Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) verilerine göre Türkiye ölümle sonuçlanan iş kazalarında Avrupa birincisi ve dünya üçüncüsüdür. Özellikle inşaat iş kollarında meydana gelen kazalar, çoğunlukla ölümle sonuçlanmakta ya da kazazedenin ömür boyu katlanmak zorunda kalacağı sağlık sorunlarına neden olmaktadır. Bu çalışmada, 1994-2012 yılları arasında Türkiye genelinde yaşanmış 134 kaza ve 185 kazazedenin olduğu bir veri seti kullanıldı. Bilirkişi raporlarından elde edilen veri setinde mevcut olan kayıp gözlemler analiz edildi ve uygun yerine atama yöntemleri ile kayıp veriler tamamlandı. Daha sonra kazazedenin son durumunu bağımlı değişken kabul eden bir Yapay Sinir Ağları (YSA) modeli olarak Çok katmanlı algılayıcı ağlar (ÇKA) modeli oluşturuldu. On farklı ÇKA modelinden en iyi mimari yapı ve en iyi performansa sahip modelde, gizli katman aktivasyon fonksiyonu olarak hiperbolik tanjant ve çıktı aktivasyon fonksiyonu olarak identity fonksiyonu kullanıldı. Bu çalışmanın sonucunda, inşaat sektöründe meydana gelen kazalarda kazazedelerin son durumuna (geçici iş göremezlik, sürekli iş göremezlik, malül ve ölüm) etki eden faktörlerin önem analizi elde edildi. Böylece, bu çalışma da diğer çalışmalardan farklı olarak, kazanın önlenmesi ya da kazazedenin kazayı daha az kayıpla atlatması için ilgili şirketler ve/veya devlet tarafından alınması gereken önlemlerin neler olabileceğinin ipuçları verildi.
According to World Labor Organization (ILO), Turkey comes first in Europe and the third in world in fatal accidents at work. Accidents, especially in the construction business, often result in death or cause health problems that the victim will have to endure for a lifetime. In this study, a data set of 134 accidents and 185 casualties occurred in Turkey was adopted, and then, an Artificial Neural Networks (ANN) model that accepts the survivor's final status as the dependent variable was intended to be constructed to identify the factors affecting the final status of the victims. As a result, it was tried to determine what measures could be taken by the relevant companies and/or the state in order to prevent the accident or to help the casualty survive the accident with less loss.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | March 8, 2022 |
Submission Date | June 6, 2021 |
Acceptance Date | September 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)
* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).
* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.
*Dergi açık erişimli bir dergidir.
Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.