Mesleki ve teknik eğitim kurumları istihdamın artırılmasında ve toplumsal refahın yükseltilmesinde kritik bir role sahip olduğundan kurumlar için kalite güvence sistemi bir zorunluluk olarak görülmektedir. Bu sebeple, Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün kalite güvencesi yönergesine göre kurumlar öz değerlendirme raporları hazırlamakta ve beş yıl içerisinde en az bir defa müdürlük tarafından dış değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Dış değerlendirmeler, okulların eğitim kaliteleri hakkında geri dönüş almaları ve kendilerini geliştirmeleri açısından önemli bir fırsattır. Ancak kurumlarının sayısının fazla olması, dış değerlendirmeyi gerçekleştirecek kalite tetkikçisi yetiştirme süreci, eğitim kurumunun kalitesini geri bildirim olarak alabilmesini geciktirmektedir. Bu çalışmada, bu sorunlara çözüm olarak veri önişleme teknikleri, çoklu lineer regresyon algoritması ve spearman korelasyonu kullanılarak bir öz değerlendirme ve faaliyet tavsiye sistemi tasarlanmış, bir web arayüz programı yazılmıştır. Çalışma, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün izni ile Türkiye genelinde zümrelere göre örnekleme yöntemi ile belirlenen Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarına ait gerçek veriler üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Dış Değerlendirme Mesleki ve Teknik Eğitim Öz Değerlendirme Tavsiye Sistemi Veri Analizi Çoklu Doğrusal Regresyon
Vocational and technical education institutions are significant in fostering employment opportunities and advancing social welfare. Consequently, a quality assurance system is a crucial component for these institutions. By the directive of the Directorate General of Vocational and Technical Education, institutions are required to prepare self-assessment reports and undergo external evaluations by the directorate at least once every five years. External evaluations provide invaluable insight into education quality, but the number of institutions and the process of training auditors cause delays. To address these challenges, this study has developed a self-assessment and activity recommendation system that employs data preprocessing techniques, multiple linear regression algorithms, and Spearman correlation, and a web interface program was developed. The research used real data from vocational and technical institutions across Turkey, selected through a Stratified sampling method, with permission from the Directorate General of Vocational and Technical Education.
Data Analysis External Evaluation Multiple Lineer Regression Recommender System Self assessment Vocational and Technical Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Machine Learning (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2025 |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.