Research Article
BibTex RIS Cite

Predictors of internet addiction among high school students: Gender, aimless internet surfing, teacher attachment, and friend attachment

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 84 - 100, 26.06.2025

Abstract

Internet addiction stands out as a serious problem, especially for adolescents. One of the areas of influence is school attachment. In this study, the variables of gender, daily aimless internet surfing time, friend attachment, and teacher attachment were tested as predictors of internet addiction. The study was carried out o n a total of 355 high school students, 218 (61.4%) girls and 137 (38.6%) boys. The age range of the participants was between 14 and 18 years, and the mean age was 16.10 years. Personal Information Form, Internet Addiction Scale for Adolescents, and School Attachment Scale for Children and Adolescents were used for data collection. According to the research findings, there is a negative relationship between internet addiction and friend attachment and teacher attachment. According to the results of the hierarchical regression analysis, gender, daily aimless internet surfing time, and teacher attachment significantly predicted internet addiction. The results of the research show that increased academic achievement among adolescents and positive relationships between students and teachers may have a protective effect against internet addiction. Additionally, giving students a purpose and filling their time with more useful activities can reduce the risk of addiction by reducing aimless surfing the internet.

References

  • American Psychiatric Association, (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile ilişkisi (Yayımlanmamış uzmanlık tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Anlayışlı, C. ve Bulut-Serin, N. (2019). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve depresyonun cinsiyet, akademik başarı ve internete giriş süreleri açısından incelenmesi. Folklor/edebiyat, 25(97), 753-767. https://doi.org/10.22559/folklor.977
  • Arıyürek, E. A. (2023). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlılık ile öğrenme sorumluluğu ilişkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Audas, R. ve Willms, J. D. (2001). Engagement and dropping out of school: A life-course perspective. Human Resources Development Canada.
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment. Cambridge University Press.
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X. ve Chamarro, A. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence. Computers in Human Behavior 25(5), 1182-1187.
  • Bernardi, S. ve Pallanti, S. (2009). Internet addiction: A descriptive clinical study focusing on comorbidities and dissociative symptoms. Comprehensive Psychiatry, 50(6), 510-516.
  • Beşaltı, M. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve kişilik özelliklerinin bazı sosyo-demografik özelliklere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni Spss uygulamaları ve yorum (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cao, F. ve Su, L. (2006). Internet addiction among Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development, 33(3), 275-281.
  • Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M. ve Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology in the Schools, 40(4), 417-427.
  • Cemalcilar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied Psychology, 59(2), 243-272. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2009.00389.x
  • Çelik, Ç. B. (2016). İnternet bağımlılığı eğilimini azaltmada eğitsel bir müdahale. Addicta, 3(3), 365-386. Doi: 10.15805/addicta.2016.3.0021.
  • Çetinkaya, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çoban, R. (2013). Lise öğrencilerinde dindarlık ve sanal bağımlılık arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Burdur Gölhisar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Dahl, D. ve Bergmark, K. H. (2020). Persistence in problematic internet use a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Sociology, 5(30), 1-13. doi:10.3389/fsoc.2020.00030.
  • Demir, Y. (2017). Ergenlerde internet bağımlılığı, akademik güdülenme, akademik erteleme ve okula bağlanma arasındaki ilişkiler (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117-142. https://doi.org/10.3102/00346543059002117.
  • Finn, J. D. ve Voelkl, K. E. (1993). School characteristics related to school engagement. Journal of Negro Education, 62(3), 249-268. https://doi.org/10.2307/2295464
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. ve Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept: State of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
  • Griffiths, M. (2000). Does internet and computer “Addiction” exist? Some case study evidence. Cyberpsychology & Behavior 3(2), 211-218.
  • Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197.
