Research Article
BibTex RIS Cite

Havayolu taşımacılığı sektöründe insan kaynakları iletişimine yönelik nitel bir çalışma

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 21 - 26, 07.03.2022
https://doi.org/10.54614/OJFHSS.2022.938398

Abstract

Kurumların başarısında insan kaynağının önemi çok büyük yer tutmaktadır. Kurumsal iletişim ile kuruma yönelik olumlu tutum geliştirilmesi hedeflenmektedir. Kurumlar oluşturdukları web siteleri ile çalışanlarına, aday çalışanlarına ve tüm paydaşlarına ulaşmakta, tanıtım, bilgi verme ve ticari faaliyetler gibi etkinlikleri gerçekleştirebilmektedir. Nitel olarak tasarlanan bu çalışmada havayolu taşımacılığı sektöründe yer alan yerli ve yabancı on kuruma ait web siteleri incelenmiş olup içerik analizi yapılarak insan kaynakları alanında yaptıkları paylaşımların ve benzerliklerin anlaşılması hedeflenmiştir. Araştırmaya dahil edilen kurumlar Online Bilet sitesinde belirtilen taşınan yolcu sayısı açısından ve dünyanın en çok ülkesine uçan en büyük havayolu firmaları arasından tesadüfi belirlenmiştir. Bu kurumlar American Airlines, British Airways, Delta Airlines, Emirates, Lufthansa Group ve Türk Hava Yolları olarak belirlenmiştir. Karşılaştırma yapabilmek amacı ile Anadolu Jet, Pegasus, SunExpress ve Onur Air yerli sermayeli şirketler olarak çalışmaya dahil edilmiştir. Havayolu sektöründeki kurumların %80’i web sitelerinde açık kadroların listesine, %70’i kurum tanıtımı için metinlere ve %60’ı pozisyonlar için tanıtım ve sosyal medya linklerine yer vermişlerdir. Yabancı havayolu kurumlarının web sitelerinde 2 tanesinin kadın çalışanların deneyimlerine yer verdiği görülmektedir. İnsan kaynaklarına yönelik içeriklerin ve kurumlar arasındaki yoğunluklarının belirlendiği bu çalışmanın alanla ilgilenen araştırmacı yönetici ve çalışanlara yararlı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Akıncı, B. (1997). İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeniden İncelenmesi. Human Resources, 22-26.
  • Altman, S., Valenzi, E., & Hodgetts, R. M. (1985). Organizational Behavior: Theory and Practice, Academic Press, Inc.
  • American Airlines. (2021). https://www.aa.com/homePage.do?locale=en_US (Erişim Tarihi: Mayıs 2021). Anadolu Jet. (2021). https://www.anadolujet.com/tr (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Balmer, J. M., & Greyser, S. A. (2006). Corporate Marketing: Integrating Corporate Identity, Corporate Branding, Corporate Communications, Corporate Image and Corporate Reputation. European Journal of Marketing, 21(1), 22-46.
  • Bat, M. (2012). Dijital Platformda Sosyal Medyanın Stratejik Kurumsal İletişime Etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Baykal, B. (2007). Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi Yönelim, Felsefe ve Uygulamalar Bakımından Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bayter, M. (2009). Web Sitelerinin Kimliklenmesi (Birinci Baskı). İstanbul, Hiperlink Yayınları.
  • Benligiray, S. (2007). Performans Değerlemesi, İnsan Kaynakları Yönetimi, (Ed. Ramazan Geylan), Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No 1747.
  • Bingöl, D. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi (6. Baskı), İstanbul, Arıkan Yayınları.
  • British Airways. (2021). https://careers.ba.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Cankurtaran, D. (2021). Hava Yolu Şirketlerinin Kullandığı Dijital Teknolojilerin Müşteri Deneyimi Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğiti Enstitüsü.
  • Canöz, N. (2017). Türkiye’deki Havayolu İş letmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 192-205.
  • Ceylan, T. B. (2020). Yeni Başlayanlar İçİçin Web Tasarım Kılavuzu (Birinci Baskı), İstanbul, Kodlab Yayınları.
