Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of efficiency of olive and olive oil marketing organisation in Eastern Mediterranean Region

Year 2019, Volume: 34 Issue: 1, 47 - 56, 20.02.2019

Abstract

Recently, olive oil and table olive consumption
has increased as result of increasing population, healthy diet conscious and
tendency for more local food products. During the period between 2000-2015 in
Turkey, olive production, olive oil and table olive production has increased
significantly. Eastern Mediterranean Region was one of the regions with the
highest increases. The aim of the study is to evaluate efficiency of olive,
olive oil and table olive marketing organization and present suggestions for
insufficiencies defined. As result, especially processing service had crucial
problems in all olive oil and table olive marketing services. To contribute in
olive sector, Cooperatives, branding, determining of target markets and
increasing the quality should be supported and improved.

References

  • TÜİK, 2011a. Türkiye İstatistik Kurumu. www.tuik.gov.tr.
  • Çiçek, A., Erkan, O., 1996. Tarım Ekonomisinde Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri, Gaziosmanpasa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:12, Tokat. 118s.
  • Işıklı, E., 1981. Tarımsal Pazarlama II Ders Notları. Ege Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders Notları. Bornova.
  • Olgun, A., 1988. Uygulanmakta Olan Destekleme Politikasının Türkiye’de Ve Özellikle Ege Bölgesinde Zeytin Ve Zeytinyağı Ekonomisindeki Çeşitli Etkileri Üzerinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı. Doktora Tezi. 267s.
  • Fafchamps, M., Gabre-M. E. and Mınten, B., 2004. Increasing Returns and Market Efficiency in Agricultural Trade. Journal of Development Economics. Vol. 78(2): 406-442.
  • Bellettı, G., Marescottı, A., 1997. The Reorganisation of Trade Channels of a Typical Product: The Tuscan Extra Virgin Olive Oil. 52nd EAAE Seminer-Parma. 19-21 Haziran. s. 271-286.
  • Sıskos Y., Matsatsınıs, N.F. and Baourakıs, G., 2001. Multicriteria Analysis İn Agricultural Marketing: The Case Of French Olive Oil Market. European Journal of Operational Research, 130: 315-331.
  • Işın, Ş., Koçak, E., 2003. İzmir İlinde Farklı Üretim Teknikleri Uygulayan Zeytin Sıkma Tesislerinin Ekonomik Analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 40(1): s. 127-134
  • Mıgdalas, A., Baourakıs, G., Kalogeras, N. and Merıem, H.B., 2004. Sector Modeling For The Prediction And Evaluation Of Cretan Olive Oil. European Journal of Operational Research, 152: s. 454–464.
  • Mılı, S., 2004. Prospects for Olive Oil Marketing in Non-Traditional Markets. Sustainable Development and Globalisation of Agri-Food Markets. AIEA2 International Conference. Laval University, Quebec, Canada. August 23-24. (http://eumed-agpol.iamm.fr/html/publications/partners/olive_oil_paper.pdf)
  • Türkekul, B., Günden, C., Abay, C. ve Miran, B., 2007. A Market Share Analysis of Virgin Olive Oil Producer Countries with Special Respect to Competitiveness. European Association of Agricultural Economists, 103rd Seminar, April 23-25, Barcelona, Spain.

Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 34 Issue: 1, 47 - 56, 20.02.2019

Abstract

Türkiye’de 2000-2015 yılları arasında zeytin üretimi ve
bununla beraber zeytinyağı üretiminde önemli artış gö
zlenmiştir. Bu artışların en fazla olduğu bölgelerden birisi Doğu
Akdeniz Bölgesi olmuştur. Bu çalışmanın amacı Doğu Akdeniz Bölgesi’nde zeytin
ve zeytinyağı pazarlama organizasyonlarının etkinliğinin değerlendirilmesi ve
belirlenen yetersizlikler için çözüm önerileri getirilmesidir. Çalışma
sonucunda zeytinyağı pazarlama hizmetlerinden özellikle işleme hizmetinde
eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Kooperatifleşme, markalaşma, hedef
pazarların belirlenmesi ve kalitenin artırılması yönünde yapılacak çalışmalar
bölgede zeytincilik sektörünün geliştirilmesine önemli katkılarda bulunacaktır.

