Internet addiction stands out as a serious problem, especially for adolescents. One of the areas of influence is school attachment. In this study, the variables of gender, daily aimless internet surfing time, friend attachment, and teacher attachment were tested as predictors of internet addiction. The study was carried out o n a total of 355 high school students, 218 (61.4%) girls and 137 (38.6%) boys. The age range of the participants was between 14 and 18 years, and the mean age was 16.10 years. Personal Information Form, Internet Addiction Scale for Adolescents, and School Attachment Scale for Children and Adolescents were used for data collection. According to the research findings, there is a negative relationship between internet addiction and friend attachment and teacher attachment. According to the results of the hierarchical regression analysis, gender, daily aimless internet surfing time, and teacher attachment significantly predicted internet addiction. The results of the research show that increased academic achievement among adolescents and positive relationships between students and teachers may have a protective effect against internet addiction. Additionally, giving students a purpose and filling their time with more useful activities can reduce the risk of addiction by reducing aimless surfing the internet.
İnternet bağımlılığı özellikle ergenler için ciddi bir sorun olarak ön plana çıkmaktadır. Etki alanlarından biri de okula bağlanmadır. Bu araştırmada internet bağımlılığının yordayıcıları olarak cinsiyet, amaçsızca günlük internette gezinme süresi, arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma değişkenleri test edilmiştir. Araştırma 218’i (%61.4) kız, 137’si (%38.6) erkek olmak üzere toplam 355 lise öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Katılımcıların yaş aralığı 14-18 arasında değişmektedir ve yaş ortalamaları 16.10’dur. Veri toplama aşamasında Kişisel Bilgi Formu, Ergenler için İnternet Bağımlılığı Ölçeği ile Çocuk ve Ergenlerde Okula Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre internet bağımlılığı ile arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma arasında negatif ilişki bulunmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre cinsiyet, amaçsızca günlük internette gezinme süresi ve öğretmene bağlanma internet bağımlılığını anlamlı şekilde yordamaktadır. Araştırma sonucu ergenlerde okul başarısının artmasının ve öğrencilerin öğretmenlerle ilişkisinin olumlu olmasının internet bağımlılığına karşı koruyucu etkisinin olabileceğini göstermektedir. Ayrıca öğrencilere bir amaç verilmesi ve zamanlarının daha yararlı etkinliklerle doldurulması amaçsızca internette gezinmeyi azaltacağından bağımlılık riskinin azalmasını da sağlayabilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | June 26, 2025 |
| Submission Date | May 21, 2025 |
| Acceptance Date | June 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |