Bu araştırma, sorun alanlarından birisini oluşturan sokak sütçülüğüne karşı Antalya ilindeki üreticilerin bakış açılarının ve yönelim nedenlerinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ana materyalini, Antalya ili sınırları içinde olup seyyar sütçülere süt veren ve/veya kendisi de seyyar sütçülük yapan üreticilerden yüz yüze görüşmeye dayalı anket yoluyla elde edilen orijinal veriler oluşturmuştur. Araştırma alanındaki süt üreticileri arasında basit tesadüfî örnekleme yöntemine göre belirlenen 74 adet üretici ile görüşme yapılmıştır. Üreticilerden %94,6’sı Merkez ilçede ve %5,4’ü ise Serik ilçesinde yer almaktadır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde; çizelge oluşturma, oransal değişim ve üretici tercihine dayalı 3’lü önem derecelemesi gibi yöntemlerden yararlanılmıştır. Araştırmadan edinilen bulgulara göre; kendi ürettiği sütü seyyar sütçülükle pazarlayan üreticilerin oranı %56,8 ve diğer seyyar sütçülere süt veren üreticilerin oranı ise %43,2’dir. Üreticilerin seyyar sütçülere süt verme seçeneğini tercih etmelerinde en fazla öne çıkan neden fiyat yüksekliğidir. Üreticilerin seyyar sütçülüğü kendi işleri olarak görmeleri olgusu ve seyyar sütçülerce üreticilere peşin ödeme yapılıyor olması diğer önemli faktörlerdir. Tüketicilere sağlıklı süt tüketim olanağı sağlamak için hem çiğ süt pazarlama kanalları hem de üreticiler doğru yönlendirilmeli ve bu amaçla süt işleme tesisleri, çiğ süt toplama ve dağıtım ağları daha dikkatli denetlenmelidir. Seyyar sütçülüğün önlenebilmesi için; üreticinin eline geçen çiğ süt fiyat düzeyi oluşumu konusunda daha sağlıklı politikalar geliştirilmeli ve süt toplama merkezlerinin önemi ve gerekliliği üzerinde daha fazla durulmalıdır.
The study was carried out to evaluate the point of view of the milk producers on the milk roundsman system, which is one of the main problematic issues, and to reveal the reasons of milk producer preferences in Antalya Province. The main material of the research consists of the original data obtained from a survey involving face to face interviews with producers supplying milk to roundsman or being a self roundsman within Antalya province. In the context of the study, 74 producers were chosen among milk producers in the research area according to the simple random sampling method. Out of 74 producers, 94,6% were the residents of Central district and 5,4% were the residents of Serik district. The evaluation of this research data was made by the help of the techniques such as chart creation, rational changes, and triple importance evaluation based on the producers’ choices. The results of the study indicated that 56,8% (42) of the milk producers had been marketing the milk on their own, and 43,2% (32) had been selling the milk to the roundsmen. The main reason that lies behind the producers’ preference on the way of selling their milk to roundsmen seems to be higher milk prices for their milk products. To provide healthier milk to the consumers, both raw milk marketing network and producers should be guided accurately, and for this reason, milk processing facilities, raw milk collecting and distribution networks should be inspected more carefully. To avoid milk roundsman system, more reasonable price policies should be applied for the raw milk suppliers, and the importance and necessity of milk collecting centers in good conditions should be considered more.
Seyyar sütçülük Çiğ süt pazarlama Üretici eğilimleri Antalya
Bu araştırma, sorun alanlarından birisini oluşturan sokak sütçülüğüne karşı Antalya ilindeki üreticilerin bakış açılarının ve yönelim nedenlerinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ana materyalini, Antalya ili sınırları içinde olup seyyar sütçülere süt veren ve/veya kendisi de seyyar sütçülük yapan üreticilerden yüz yüze görüşmeye dayalı anket yoluyla elde edilen orijinal veriler oluşturmuştur. Araştırma alanındaki süt üreticileri arasında basit tesadüfî örnekleme yöntemine göre belirlenen 74 adet üretici ile görüşme yapılmıştır. Üreticilerden %94,6’sı Merkez ilçede ve %5,4’ü ise Serik ilçesinde yer almaktadır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde; çizelge oluşturma, oransal değişim ve üretici tercihine dayalı 3’lü önem derecelemesi gibi yöntemlerden yararlanılmıştır. Araştırmadan edinilen bulgulara göre; kendi ürettiği sütü seyyar sütçülükle pazarlayan üreticilerin oranı %56,8 ve diğer seyyar sütçülere süt veren üreticilerin oranı ise %43,2’dir. Üreticilerin seyyar sütçülere süt verme seçeneğini tercih etmelerinde en fazla öne çıkan neden fiyat yüksekliğidir. Üreticilerin seyyar sütçülüğü kendi işleri olarak görmeleri olgusu ve seyyar sütçülerce üreticilere peşin ödeme yapılıyor olması diğer önemli faktörlerdir. Tüketicilere sağlıklı süt tüketim olanağı sağlamak için hem çiğ süt pazarlama kanalları hem de üreticiler doğru yönlendirilmeli ve bu amaçla süt işleme tesisleri, çiğ süt toplama ve dağıtım ağları daha dikkatli denetlenmelidir. Seyyar sütçülüğün önlenebilmesi için; üreticinin eline geçen çiğ süt fiyat düzeyi oluşumu konusunda daha sağlıklı politikalar geliştirilmeli ve süt toplama merkezlerinin önemi ve gerekliliği üzerinde daha fazla durulmalıdır
Seyyar sütçülük Çiğ süt pazarlama Üretici eğilimleri Antalya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tarım Ekonomisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 26 Sayı: 2 |