Recently, olive oil and table olive consumption
has increased as result of increasing population, healthy diet conscious and
tendency for more local food products. During the period between 2000-2015 in
Turkey, olive production, olive oil and table olive production has increased
significantly. Eastern Mediterranean Region was one of the regions with the
highest increases. The aim of the study is to evaluate efficiency of olive,
olive oil and table olive marketing organization and present suggestions for
insufficiencies defined. As result, especially processing service had crucial
problems in all olive oil and table olive marketing services. To contribute in
olive sector, Cooperatives, branding, determining of target markets and
increasing the quality should be supported and improved.
Türkiye’de 2000-2015 yılları arasında zeytin üretimi ve
bununla beraber zeytinyağı üretiminde önemli artış gözlenmiştir. Bu artışların en fazla olduğu bölgelerden birisi Doğu
Akdeniz Bölgesi olmuştur. Bu çalışmanın amacı Doğu Akdeniz Bölgesi’nde zeytin
ve zeytinyağı pazarlama organizasyonlarının etkinliğinin değerlendirilmesi ve
belirlenen yetersizlikler için çözüm önerileri getirilmesidir. Çalışma
sonucunda zeytinyağı pazarlama hizmetlerinden özellikle işleme hizmetinde
eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Kooperatifleşme, markalaşma, hedef
pazarların belirlenmesi ve kalitenin artırılması yönünde yapılacak çalışmalar
bölgede zeytincilik sektörünün geliştirilmesine önemli katkılarda bulunacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Agricultural Economics |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2019 |
Acceptance Date | January 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 1 |