  • Coffey, A., & Atkinson, P. (1996). Making Sense Of Qualitative Data: Complementary Research Strategies, Newbury Park, CA: Sage. 101-131.
  • Coşgun Ovalı, B. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme: Ege Bölgesi Üniversiteleri Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat ve Tasarım Anabilim Dalı.
  • Çiçek, M. (2015). Web Tasarım Temelleri (Beşinci Baskı). İstanbul, Kodlab Yayınları.
  • Delta Airlines. (2021). https://www.delta.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Doğan, D. (2017). Fortune 500 Sıralamasındaki Türk Havayolu Şirketlerine Ait Kurumsal Web Sitelerinin Kurum Kimliği Açısından Değerlendirilmesi, 3 SCF International Conference on Economic and Social Impacts Of Globalization, 183-190.
  • Emirates. (2021). https://www.emiratesgroupcareers.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Fleming, S. (2000). From Personnel Management to HRM: Key Issues and Challenges, Erişim https://www.ipa.ie/_fileUpload/Documents/CPMR_DP_16_Personnel_Mana
  • Güreş, N., Arslan, S., & Yalçın, R. (2013). Türk Havayolu İş letmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 173-185.
  • Henderson, K. A. (2011). Post-Positivism And The Pragmatics Of Leisure Research. Leisure Sciences, 33(4), 341-346.
  • Lester, D. (2012). Social Media: Changing Advertising Education. Online Journal of Communication and Media Technologies, 2(1), 116-124.
  • Lufthansa Group. (2021) https://lufthansa-cargo.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımları - II.Cilt (5.Basım), İstanbul Yayın Odası.
  • Onlinebilet.com (2021). onlinebilet.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Onur Air. (2021). Available from: https://www.onurair.com/tr/
  • Onursoy, S. (2001). Online Haber Yayımcılığında Görsel Tasarım Boyutu: Haber Sitesi Örnekleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özbek, E. (2002). Reklamın Etkinliğini Arttıran Bir Araç Olarak Havayolu Web Sitelerinin İçerik Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemirci, F. (1996). Kurum ve Kuruluşlarda Belge Üretiminin Denetlenmesi ve Belge Yönetimi, Türk Kütüphaneciler Derneği, İstanbul.
  • Pegasus. (2021). http://www.flypgs.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Richman, N. (2015). Human Resource Management and Human Resource Development Evolution and Contributions. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership, 1(2), 120-129.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction, London: SAGE Publication.
  • Söylemez, E., & Eryılmaz, G. (2021). Avrupa Birliği Ülkelerine Ait Olan Havayolu İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Hospitaliy and Turism Issues, 3(2), 89-103.
  • Sun Express. (2021). https://www.sunexpress.com/tr/ (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Şeker, M., Şengel, Ü., & İbiş, S. (2014). Havayolu İş letmelerı̇nde İletı̇şı̇m Kanallarının İky Açısından İş veren Markasına Yönelı̇k Olarak Değerlendı̇rı̇lmesı̇, Book of Proceedings, 9th. International Confereces: New Perspectives in Tourism and Hospitality, 392-403.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam (Birinci Baskı), İstanbul, Yorum Sanat Yayınevi.
  • Tsai, H. T., Huang, L., & Lin, C. G. (2005). Emerging E-Commerce Development Model for Taiwanese Travel Agencies. Tourism Management, 26(5), 787–796.
  • Türk Hava Yolları (2021). https://www.turkishairlines.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Van Riel, C., & Fombrun, C., (2006), Essentials of Corporate Communication, Routledge.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2007). Vardiyalı Çalışma Sistemi ve Türk İş Mevzuatındaki Yeri, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 21 - 26, 07.03.2022
https://doi.org/10.54614/OJFHSS.2022.938398

