Türkiye’de öngermeli kirişlerin hesap ve tasarım esaslarında uluslararası kabul gören American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) Köprü Tasarım Yönetmeliği, Türkiye Cumhuriyeti Karayolları Yol Köprüleri Teknik Şartnamesi ve TS 3233 (1979) yönetmeliği kullanılmaktadır. Çalışma kapsamında bu yönetmelikler çerçevesinde üstyapı tasarım esaslarınca model güvenirliliği belirlenen Gümüşhane İli Şiran İlçesi’nde yer alan üç açıklıklı, öngerme kirişli, betonarme yapıya sahip Çirmiş Köprüsü model olarak belirlenmiştir. Bu çalışmanın amacı, öngerme kiriş yöntemiyle inşa edilen karayolu köprüsünün yapısal davranışına yapım aşamalarının ve zamana bağlı malzeme deformasyonları etkisinin belirlenmesi için gerçekleştirilen sonlu eleman analizleriyle yapı elemanlarında ortaya çıkan kesit tesirlerinin karşılaştırmasını yapmaktır. Statik ve doğrusal olmayan yapım aşamalı analizler neticesinde köprü tabliye uzunluğu ve ayak yüksekliğince elde edilen normal kuvvet, kesme kuvveti, eğilme momenti ve yer değiştirme değerleri karşılaştırılarak zamana bağlı malzeme deformasyonlarının ve inşa süresinin önemi ele alınarak incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda öngerme kiriş yöntemiyle inşa edilen köprü tasarımlarının sadece servis durumunu dikkate alacak şekilde değil yapım aşamalarının ve zamana bağlı malzeme deformasyonlarının da dikkate alınarak çözümlenmesi gerektiği belirlenmiştir.
Üst Yapı Tasarım Esasları Malzeme deformasyonları Öngerme kiriş Sonlu eleman analizi Yapım aşaması
In Turkey, internationally accepted AASHTO Bridge Design Regulation, Republic of Turkey Highways Road Bridges Technical Specification and TS 3233 (1979) regulation are used in calculation and design principles of prestressed beams. Within the scope of the study, a three-span, prestressed beam, reinforced concrete Çirmiş Bridge model, located in Gümüşhane Province Şiran District, whose model reliability was determined by the superstructure design principles within the framework of these regulations, was selected. The aim of the study is to compare the cross-sectional effects of the structural elements with the finite element analyzes carried out to determine the effects of construction stages and time-dependent material deformations on the structural behavior of the bridge built by the prestressed beam method. As a result of static and non-linear construction phase analyzes, the normal force, shear force, bending moment and displacement values obtained by bridge deck length and pier height were compared and the importance of time-dependent material deformations and construction time was examined. As a result of the study, it has been determined that the bridge designs built with the prestressed beam method should be analyzed not only by considering the service condition, but also by considering the construction stages and time-dependent material deformations.
Superstructure Design Principles Material deformations Prestressing beam Finite element analysis The construction phase
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Numerical Modelization in Civil Engineering, Civil Construction Engineering |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | January 15, 2025 |
Publication Date | January 17, 2025 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | August 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.