Müzisyenlerin eğitimi, onların gelecekteki yaratıcı yollarını şekillendirmede çok önemli bir bileşendir. Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi veren yükseköğretim kurumlarındaki öğrenci ve öğretmenlerin öznel algılarına odaklanarak, yaratıcı yeteneklerin ve düşünmenin, eğitimlerinin farklı aşamalarında performans sergileyen müzisyenlerin mesleki gelişimini nasıl etkilediğini analiz etmektir. Çapraz kesit tasarımı kullanılmıştır. Çalışmada, ilgili deneyime sahip katılımcıların dahil edilmesini sağlayan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve ayrı odak gruplarında (toplam 39 öğrenci ve 8 öğretmen) tartışmalar kullanılmıştır. Sonuçlar, müzik öğrencileri ve öğretmenleri arasında yaratıcılığın gelişiminin, orijinal müzik materyallerini yorumlama, doğaçlama yapma ve performanslarda gelenekleri yeniden değerlendirme becerilerini güçlendirdiğini göstermektedir. Sanatçının vizyonu, duygusal ifade gücü ve yorumlama özgürlüğü, yaratıcı düşünmenin gelişiminde etkili olmaktadır. Sonuç olarak, birçok katılımcı yaratıcı düşünmeyi yaratıcılığın motivasyon kaynağı olarak görmektedir ve yaratıcı düşünme yeteneği sadece performans yorumlaması için değil, genel olarak da önemli bir bileşen olarak değerlendirilmektedir. Aynı zamanda, yaratıcı düşünmenin gelişmesinin önündeki engeller arasında, yeniden üretmeye dayalı öğrenmenin hakimiyeti, hata yapma korkusu, akademik programların esnekliğinin sınırlı olması ve otoriter öğretim tarzı sayılabilir. Çalışma, doğaçlama, kolektif yaratıcılık yöntemleri ve yorumlama özgürlüğünün, mesleki gelişimde yaratıcı düşünmeyi teşvik etmede önemli yaklaşımlar olduğunu ortaya koymaktadır. Bireysel performans stilini desteklemeye odaklanan, ortaklığa dayalı bir öğretim tarzının benimsenmesiyle yaratıcı, yorumlayıcı ve iletişimsel beceriler geliştirilebilir. Bu çalışma, yüksek müzik eğitim kurumlarındaki hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin öznel deneyimlerini vurgulayarak, icra eden müzisyenlerin mesleki gelişiminde yaratıcı düşünmenin rolüne yeni bir bakış açısı sunmaktadır. Bulgular, icracıların kişiliklerinin deneyimlerden yararlanarak gelişebileceğini vurgulamaktadır.
yaratıcı düşünme müzik eğitimi mesleki gelişim müzisyen doğaçlama yaratıcı süreç müzik pedagojisi
The education of musicians is a crucial component in shaping their future creative paths. The aim of this article is to analyse how creative abilities and thinking influence the professional development of musicians performing at different stages of their education, by focusing on the subjective perceptions of students and teachers in higher education institutions. The study was conducted within the framework of a qualitative research approach. The cross-sectional design was also employed. The study utilized semi-structured interviews and discussions in separate focus groups (a total of 39 students and 8 teachers), allowing the inclusion of participants with relevant experience. The sample was formed purposefully, interviews were conducted using a semi-structured questionnaire developed on the basis of thematic blocks. Data processing was carried out using thematic analysis. The results indicate that, in addition to the development of creativity, there is also an improvement in the ability to interpret original musical material, engage in improvisation, and reconsider existing traditions in performance. Elements such as the artist’s vision, emotional expressiveness, freedom of interpretation, and self-expression are influential. Many participants view creative thinking as a source of motivation for creativity, and the ability to think creatively is considered not only essential for performance interpretation but also as a crucial component in general. The necessary skills through the introduction of a partnership-based teaching style that focuses on supporting the individual performance style. This study offers a novel perspective on the role of creative thinking in the professional development of performing musicians by emphasizing the subjective experiences. The findings emphasize that the development of a performer’s personality is possible through the borrowing of experiences. Promising directions for further research are to determine the role of creative thinking in optimizing the teaching process in the field of artistic disciplines based on the collection of empirical data.
creative thinking music education professional development performing musician improvisation artistic expression music pedagogy
| Primary Language | English | 
|---|---|
| Subjects | Music Education | 
| Journal Section | Research article | 
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 | 
| Submission Date | July 28, 2025 | 
| Acceptance Date | October 20, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 4 |