  • Gönültaş, O., Uzun, K., Akın, M. S. ve Özcan, F. A. (2020). Ergenlerin internet bağımlılığı düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(70), 519-529. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4111
  • Günüç, S. (2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Hill, L. G. (2005). Investigation of a briefmeasure of school attachment. Unpublished manuscript, Department of Human Development, Washington State University, USA.
  • Israelashvili, M., Kim, T. ve Bukobza, G. (2012). Adolescents’ over-use of the cyber world – internet addiction or identity exploration? Journal of Adolescence, 35(2), 417-424.
  • Jimerson, S. R., Campos, E. ve Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8(1), 7-27.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S ve Nam, B. W. (2006). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 43(2), 185-192.
  • Köyceğiz, E., Vançelik, S. ve Yılmaz, S. (2022). Adölesanlar arasında internet bağımlılığı prevalansı ve etkili faktörler: Erzurum ili örneği. Turkish Journal of Public Health, 20(3), 294-304. https://doi.org/10.20518/tjph.923433
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. ve Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication, 51(2), 366-382.
  • Leung, L. ve Lee, P. S. N. (2012). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New Media & Society, 14(1), 117-136. https://doi.org/10.1177/14614448114104
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R. ve Yang, C. (2010, August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. In 2010 IEEE 2nd Symposium on Web Society (pp. 66-70). IEEE.
  • Maddox, S. J. ve Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescent: Conceptualization, assessment, and associated variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 6(1), 31-49. https://doi.org/10.1023/A:1022214022478
  • Nassehi, A., Arbabisarjou, A., Jafari, M., Ghasemi, M. ve Najafi, K. (2016). Surveying the relationship of internet addiction with dependence on cell phone, depression, anxiety, and stress in collegians (Case study: Bam University of Medical Sciences). International Journal of Advanced Biotechnology and Research, 7, 2267-2274.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Ova, M. (2023). Üniversite öğrencilerinde aile iklimi ile çocukluk çağı travmaları ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Özcanarslan, N., Ateşeyan, Y., Özel, A. ve Coşkun, Ö. (2022). Bir üniversite hastanesinde çalışan idari personelin internet bağımlılığı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Scıences, 7(17), 13-21.
  • Özparlak, A. ve Karakaya, D. (2022). The associations of cognitive distortions with internet addiction and internet activities in adolescents: A cross‐sectional study. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 35(4), 322-330.
  • Savi Çakar, F. ve Karataş, Z. (2014). Ergenlerin okula bağlanmalarının yordayıcıları olarak benlik saygısı, okul öfkesi ve yaşam doyumu. 5th International Conferences on New Trends in Education and Their Implications, ICONTE-2014, Antalya-Türkiye.
  • Shapira, N. A., Lessing, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S. ve Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety, 17(4), 207-216.
  • Tas, I. (2017). Relationship between Internet addiction, gaming addiction and school engagement among adolescents. Universal Journal of Educational Research, 5(12), 2304-2311. DOI: 10.13189/ujer.2017.051221
  • Taş, İ. (2019). Ergenler için internet bağımlılığı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 875-905.
  • Terzi, O. ve Bayrakdaroglu, F. (2022). Kişiliğin, gösterişçi tüketimin ve internet bağımlılığının kompulsif satın alma üzerindeki etkisi. Business and Economics Research Journal, 13(3), 523-544. http://dx.doi.org/10.20409/berj.2022.387
  • Tsai, H. F., Cheng, S. H., Yeh, T. L., Shih, C. C., Chen, K. C., Yang, Y. C ve Yang, Y. K. (2009). The risk factors of Internet addiction—a survey of university freshmen. Psychiatry Research, 167(3), 294-299.
  • Wang, M. T. ve Fredricks, J. A. (2014). The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child Development, 85(2), 722-737. https://doi.org/10.1111/cdev.12138
  • Young, K. (1999). Internet addiction: Symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson (Eds.), Innovations in clinical practice: A source book, 17 (pp. 19–31). Sarasota, Florida: Professional Resource Press.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.23
  • Young, K. S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: Treatment outcomes and implications. Cyberpsychology & Behavior, 10(5), 671-679. DOI: 10.1089/cpb.2007.9971
  • Zhihao, D., Tao, W., Yingjie, S. ve Feng, Z. (2024). The influence of physical activity on internet addiction among Chinese college students: the mediating role of self-esteem and the moderating role of gender. BMC Public Health, 24(1), 935. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18474-1

Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yordayıcıları: Cinsiyet, amaçsızca internette gezinme, öğretmene bağlanma ve arkadaşa bağlanma

