Günümüzde tasarım eğitimi, yalnızca estetik ve işlevsellik değil; çevresel sürdürülebilirlik, yenilikçi üretim teknikleri ve malzeme farkındalığı gibi çok boyutlu yetkinlikleri de kapsayan bütüncül bir yaklaşıma dönüşmektedir. Bu bağlamda çalışma, iç mimarlık öğrencilerinin geri dönüştürülmüş 3D beton kullanarak sürdürülebilir kampüs mobilyaları tasarladıkları deneyim temelli bir eğitim sürecini ele almaktadır. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü ile Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü iş birliğinde yürütülen projeye 36 öğrenci katılmıştır. Katılımcılardan, 3D beton baskı teknolojisini kullanarak çevre dostu, kullanıcı odaklı ve üretilebilir kampüs mobilyaları tasarlamaları beklenmiştir. Fonksiyonellik ve sürdürülebilirlik kriterleri doğrultusunda öne çıkan projeler, otobüs durağı yeniden tasarımı, bisiklet kullanıcıları için oturma modülleri, güneş enerjili birimler ve çok işlevli kentsel donatılar üzerine odaklanmıştır. Bulgular, geri dönüştürülmüş 3D betonun iç mimarlık eğitiminde hem teknik hem kavramsal kazanımları desteklediğini, disiplinler arası iş birliğini teşvik ettiğini ve sürdürülebilir tasarım anlayışını güçlendirdiğini göstermektedir.Bu çalışma;, 3D beton baskı teknolojisi ve geri dönüştürülmüş beton kullanımının iç mimarlık eğitimine etkilerini incelemektedir. Çalışmanın amacı, sürdürülebilir yapı malzemelerinin kullanımını teşvik ederek, öğrencilere hem yenilikçi hem de çevre dostu tasarım yaklaşımlarını kazandırmaktır. Araştırma;, Hacettepe Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü ile İnşaat Mühendisliği Bölümü iş birliğinde gerçekleştirilmiş ve 36 öğrencinin katılımıyla yürütülmüştür. Çalışmada, öğrencilerin 3D beton baskı teknolojisini kullanarak kampüs mobilyaları tasarlamaları sağlanmış, fonksiyonellik, yenilikçilik, sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik açısından değerlendirilen dört proje öne çıkmıştır. Bu projeler, otobüs duraklarının yeniden tasarımı, bisiklet kullanıcıları için oturma modülleri, güneş enerjili oturma birimleri ve çok işlevli kent mobilyaları üzerine odaklanmıştır. Sonuçlar, 3D beton ve geri dönüştürülmüş malzemelerin iç mimarlık öğrencilerine yeni üretim teknikleri kazandırdığını, disiplinler arası iş birliklerini desteklediğini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını güçlendirdiğini göstermektedir. Gelecekte, bu teknolojilerin farklı ölçeklerde uygulanabilirliği ve kullanıcı deneyimi üzerindeki etkileri üzerine daha fazla araştırma yapılması önerilmektedir.
Hacettepe Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Şahmaran’a ve Öğretim Elemanı Arş. Gör. Hüseyin İlcan’a süreç içerisindeki değerli katkıları için teşekkür ederiz. Ders kapsamında projeleriyle çalışmamıza katkı sağlayan tüm öğrencilerimize teşekkürlerimizi sunarız.
Design education today is transforming into a holistic approach that encompasses not only aesthetics and functionality but also multidimensional competences such as environmental sustainability, innovative production techniques and material awareness. This study addresses an experience-based educational process in which interior architecture students design sustainable campus furniture using recycled 3D concrete. The project was carried out in collaboration with Hacettepe University Faculty of Fine Arts, Department of Interior Architecture and Environmental Design and Faculty of Engineering, Department of Civil Engineering. 36 students participated in the project. Participants were expected to design environmentally friendly, user-oriented and manufacturable campus furniture using 3D concrete printing technology. The projects that stood out in line with functionality and sustainability criteria focused on bus stop redesign, seating modules for bicycle users, solar-powered units and multifunctional urban equipment. The findings show that recycled 3D concrete supports both technical and conceptual gains in interior architecture education, encourages interdisciplinary collaboration and strengthens the understanding of sustainable design.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Landscape Design, Architectural Engineering, Construction Materials |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2025 |
Submission Date | February 20, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |
*This journal is an international refereed journal
*Our journal does not charge any article processing fees over publication process.
* This journal is online publishes 5 issues per year (January, March, June, September, December)
*This journal published in Turkish and English as open access.
* This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.