References

  • TÜİK, 2011a. Türkiye İstatistik Kurumu. www.tuik.gov.tr.
  • Çiçek, A., Erkan, O., 1996. Tarım Ekonomisinde Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri, Gaziosmanpasa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:12, Tokat. 118s.
  • Işıklı, E., 1981. Tarımsal Pazarlama II Ders Notları. Ege Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders Notları. Bornova.
  • Olgun, A., 1988. Uygulanmakta Olan Destekleme Politikasının Türkiye’de Ve Özellikle Ege Bölgesinde Zeytin Ve Zeytinyağı Ekonomisindeki Çeşitli Etkileri Üzerinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı. Doktora Tezi. 267s.
  • Fafchamps, M., Gabre-M. E. and Mınten, B., 2004. Increasing Returns and Market Efficiency in Agricultural Trade. Journal of Development Economics. Vol. 78(2): 406-442.
  • Bellettı, G., Marescottı, A., 1997. The Reorganisation of Trade Channels of a Typical Product: The Tuscan Extra Virgin Olive Oil. 52nd EAAE Seminer-Parma. 19-21 Haziran. s. 271-286.
  • Sıskos Y., Matsatsınıs, N.F. and Baourakıs, G., 2001. Multicriteria Analysis İn Agricultural Marketing: The Case Of French Olive Oil Market. European Journal of Operational Research, 130: 315-331.
  • Işın, Ş., Koçak, E., 2003. İzmir İlinde Farklı Üretim Teknikleri Uygulayan Zeytin Sıkma Tesislerinin Ekonomik Analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 40(1): s. 127-134
  • Mıgdalas, A., Baourakıs, G., Kalogeras, N. and Merıem, H.B., 2004. Sector Modeling For The Prediction And Evaluation Of Cretan Olive Oil. European Journal of Operational Research, 152: s. 454–464.
  • Mılı, S., 2004. Prospects for Olive Oil Marketing in Non-Traditional Markets. Sustainable Development and Globalisation of Agri-Food Markets. AIEA2 International Conference. Laval University, Quebec, Canada. August 23-24. (http://eumed-agpol.iamm.fr/html/publications/partners/olive_oil_paper.pdf)
  • Türkekul, B., Günden, C., Abay, C. ve Miran, B., 2007. A Market Share Analysis of Virgin Olive Oil Producer Countries with Special Respect to Competitiveness. European Association of Agricultural Economists, 103rd Seminar, April 23-25, Barcelona, Spain.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Agricultural Economics
Authors

Arzu Seçer 0000-0003-1347-4988

Faruk Emeksiz 0000-0001-8820-9922

Publication Date February 20, 2019
Acceptance Date January 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 34 Issue: 1

Cite

APA Seçer, A., & Emeksiz, F. (2019). Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 34(1), 47-56.
AMA Seçer A, Emeksiz F. Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi. ANAJAS. February 2019;34(1):47-56.
Chicago Seçer, Arzu, and Faruk Emeksiz. “Doğu Akdeniz Bölgesinde Zeytin Ve zeytinyağı Pazarlama Organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 34, no. 1 (February 2019): 47-56.
EndNote Seçer A, Emeksiz F (February 1, 2019) Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 34 1 47–56.
IEEE A. Seçer and F. Emeksiz, “Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi”, ANAJAS, vol. 34, no. 1, pp. 47–56, 2019.
ISNAD Seçer, Arzu - Emeksiz, Faruk. “Doğu Akdeniz Bölgesinde Zeytin Ve zeytinyağı Pazarlama Organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 34/1 (February 2019), 47-56.
JAMA Seçer A, Emeksiz F. Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi. ANAJAS. 2019;34:47–56.
MLA Seçer, Arzu and Faruk Emeksiz. “Doğu Akdeniz Bölgesinde Zeytin Ve zeytinyağı Pazarlama Organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi”. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, vol. 34, no. 1, 2019, pp. 47-56.
Vancouver Seçer A, Emeksiz F. Doğu Akdeniz Bölgesinde zeytin ve zeytinyağı pazarlama organizasyonun etkinliğinin değerlendirilmesi. ANAJAS. 2019;34(1):47-56.
Online ISSN: 1308-8769