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 84 - 100, 26.06.2025

Abstract

İnternet bağımlılığı özellikle ergenler için ciddi bir sorun olarak ön plana çıkmaktadır. Etki alanlarından biri de okula bağlanmadır. Bu araştırmada internet bağımlılığının yordayıcıları olarak cinsiyet, amaçsızca günlük internette gezinme süresi, arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma değişkenleri test edilmiştir. Araştırma 218’i (%61.4) kız, 137’si (%38.6) erkek olmak üzere toplam 355 lise öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Katılımcıların yaş aralığı 14-18 arasında değişmektedir ve yaş ortalamaları 16.10’dur. Veri toplama aşamasında Kişisel Bilgi Formu, Ergenler için İnternet Bağımlılığı Ölçeği ile Çocuk ve Ergenlerde Okula Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre internet bağımlılığı ile arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma arasında negatif ilişki bulunmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre cinsiyet, amaçsızca günlük internette gezinme süresi ve öğretmene bağlanma internet bağımlılığını anlamlı şekilde yordamaktadır. Araştırma sonucu ergenlerde okul başarısının artmasının ve öğrencilerin öğretmenlerle ilişkisinin olumlu olmasının internet bağımlılığına karşı koruyucu etkisinin olabileceğini göstermektedir. Ayrıca öğrencilere bir amaç verilmesi ve zamanlarının daha yararlı etkinliklerle doldurulması amaçsızca internette gezinmeyi azaltacağından bağımlılık riskinin azalmasını da sağlayabilir.

