Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, , 342 - 354, 15.12.2021
https://doi.org/10.47495/okufbed.844250

Abstract

References

  • [1] Ataseven, B. (2013). Yapay sinir ağları ile öngörü modellemesi.
  • [2] Ramli, M. Z. (2011). Development of accident prediction model by using artificial neural network (ANN) (Doctoral dissertation, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia).
  • [3] Cansiz, O. F., Calisici, M., & Miroglu, M. M. (2009, December). Use of artificial neural network to estimate number of persons fatally injured in motor vehicle accidents. In Proceedings of the 3rd International Conference on Applied Mathematics (pp. 136-142).
  • [4] ERGİNER, M., CANSIZ, Ö. F., & ERGİNER, İ. Trafik Kaza Sayısının ve Yaralı Sayısının Yapay Sinir Ağları ile Tahmini. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 29-35.
  • [5] Cansız ÖF., Çalışıcı M., Ünsalan K. Türkiye karayollarında meydana gelen kazalarda oluşan yaralı sayısı için tahmin modellerinin oluşturulması, 2. Uluslararası Mühendislik ve Tasarım Kongresi, Mayıs 2017, Kocaeli.
  • [6] Akguuml, A. P., & Doğan, E. (2009). An application of modified Smeed, adapted Andreassen and artificial neural network accident models to three metropolitan cities of Turkey. Scientific Research and Essays, 4(9), 906-913.
  • [7] Aghayan, I. (2013). Improved Traffic Crash Modeling through Accuracy and Response Time Using Classification Algorithms: A Model Comparison Approach (Doctoral dissertation, Eastern Mediterranean University (EMU)).
  • [8] Mussone, L., Ferrari, A., & Oneta, M. (1999). An analysis of urban collisions using an artificial intelligence model. Accident Analysis & Prevention, 31(6), 705-718.
  • [9] Kibar, F. T. (2015). Türkiye'de kamyon kazaları ile trafik ve karayolu geometrik özellikleri arasındaki ilişkinin istatistiksel ve yapay sinir ağları yöntemleri ile modellenmesi (Doctoral dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • [10] Altun, İ., Dündar, S., & Yöntem, K. (2005). Yapay Sinir Ağlari İle Trafik Akim Kontrolü. Deprem Sempozyumu, Kocaeli, 1335-1344.
  • [11] Cansız, Ö. F. (2007). Enerji Politikalarının Ulaştırma Sistemlerinin Optimizasyonu İle Geliştirilmesi ve Uygulamadan Elde Edilen Getirilerin Ortaya Konması. Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 352s, Ankara.
  • [12] ES, H. A., KALENDER, F. Y., & HAMZAÇEBİ, C. (2014). Yapay sinir ağlari ile Türkiye net enerji talep tahmini. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 29(3).
  • [13] Cansız,Ö.F.,Ünsalan,K.,Erginer,İ.(2020). Karayolları enerji tüketiminin yapay zeka ve regresyon yöntemleri ile modellenmesi. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, Cilt 25(3) 1297-1313.
  • [14] MATLAB.MATLAB Product Family Updates 2020.

Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini

Year 2021, , 342 - 354, 15.12.2021
https://doi.org/10.47495/okufbed.844250

Abstract

Dünya sağlık örgütü (WHO) dünyada 1,35 milyon kişinin trafik kazaları nedeniyle hayatını kaybettiğini açıklamaktadır. Amerika’da da dünyada olduğu gibi trafik kazası nedeniyle hayatını kaybeden kişi sayısı çok fazladır. Çok sayıda insanın hayatını kaybetmesine sebep olan trafik kazalarının birçok nedeni olabilir. Yapılan bu çalışmada trafik kazalarına sebep olan değişkenler incelenmektedir. Araç sayısı, sürücü sayısı, nüfus ve seyahat edilen araç mili değişkenleri kullanılarak bir veri seti oluşturulmaktadır. Veri seti oluşturulurken Amerika Birleşik Devletleri Ulaştırma Bakanlığı veri tabanından elde edilen veriler kullanılmaktadır. Veri seti 1994-2018 yılları arasındaki verileri kapsamaktadır. Oluşturulan veri seti kullanılarak istatistiksel yöntemlerden çok değişkenli regresyon (MR) ve yapay zeka tekniklerinden yapay sinir ağları (YSA) kullanılarak kaza sayısı tahmin modelleri geliştirilmektedir. Geliştirilen modeller birbiriyle kıyaslanmaktadır. Modeller kıyaslanırken hataların kareleri ortalaması (HKO), ortalama yüzde hata (OYH) ve korelasyon katsayısı (R) kriterleri kullanılmaktadır. Yapılan analizler sonucunda YSA kaza sayısı tahmin modelinin HKO, OYH ve R değerleri sırasıyla 265228,79-%0,829-0,988 olarak hesaplanmaktadır. Yapılan bu çalışmada YSA modelinin regresyon modellerine göre daha iyi sonuçlar verdiği gözlemlenmektedir. Buna benzer çalışmalarda yapay zeka metotlarından YSA’nın kullanılması önerilmektedir.

