Bu çalışmanın amacı Adıyaman ve Iğdır illerinde su ürünleri tüketiminde tüketici tercihleri ve bu tercihler üzerinde etkili olan unsurları belirlemektir. Çalışmada kullanılan veriler Basit Tesadüfi Örnekleme Yığın Oran Tahmini Yöntemine göre belirlenen 400 adet tüketici ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Tüketicilerin demografik verileri yanında su ürünleri tercihlerini etkileyen faktörler tespit edilmeye çalışılmış olup bu kapsamda frekans tabloları, Chi-Square ve Mann-Whtiney U testi ile Fisher Kesin Testi, Post Hoc Testi ve Mozaik Grafikleri yapılmıştır. Araştırma sonuçlara göre çalışmaya katılan tüketicilerin %53’ü erkek, %50’si yükseköğretim düzeyinde eğitime sahip, aile başı ortalama 4,75 birey ve %54’ü 6000 TL’nin altına aylık gelire sahiptirler. Tüketicilerin %86’sı daha çok tavuk eti ve kırmızı et tüketirken, %33’üne göre balıketi diğer etlere göre pahalı, %62’si ayda bir defa veya daha uzun sürede ve %55’i sağlıklı olduğu için balık tüketmekte olup, %72’si balığı pazar yeri ve balık halinden almaktadırlar. Çalışmaya katılanların %54’ü balığın tazeliğini deri parlaklığı ve gözlerin durumundan anlamakta, %62’si balık alırken tazelik ve lezzetine dikkat etmekte, %59’u kış mevsiminde, %56’sı aylık 1-3 kg ve %81’i balığı taze olarak tüketmektedirler. Adıyaman’da daha çok kırmızı et, Iğdır’da ise daha çok tavuk eti tüketilirken her iki ilde eğitim seviyesinin artmasının balık eti tüketimini artırdığı görülmektedir. Ayrıca Adıyaman’da daha çok alabalık, Iğdır’da ise hamsi tercih edilmektedir. Tüketicilerin %40’ı balık faydaları hakkında yeterli bilgiye sahip değillerdir ve %58’i yeterli miktar ve çeşitte taze balık bulamadıklarını ve %62’si ise balık satışları için balık çarşısı kurulmasını istemektedirler. Tüketicilerin balık tüketiminin faydaları hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları sağlanmalı, bölgede yeterli miktar ve çeşitte taze balık satışlarının yapılacağı balık çarşısı kurulmalıdır.
The aim of this study is to determine consumer preferences in fisheries consumption in Adıyaman and Iğdır provinces and the factors affecting these preferences. The data used in the study was obtained from face-to-face surveys with 400 consumers determined according to the Simple Random Sampling Mass Rate Estimation Method. In addition to demographic data of consumers, factors affecting seafood preferences were tried to be determined, and in this context, frequency tables, Chi-Square and Mann-Whtiney U tests, Fisher Exact Test, Post Hoc Test and Mosaic Graphs were made. According to the research results, 53% of the consumers participating in the study are male, 50% have a higher education level, an average of 4.75 individuals per family, and 54% have a monthly income below 6000 TL. While 86% of consumers consume more chicken and red meat, 33% believe fish is expensive compared to other meats, 62% consume fish once a month or longer, 55% consume fish because it is healthy, and 72% They buy fish from markets and fish markets. 54% of the participants of the study understand the freshness of the fish from the brightness of the skin and the condition of the eyes, 62% pay attention to the freshness and taste when buying fish, 59% buy it in the winter season, 56% buy it 1-3 kg monthly and 81% consume it fresh. While more red meat is consumed in Adıyaman and more chicken meat in Iğdır, it is seen that the increase in the education level in both provinces increases the consumption of fish meat. In addition, trout is preferred in Adıyaman and anchovy is preferred in Iğdır. 40% of consumers do not have sufficient information about the benefits of fish, 58% say they cannot find fresh fish in sufficient quantity and variety, and 62% want a fish market to be established for fish sales. Consumers should be provided with sufficient information about the benefits of fish consumption, and a fish market should be established in the region where fresh fish will be sold in sufficient quantity and variety.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fisheries Technologies, Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | August 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 5 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.