Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 2. maddesinde,
“Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı
içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta
belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk
Devletidir” ifadesi bulunmaktadır. Bu cümleyi asgari düzeye indirgediğimizde
karşımıza “Türkiye Cumhuriyeti, hukuk devletidir” cümlesi çıkmaktadır.
Dolayısıyla, cumhuriyetin niteliklerinden en temelinin hukuk olduğu
görülmektedir. Soyut bir kavram olan hukuk devletinin kamu yönetiminde tezahürü
kanuni idare ilkesi olarak görünmektedir. Bu ilke dar anlamıyla idarenin eylem
ve işlemlerinde kanuna saygılı ve bağlı olması gerektiğini ifade etmektedir. Ancak,
idarenin bazen bu ilkeye göre hareket etmediği bilinmektedir. Bunun sonucunda
yargı fonksiyonu devreye girebilecektir. Modern kamu yönetiminde idari
kararlarda iç kontrol sistemine önem verilmektedir. Keza, iç denetim
mekanizması da iç kontrolün önemli bir parçasıdır. İç denetimin görevlerinden
biri de, idarenin tesis ettiği mali işlemlerin harcama sonrasında yasal
uygunluk denetimini yapmaktır. Bu çalışmada devletin hukuka bağlılığının
görünümü olan ‘Kanuni İdare İlkesi’ bağlamında bu ilkeyi idarelerde hâkim ve
daim kılmak amacıyla kurulmuş olan mekanizmalardan “İç Denetim”’in önemi ele
alınacak ve kurumsal bağımsızlığına kavuşması için bir öneri getirilecektir.
Kanuni İdare İlkesi Kamu İç Denetimi İç Denetimin Kurumsal Bağımsızlığı Sayıştay İç Denetçiliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2016 Yılı 4. Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2016 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 4 |