Farklı iklim koşullarında planlanan yapıların, tabiat şartlarına göre dirençli olarak tasarlanması önemli mühendislik gerekliliklerinden biridir. Karayollarının ise yol tabanlarının dayanımının arttırılmasına yönelik stabilizatör malzeme seçiminde, iklimsel donma ve çözülmeye dayanıklı malzemelerin kullanılması önemli bir tercih nedenidir. Bu çalışmada, yol tabanı olarak değerlendirilen iki farklı zeminin, metakaolin (MK) ile stabilizasyonu ve yapılan stabilizasyonların donma-çözülme direnci araştırılmıştır. Killi ve kumlu zeminlerle hazırlanan, katkısız ve farklı oranlardaki MK ilaveli numunelere standart Proktor deneyi uygulanmıştır. Ardından, hazırlanan katkısız ve katkılı serbest basınç deneyi örneklerine, 7 gün kür sonrası serbest basınç deneyi yapılmıştır. Hazırlanan karışımlarda dayanımın arttığı ve en yüksek dayanımların killi ve kumlu karışımlarda, sırasıyla %6 MK ve %12 MK içeren karışım numunelerinde elde edildiği görülmüştür. Akabinde, katkısız ve optimum MK oranları esas alınarak, donma-çözülme deneyinin uygulamasında kullanılacak zemin numuneleri hazırlanmıştır. 7 günlük kür süresini tamamlayan örneklere 3, 6, 12 döngü uygulanmıştır. Uygulanan her bir döngüde, hazırlanan numuneler 24 saat -23℃'de donma-çözülme kabininde dondurulmuş, daha sonra 23 saat boyunca 23 ± 2 ℃'de çözülmeye bırakılmıştır. Daha sonra kıyaslamada 7 gün kür süresi sonrası elde edilen serbest basınç mukavemeti değerleri (0 döngü) kullanılmıştır. Yapılan deneyler ve kıyaslamalar neticesinde, her iki zeminin MK ilavesi ile dayanımının ve donma-çözülme direncinin arttığı tespit edilmiştir.
Bu çalışma İnönü Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinatörlüğü'nün İÜ-BAP FDK-2023-3325 numaralı projesi tarafından desteklenmiştir. BAP Koordinasyon Birimi'ne desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.
Designing structures planned for different climatic conditions to be resistant to natural conditions is one of the important engineering requirements. For highways, the selection of stabilizer materials that are resistant to climatic freeze-thaw cycles is an important consideration in enhancing the strength of road subgrades. In this study, the stabilization of two different soils, considered as road subgrades, with metakaolin (MK) and the freeze-thaw resistance of these stabilized soils were investigated. Samples without additives and with different proportions of MK were prepared using clayey and sandy soils. A standard Proctor test was applied to these samples. Subsequently, unconfined compression tests were conducted on the prepared samples (both with and without additives) after a 7-day curing period. It was observed that the strength increased in the prepared mixtures, and the highest strengths were obtained in mixtures containing 6% MK for clayey soils and 12% MK for sandy soils. Then, based on the samples without additives and those with the optimum MK ratios, soil samples were prepared for the freeze-thaw test application. The samples that completed the 7-day curing period were subjected to 3, 6, and 12 freeze-thaw cycles. Each cycle consisted of freezing the samples for 24 hours at -23°C in a freeze-thaw cabinet, followed by thawing for 23 hours at 23 ± 2°C. The unconfined compressive strength values obtained after the 7-day curing period (0 cycles) were used for comparison. As a result of the tests and comparisons, it was determined that the strength and freeze-thaw resistance of both soils increased with the addition of MK.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2025 |
Submission Date | September 11, 2024 |
Acceptance Date | February 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.