References

  • [1] Ataseven, B. (2013). Yapay sinir ağları ile öngörü modellemesi.
  • [2] Ramli, M. Z. (2011). Development of accident prediction model by using artificial neural network (ANN) (Doctoral dissertation, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia).
  • [3] Cansiz, O. F., Calisici, M., & Miroglu, M. M. (2009, December). Use of artificial neural network to estimate number of persons fatally injured in motor vehicle accidents. In Proceedings of the 3rd International Conference on Applied Mathematics (pp. 136-142).
  • [4] ERGİNER, M., CANSIZ, Ö. F., & ERGİNER, İ. Trafik Kaza Sayısının ve Yaralı Sayısının Yapay Sinir Ağları ile Tahmini. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 29-35.
  • [5] Cansız ÖF., Çalışıcı M., Ünsalan K. Türkiye karayollarında meydana gelen kazalarda oluşan yaralı sayısı için tahmin modellerinin oluşturulması, 2. Uluslararası Mühendislik ve Tasarım Kongresi, Mayıs 2017, Kocaeli.
  • [6] Akguuml, A. P., & Doğan, E. (2009). An application of modified Smeed, adapted Andreassen and artificial neural network accident models to three metropolitan cities of Turkey. Scientific Research and Essays, 4(9), 906-913.
  • [7] Aghayan, I. (2013). Improved Traffic Crash Modeling through Accuracy and Response Time Using Classification Algorithms: A Model Comparison Approach (Doctoral dissertation, Eastern Mediterranean University (EMU)).
  • [8] Mussone, L., Ferrari, A., & Oneta, M. (1999). An analysis of urban collisions using an artificial intelligence model. Accident Analysis & Prevention, 31(6), 705-718.
  • [9] Kibar, F. T. (2015). Türkiye'de kamyon kazaları ile trafik ve karayolu geometrik özellikleri arasındaki ilişkinin istatistiksel ve yapay sinir ağları yöntemleri ile modellenmesi (Doctoral dissertation, Karadeniz Teknik Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • [10] Altun, İ., Dündar, S., & Yöntem, K. (2005). Yapay Sinir Ağlari İle Trafik Akim Kontrolü. Deprem Sempozyumu, Kocaeli, 1335-1344.
  • [11] Cansız, Ö. F. (2007). Enerji Politikalarının Ulaştırma Sistemlerinin Optimizasyonu İle Geliştirilmesi ve Uygulamadan Elde Edilen Getirilerin Ortaya Konması. Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 352s, Ankara.
  • [12] ES, H. A., KALENDER, F. Y., & HAMZAÇEBİ, C. (2014). Yapay sinir ağlari ile Türkiye net enerji talep tahmini. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 29(3).
  • [13] Cansız,Ö.F.,Ünsalan,K.,Erginer,İ.(2020). Karayolları enerji tüketiminin yapay zeka ve regresyon yöntemleri ile modellenmesi. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, Cilt 25(3) 1297-1313.
  • [14] MATLAB.MATLAB Product Family Updates 2020.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Ömer Faruk Cansız 0000-0001-6857-2513

İbrahim Erginer

Ebru Doğru 0000-0002-7353-1115

Publication Date December 15, 2021
Submission Date December 24, 2020
Acceptance Date April 17, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Cansız, Ö. F., Erginer, İ., & Doğru, E. (2021). Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(3), 342-354. https://doi.org/10.47495/okufbed.844250
AMA Cansız ÖF, Erginer İ, Doğru E. Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. December 2021;4(3):342-354. doi:10.47495/okufbed.844250
Chicago Cansız, Ömer Faruk, İbrahim Erginer, and Ebru Doğru. “Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları Ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, no. 3 (December 2021): 342-54. https://doi.org/10.47495/okufbed.844250.
EndNote Cansız ÖF, Erginer İ, Doğru E (December 1, 2021) Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 3 342–354.
IEEE Ö. F. Cansız, İ. Erginer, and E. Doğru, “Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini”, Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno, vol. 4, no. 3, pp. 342–354, 2021, doi: 10.47495/okufbed.844250.
ISNAD Cansız, Ömer Faruk et al. “Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları Ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/3 (December 2021), 342-354. https://doi.org/10.47495/okufbed.844250.
JAMA Cansız ÖF, Erginer İ, Doğru E. Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2021;4:342–354.
MLA Cansız, Ömer Faruk et al. “Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları Ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 3, 2021, pp. 342-54, doi:10.47495/okufbed.844250.
Vancouver Cansız ÖF, Erginer İ, Doğru E. Amerika’da Meydana Gelen Trafik Kazalarının Yapay Sinir Ağları ve Çok Değişkenli Regresyon Yöntemleriyle Tahmini. Osmaniye Korkut Ata University Journal of The Institute of Science and Techno. 2021;4(3):342-54.

23487




196541947019414  

1943319434 19435194361960219721 19784  2123822610 23877

* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).

* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)

* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.

*Dergi açık erişimli bir dergidir.

Creative Commons License

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.