Bu çalışma, yapay zekâ konuşma araçlarından ChatGPT-4'ün yapı işletmesi derslerindeki öğrenme başarılarına etkilerini incelemektedir. Şantiye Tekniği dersi özelinde, öğrenciler ve ChatGPT-4'e aynı sınav soruları uygulanmıştır. Ara sınav ve final sınavı olmak üzere iki aşamada yapılan bu değerlendirmede, hem ChatGPT-4'ün hem de öğrencilerin performansları karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Araştırma, yapay zekânın ara sınavda öğrencilerden daha iyi performans gösterdiğini, ancak final sınavında düşüş yaşadığını, bu nedenle farklı sınav ortamlarına uyum sağlamakta sınırlamalar olduğunu ortaya koymaktadır. Hem ChatGPT-4 hem de öğrenciler dersin geçme kriterlerini karşılayamamıştır. Çalışma, yapay zekanın eğitimde daha etkili entegrasyonu için geliştirilmesi ve bu süreçte etik boyutların göz önünde bulundurulması gerektiğini vurgulamaktadır.
This study examines the impact of one of the AI conversational tools, ChatGPT-4, on learning outcomes in construction management courses. Focusing on the Site Management course, the same exam questions were administered to both students and ChatGPT-4. This evaluation was conducted in two phases—midterm and final exams—where the performances of both ChatGPT-4 and the students were compared and analyzed. The research reveals that while the AI outperformed students in the midterm exam, it showed a decline in performance during the final exam, indicating limitations in adapting to different exam environments. Neither ChatGPT-4 nor the students met the course passing criteria. The study emphasizes the need for further development of AI for more effective integration into education, with a focus on considering ethical dimensions in this process.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | March 12, 2025 |
Submission Date | August 29, 2024 |
Acceptance Date | December 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.