References

  • American Psychiatric Association, (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile ilişkisi (Yayımlanmamış uzmanlık tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Anlayışlı, C. ve Bulut-Serin, N. (2019). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve depresyonun cinsiyet, akademik başarı ve internete giriş süreleri açısından incelenmesi. Folklor/edebiyat, 25(97), 753-767. https://doi.org/10.22559/folklor.977
  • Arıyürek, E. A. (2023). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlılık ile öğrenme sorumluluğu ilişkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Audas, R. ve Willms, J. D. (2001). Engagement and dropping out of school: A life-course perspective. Human Resources Development Canada.
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment. Cambridge University Press.
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X. ve Chamarro, A. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence. Computers in Human Behavior 25(5), 1182-1187.
  • Bernardi, S. ve Pallanti, S. (2009). Internet addiction: A descriptive clinical study focusing on comorbidities and dissociative symptoms. Comprehensive Psychiatry, 50(6), 510-516.
  • Beşaltı, M. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve kişilik özelliklerinin bazı sosyo-demografik özelliklere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni Spss uygulamaları ve yorum (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cao, F. ve Su, L. (2006). Internet addiction among Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development, 33(3), 275-281.
  • Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M. ve Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology in the Schools, 40(4), 417-427.
  • Cemalcilar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied Psychology, 59(2), 243-272. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2009.00389.x
  • Çelik, Ç. B. (2016). İnternet bağımlılığı eğilimini azaltmada eğitsel bir müdahale. Addicta, 3(3), 365-386. Doi: 10.15805/addicta.2016.3.0021.
  • Çetinkaya, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çoban, R. (2013). Lise öğrencilerinde dindarlık ve sanal bağımlılık arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Burdur Gölhisar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Dahl, D. ve Bergmark, K. H. (2020). Persistence in problematic internet use a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Sociology, 5(30), 1-13. doi:10.3389/fsoc.2020.00030.
  • Demir, Y. (2017). Ergenlerde internet bağımlılığı, akademik güdülenme, akademik erteleme ve okula bağlanma arasındaki ilişkiler (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117-142. https://doi.org/10.3102/00346543059002117.
  • Finn, J. D. ve Voelkl, K. E. (1993). School characteristics related to school engagement. Journal of Negro Education, 62(3), 249-268. https://doi.org/10.2307/2295464
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. ve Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept: State of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
  • Griffiths, M. (2000). Does internet and computer “Addiction” exist? Some case study evidence. Cyberpsychology & Behavior 3(2), 211-218.
  • Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197.
  • Gönültaş, O., Uzun, K., Akın, M. S. ve Özcan, F. A. (2020). Ergenlerin internet bağımlılığı düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(70), 519-529. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2020.4111
  • Günüç, S. (2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Hill, L. G. (2005). Investigation of a briefmeasure of school attachment. Unpublished manuscript, Department of Human Development, Washington State University, USA.
  • Israelashvili, M., Kim, T. ve Bukobza, G. (2012). Adolescents’ over-use of the cyber world – internet addiction or identity exploration? Journal of Adolescence, 35(2), 417-424.
  • Jimerson, S. R., Campos, E. ve Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8(1), 7-27.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S ve Nam, B. W. (2006). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 43(2), 185-192.
  • Köyceğiz, E., Vançelik, S. ve Yılmaz, S. (2022). Adölesanlar arasında internet bağımlılığı prevalansı ve etkili faktörler: Erzurum ili örneği. Turkish Journal of Public Health, 20(3), 294-304. https://doi.org/10.20518/tjph.923433
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. ve Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication, 51(2), 366-382.
  • Leung, L. ve Lee, P. S. N. (2012). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New Media & Society, 14(1), 117-136. https://doi.org/10.1177/14614448114104
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R. ve Yang, C. (2010, August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. In 2010 IEEE 2nd Symposium on Web Society (pp. 66-70). IEEE.
  • Maddox, S. J. ve Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescent: Conceptualization, assessment, and associated variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 6(1), 31-49. https://doi.org/10.1023/A:1022214022478
  • Nassehi, A., Arbabisarjou, A., Jafari, M., Ghasemi, M. ve Najafi, K. (2016). Surveying the relationship of internet addiction with dependence on cell phone, depression, anxiety, and stress in collegians (Case study: Bam University of Medical Sciences). International Journal of Advanced Biotechnology and Research, 7, 2267-2274.
  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Ova, M. (2023). Üniversite öğrencilerinde aile iklimi ile çocukluk çağı travmaları ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Özcanarslan, N., Ateşeyan, Y., Özel, A. ve Coşkun, Ö. (2022). Bir üniversite hastanesinde çalışan idari personelin internet bağımlılığı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Scıences, 7(17), 13-21.
  • Özparlak, A. ve Karakaya, D. (2022). The associations of cognitive distortions with internet addiction and internet activities in adolescents: A cross‐sectional study. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 35(4), 322-330.
  • Savi Çakar, F. ve Karataş, Z. (2014). Ergenlerin okula bağlanmalarının yordayıcıları olarak benlik saygısı, okul öfkesi ve yaşam doyumu. 5th International Conferences on New Trends in Education and Their Implications, ICONTE-2014, Antalya-Türkiye.
  • Shapira, N. A., Lessing, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S. ve Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depression and Anxiety, 17(4), 207-216.
  • Tas, I. (2017). Relationship between Internet addiction, gaming addiction and school engagement among adolescents. Universal Journal of Educational Research, 5(12), 2304-2311. DOI: 10.13189/ujer.2017.051221
  • Taş, İ. (2019). Ergenler için internet bağımlılığı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 875-905.
  • Terzi, O. ve Bayrakdaroglu, F. (2022). Kişiliğin, gösterişçi tüketimin ve internet bağımlılığının kompulsif satın alma üzerindeki etkisi. Business and Economics Research Journal, 13(3), 523-544. http://dx.doi.org/10.20409/berj.2022.387
  • Tsai, H. F., Cheng, S. H., Yeh, T. L., Shih, C. C., Chen, K. C., Yang, Y. C ve Yang, Y. K. (2009). The risk factors of Internet addiction—a survey of university freshmen. Psychiatry Research, 167(3), 294-299.
  • Wang, M. T. ve Fredricks, J. A. (2014). The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child Development, 85(2), 722-737. https://doi.org/10.1111/cdev.12138
  • Young, K. (1999). Internet addiction: Symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson (Eds.), Innovations in clinical practice: A source book, 17 (pp. 19–31). Sarasota, Florida: Professional Resource Press.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.23
  • Young, K. S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: Treatment outcomes and implications. Cyberpsychology & Behavior, 10(5), 671-679. DOI: 10.1089/cpb.2007.9971
  • Zhihao, D., Tao, W., Yingjie, S. ve Feng, Z. (2024). The influence of physical activity on internet addiction among Chinese college students: the mediating role of self-esteem and the moderating role of gender. BMC Public Health, 24(1), 935. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18474-1
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Halime Eker 0000-0003-1801-3929

İbrahim Taş 0000-0002-5752-2753

Publication Date June 26, 2025
Submission Date May 21, 2025
Acceptance Date June 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Eker, H., & Taş, İ. (2025). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığının yordayıcıları: Cinsiyet, amaçsızca internette gezinme, öğretmene bağlanma ve arkadaşa bağlanma. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 12(1), 84-100.