Muğla, Bodrum ve Milas Müzelerinde yaptığımız çalışmalar sırasında üzerleri
geometrik kompozisyonlarla bezenmiş litürjik işlevli mimari plastik eserler tespit
edilmiştir. Geometrik ve bitkisel bezemelerin çeşitli düzenlemelerinden oluşan kompozisyonlarla bezenmiş bu eserler, motif ve üslup bakımından birbirleriyle benzerlikler
göstermektedirler. Arşitrav, levha, paye ve başlıklar üzerinde 9. yüzyıldan itibaren
görülen arkad dizileri, birbirine düğümlerle bağlanan kare, daire ve eşkenar dörtgenlerden oluşan geometrik düzenlemeler ve bunların üzerinde matkapla yapılmış
oyuklar, Orta Bizans’ın özgün kompozisyonlarını ve bu döneme özgü bezeme
tekniklerini oluşturmaktadır. Diğer taraftan değişik tipte palmetler ve geometrik
formların içini dolduran rozetler, her yüzyılda kullanılmalarına karşın bu motiflerde yaprakların içbükey işlenişi de Orta Bizans döneminin yaygın bir uygulamasıdır.
Kıyı ve iç Ege’nin yanı sıra Likya bölgesinde bulunan tarihlendirmesi yapılmış
veya kesin tarihi belli benzer örnekler, eserlerin tarihsel çerçevesinin oluşmasında
etkili olmuştur. İncelediğimiz bu eserler Orta Bizans Sanatının, benzer motiflerle
sayısız farklı düzenlemeler yaratma özelliğinin Karia bölgesindeki yansımalarıdır.
During investigations we held in Muğla, Bodrum and Milas Museums, architectural sculpture with liturgical function, which are covered by geometrical compositions, were observed. These works of art, which are decorated with compositions
consisting of various geometrical and floral designs, reveal some resemblances in
terms of design and style. Arcade series which have been observed since the 9 th
century on architraves, plates, piers and column capitals; geometrical designs with
squares, circles and equilateral quadrangles which are connected to each other
with knots and cavities and are created with drillers, form the special Byzantine
compositions of the Middle Byzantine period. On the other hand, palmettes of various styles and rosettes filling in the geometrical forms are used in every century
but concave leaf applications in these designs is a common application of Middle
Byzantine period.
The chronology is corroborated by safely dated objects from the coastal and
inland Aegean as well as from the Lycian region. The pieces we have examined
here are the reflections of the limitless arrangement of art in the Middle Byzantine
Period of the Karian region.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 20 |