Orchestration analysis of Oğuzhan Balcı’s “Ninni”

Year 2025, Volume: 10 Issue: 4, 848 - 860, 29.10.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1680100

Abstract

This study examines the orchestration techniques employed in Oğuzhan Balcı’s composition Ninni for the ITU TMDK Traditional Instruments Orchestra. The research focuses on how traditional Turkish instruments are adapted within a polyphonic orchestral work. Through an orchestration analysis, the study explores instrument combinations, textural layering, and scoring techniques. The methodology includes content analysis of the piece, evaluating orchestration methods applied to different instrument families such as wind, bowed string, and plucked string sections. The study also discusses the role of each instrument in contributing to the overall orchestral sound, emphasizing their textural interactions.
The findings highlight the challenges and solutions in achieving harmonic balance and intonational accuracy with traditional Turkish instruments. Moreover, it explores how Balcı strategically uses orchestration to highlight the expressive qualities of each instrument while maintaining coherence within the ensemble. The results suggest that composers working with traditional Turkish instruments in an orchestral setting must adopt specific scoring techniques to accommodate the unique characteristics of these instruments. By providing insights into the orchestral use of these instruments, this study serves as a resource for composers and arrangers working with similar ensembles. The research contributes to the broader field of orchestration studies by offering a detailed examination of techniques that facilitate the integration of traditional Turkish instruments into a polyphonic orchestral setting.

References

  • Adler, S. (2016). The study of orchestration (4th ed.). W.W. Norton & Company.
  • Akdeniz, H. B. (2017). Batı müziğinin Osmanlı/Türk temsilcileri. Journal of Ottoman Legacy Studies, 4(10), 63-84. https://doi.org/10.17822/omad.2017.72
  • Alimdar, S. (2016). Osmanlı’da Batı müziği. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Adlin, A., & Altınbüken, E. (2017). The use of the classical kemençe by contemporary composers. Porte Akademik Journal of Music and Dance Studies, 16(4), 71-82.
  • Atanassov, V., Morris, R., Petrovič, R., & Alexandru, T. (2001). Kaval. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000014788
  • Aydın, Y. (2003). Türk beşleri. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Boran, İ., & Yıldız Şenürkmez, K. (2020). Kültürel tarih ışığında çoksesli Batı müziği. Yapı Kredi Yayınları.
  • During, J., Atayan, R., & Spector, J. (2001). Tār. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000027502
  • During, J., Atayan, R., Spector, J., Hassan, S., & Morris, R. (2001). Kamāncheh. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000014649
  • Grove Music Online. (2016). Tambur (iv). Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-4002294871
  • Gunca, A. (2007). Kemençe, ney ve tanbur için orkestral yazım tekniği [Master’s Thesis in Art, Istanbul Technical University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Hassan, S., & During, J. (2001). Ney. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000019644
  • İTU TMDK. (2019, May 24). Mey Duduk Balaban İTÜ TMDK Çalgı Eğimi Videoları Öğr. Gör. Cem Ekmen [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=e3C4T7yidP4
  • Kennan, K., & Grantham, D. (2024). The technique of orchestration (7th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003130680

Türk müziği çalgılarının çoksesli orkestra düzeninde kullanımı: Oğuzhan Balcı’ nın “Ninni” isimli eserinin orkestrasyon analizi

Year 2025, Volume: 10 Issue: 4, 848 - 860, 29.10.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1680100

Abstract

Bu çalışma, Oğuzhan Balcı’nın Ninni adlı eserinde kullanılan orkestrasyon tekniklerini analiz etmektedir. Araştırma, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarının çok sesli bir orkestral yapı içinde nasıl uygulandığına odaklanmaktadır. Orkestrasyon analizi yoluyla, enstrüman kombinasyonları ve doku katmanları incelenmiştir. Metodoloji, eserin içerik analizine dayanarak, nefesli, yaylı ve mızraplı çalgılar gibi farklı enstrüman gruplarına uygulanan orkestrasyon yöntemlerini değerlendirmektedir. Çalışma ayrıca, her enstrümanın orkestral ses bütünlüğüne katkısını tartışmaktadır.
Bulgular, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarıyla armonik denge ve entonasyon doğruluğunun sağlanmasında karşılaşılan zorlukları ve bunlara yönelik çözümleri ortaya koymaktadır. Analiz, enstrümantasyon seçimlerinin, bu enstrümanların tınılarını etkili bir şekilde harmanlamada kritik rol oynadığını göstermektedir. Ayrıca, Balcı’nın orkestrasyonu stratejik olarak kullanarak her enstrümanın ifade gücünü vurgularken topluluk içinde uyumu nasıl koruduğu ele alınmaktadır. Bu araştırma, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarının çok sesli bir orkestra düzenindeki birlikteliğini kolaylaştıran teknikleri ayrıntılı bir şekilde inceleyerek orkestrasyon çalışmaları alanına önemli katkılar sunmayı hedefler.

References

  • Adler, S. (2016). The study of orchestration (4th ed.). W.W. Norton & Company.
  • Akdeniz, H. B. (2017). Batı müziğinin Osmanlı/Türk temsilcileri. Journal of Ottoman Legacy Studies, 4(10), 63-84. https://doi.org/10.17822/omad.2017.72
  • Alimdar, S. (2016). Osmanlı’da Batı müziği. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Adlin, A., & Altınbüken, E. (2017). The use of the classical kemençe by contemporary composers. Porte Akademik Journal of Music and Dance Studies, 16(4), 71-82.
  • Atanassov, V., Morris, R., Petrovič, R., & Alexandru, T. (2001). Kaval. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000014788
  • Aydın, Y. (2003). Türk beşleri. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Boran, İ., & Yıldız Şenürkmez, K. (2020). Kültürel tarih ışığında çoksesli Batı müziği. Yapı Kredi Yayınları.
  • During, J., Atayan, R., & Spector, J. (2001). Tār. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000027502
  • During, J., Atayan, R., Spector, J., Hassan, S., & Morris, R. (2001). Kamāncheh. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000014649
  • Grove Music Online. (2016). Tambur (iv). Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-4002294871
  • Gunca, A. (2007). Kemençe, ney ve tanbur için orkestral yazım tekniği [Master’s Thesis in Art, Istanbul Technical University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Hassan, S., & During, J. (2001). Ney. In Grove Music Online. Retrieved January 24, 2025, from https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000019644
  • İTU TMDK. (2019, May 24). Mey Duduk Balaban İTÜ TMDK Çalgı Eğimi Videoları Öğr. Gör. Cem Ekmen [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=e3C4T7yidP4
  • Kennan, K., & Grantham, D. (2024). The technique of orchestration (7th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003130680
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Composition in Western Classical Music, Composition in Turkish Folk Music, Composition in Turkish Classical Music
Journal Section Research article
Authors

Gizem Alever Sancaktar 0009-0002-0107-9673

Eray Altınbüken 0000-0002-1983-2873

Publication Date October 29, 2025
Submission Date April 19, 2025
Acceptance Date September 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Alever Sancaktar, G., & Altınbüken, E. (2025). Turkish music instruments in a western-style orchestra setting: Orchestration analysis of Oğuzhan Balcı’s “Ninni”. Online Journal of Music Sciences, 10(4), 848-860. https://doi.org/10.31811/ojomus.1680100