Abstract

References

  • Akıncı, B. (1997). İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeniden İncelenmesi. Human Resources, 22-26.
  • Altman, S., Valenzi, E., & Hodgetts, R. M. (1985). Organizational Behavior: Theory and Practice, Academic Press, Inc.
  • American Airlines. (2021). https://www.aa.com/homePage.do?locale=en_US (Erişim Tarihi: Mayıs 2021). Anadolu Jet. (2021). https://www.anadolujet.com/tr (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Balmer, J. M., & Greyser, S. A. (2006). Corporate Marketing: Integrating Corporate Identity, Corporate Branding, Corporate Communications, Corporate Image and Corporate Reputation. European Journal of Marketing, 21(1), 22-46.
  • Bat, M. (2012). Dijital Platformda Sosyal Medyanın Stratejik Kurumsal İletişime Etkisi. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Baykal, B. (2007). Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi Yönelim, Felsefe ve Uygulamalar Bakımından Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bayter, M. (2009). Web Sitelerinin Kimliklenmesi (Birinci Baskı). İstanbul, Hiperlink Yayınları.
  • Benligiray, S. (2007). Performans Değerlemesi, İnsan Kaynakları Yönetimi, (Ed. Ramazan Geylan), Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No 1747.
  • Bingöl, D. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi (6. Baskı), İstanbul, Arıkan Yayınları.
  • British Airways. (2021). https://careers.ba.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Cankurtaran, D. (2021). Hava Yolu Şirketlerinin Kullandığı Dijital Teknolojilerin Müşteri Deneyimi Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğiti Enstitüsü.
  • Canöz, N. (2017). Türkiye’deki Havayolu İş letmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 192-205.
  • Ceylan, T. B. (2020). Yeni Başlayanlar İçİçin Web Tasarım Kılavuzu (Birinci Baskı), İstanbul, Kodlab Yayınları.
  • Coffey, A., & Atkinson, P. (1996). Making Sense Of Qualitative Data: Complementary Research Strategies, Newbury Park, CA: Sage. 101-131.
  • Coşgun Ovalı, B. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme: Ege Bölgesi Üniversiteleri Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat ve Tasarım Anabilim Dalı.
  • Çiçek, M. (2015). Web Tasarım Temelleri (Beşinci Baskı). İstanbul, Kodlab Yayınları.
  • Delta Airlines. (2021). https://www.delta.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Doğan, D. (2017). Fortune 500 Sıralamasındaki Türk Havayolu Şirketlerine Ait Kurumsal Web Sitelerinin Kurum Kimliği Açısından Değerlendirilmesi, 3 SCF International Conference on Economic and Social Impacts Of Globalization, 183-190.
  • Emirates. (2021). https://www.emiratesgroupcareers.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Fleming, S. (2000). From Personnel Management to HRM: Key Issues and Challenges, Erişim https://www.ipa.ie/_fileUpload/Documents/CPMR_DP_16_Personnel_Mana
  • Güreş, N., Arslan, S., & Yalçın, R. (2013). Türk Havayolu İş letmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 173-185.
  • Henderson, K. A. (2011). Post-Positivism And The Pragmatics Of Leisure Research. Leisure Sciences, 33(4), 341-346.
  • Lester, D. (2012). Social Media: Changing Advertising Education. Online Journal of Communication and Media Technologies, 2(1), 116-124.
  • Lufthansa Group. (2021) https://lufthansa-cargo.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımları - II.Cilt (5.Basım), İstanbul Yayın Odası.
  • Onlinebilet.com (2021). onlinebilet.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Onur Air. (2021). Available from: https://www.onurair.com/tr/
  • Onursoy, S. (2001). Online Haber Yayımcılığında Görsel Tasarım Boyutu: Haber Sitesi Örnekleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özbek, E. (2002). Reklamın Etkinliğini Arttıran Bir Araç Olarak Havayolu Web Sitelerinin İçerik Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemirci, F. (1996). Kurum ve Kuruluşlarda Belge Üretiminin Denetlenmesi ve Belge Yönetimi, Türk Kütüphaneciler Derneği, İstanbul.
  • Pegasus. (2021). http://www.flypgs.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Richman, N. (2015). Human Resource Management and Human Resource Development Evolution and Contributions. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership, 1(2), 120-129.
  • Silverman, D. (2001). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction, London: SAGE Publication.
  • Söylemez, E., & Eryılmaz, G. (2021). Avrupa Birliği Ülkelerine Ait Olan Havayolu İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Hospitaliy and Turism Issues, 3(2), 89-103.
  • Sun Express. (2021). https://www.sunexpress.com/tr/ (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Şeker, M., Şengel, Ü., & İbiş, S. (2014). Havayolu İş letmelerı̇nde İletı̇şı̇m Kanallarının İky Açısından İş veren Markasına Yönelı̇k Olarak Değerlendı̇rı̇lmesı̇, Book of Proceedings, 9th. International Confereces: New Perspectives in Tourism and Hospitality, 392-403.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam (Birinci Baskı), İstanbul, Yorum Sanat Yayınevi.
  • Tsai, H. T., Huang, L., & Lin, C. G. (2005). Emerging E-Commerce Development Model for Taiwanese Travel Agencies. Tourism Management, 26(5), 787–796.
  • Türk Hava Yolları (2021). https://www.turkishairlines.com (Erişim Tarihi: Mayıs 2021).
  • Van Riel, C., & Fombrun, C., (2006), Essentials of Corporate Communication, Routledge.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (2007). Vardiyalı Çalışma Sistemi ve Türk İş Mevzuatındaki Yeri, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Hale Nur Güler 0000-0002-6333-1849

Publication Date March 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Güler, H. N. (2022). Havayolu taşımacılığı sektöründe insan kaynakları iletişimine yönelik nitel bir çalışma. Oltu Beşeri Ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 21-26. https://doi.org/10.54614/OJFHSS.2022.938398