This study examines the orchestration techniques employed in Oğuzhan Balcı’s composition Ninni for the ITU TMDK Traditional Instruments Orchestra. The research focuses on how traditional Turkish instruments are adapted within a polyphonic orchestral work. Through an orchestration analysis, the study explores instrument combinations, textural layering, and scoring techniques. The methodology includes content analysis of the piece, evaluating orchestration methods applied to different instrument families such as wind, bowed string, and plucked string sections. The study also discusses the role of each instrument in contributing to the overall orchestral sound, emphasizing their textural interactions.
The findings highlight the challenges and solutions in achieving harmonic balance and intonational accuracy with traditional Turkish instruments. Moreover, it explores how Balcı strategically uses orchestration to highlight the expressive qualities of each instrument while maintaining coherence within the ensemble. The results suggest that composers working with traditional Turkish instruments in an orchestral setting must adopt specific scoring techniques to accommodate the unique characteristics of these instruments. By providing insights into the orchestral use of these instruments, this study serves as a resource for composers and arrangers working with similar ensembles. The research contributes to the broader field of orchestration studies by offering a detailed examination of techniques that facilitate the integration of traditional Turkish instruments into a polyphonic orchestral setting.
orchestration traditional instruments orchestra folk instruments orchestra contemporary composition Turkish composer
Bu çalışma, Oğuzhan Balcı’nın Ninni adlı eserinde kullanılan orkestrasyon tekniklerini analiz etmektedir. Araştırma, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarının çok sesli bir orkestral yapı içinde nasıl uygulandığına odaklanmaktadır. Orkestrasyon analizi yoluyla, enstrüman kombinasyonları ve doku katmanları incelenmiştir. Metodoloji, eserin içerik analizine dayanarak, nefesli, yaylı ve mızraplı çalgılar gibi farklı enstrüman gruplarına uygulanan orkestrasyon yöntemlerini değerlendirmektedir. Çalışma ayrıca, her enstrümanın orkestral ses bütünlüğüne katkısını tartışmaktadır.
Bulgular, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarıyla armonik denge ve entonasyon doğruluğunun sağlanmasında karşılaşılan zorlukları ve bunlara yönelik çözümleri ortaya koymaktadır. Analiz, enstrümantasyon seçimlerinin, bu enstrümanların tınılarını etkili bir şekilde harmanlamada kritik rol oynadığını göstermektedir. Ayrıca, Balcı’nın orkestrasyonu stratejik olarak kullanarak her enstrümanın ifade gücünü vurgularken topluluk içinde uyumu nasıl koruduğu ele alınmaktadır. Bu araştırma, geleneksel Türk makam ve halk müziği çalgılarının çok sesli bir orkestra düzenindeki birlikteliğini kolaylaştıran teknikleri ayrıntılı bir şekilde inceleyerek orkestrasyon çalışmaları alanına önemli katkılar sunmayı hedefler.
orkestrasyon geleneksel çalgılar orkestrası halk çalgıları orkestrası çağdaş kompozisyon Türk besteci
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Klasik Batı Müziğinde Kompozisyon, Türk Halk Müziğinde Kompozisyon, Türk Sanat Müziğinde Kompozisyon |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 4 |