BibTex RIS Kaynak Göster

THE PLACE AND IMPORTANCE OF CLASSICAL GUITAR IN THE COURSES OF MUSIC TEACHER LICENSE

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

Classical guitar has rapidly increasing popularity, it has an important place among the instruments, in common, amateur and professional music education. We can say that some of the main reasons for this is the guitar can be used in wide various musical genres, for many years composers from each country compose compositions for this instrument, portability in musical education and has an affordable price with usability in polyphonic. With all of these features guitar, professional music lessons are taught at universities in undergraduate music education department, as well as the piano has a structure that can be used effectively. The purpose of this study is determine to reveal that as well as piano, by its method, trainer and repertoire, guitar instrument can be used in what manner at lessons in music teaching licensing program. For this purpose, the related researchs were examined, conducted a questionnaire to determine the views of instructors.

Kaynakça

  • AKBULUT Fatih (2010). Temel Armoni Kurallarının Gitara Uyarlanmasında “CHALLAN ARMONİ” Yaklaşımları Üzerine Bir Yöntem Araştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.s.y.t., İstanbul.
  • AKSOY Bülent. (2003). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ALBUZ Aytekin. (2004). “Müzik Öğretmenliği Eğitiminde Çok Boyutluluk”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, sayı:2, 105-110.
  • AYDINTAN Ziya (1978). Klasik Armoni (Gitar Uygulamalı), Gitar Kitaplığı 4, İstanbul: Can Ticaret.
  • BAYRAKTAR Ertuğrul (1996). Müzik Öğretimi ve Çağdaş Teknoloji Müzik Öğretimi (Hazırlayan:Ahmet Say), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • BOSMAN Lance (1991). Harmony For Guitar (Revised Edition), Norfolk: Caligraving Limited Thetford, England.
  • CARULLI Ferdınando (1825). Harmonie Appliquée a la Guitare, Paris. 07.11.2012. E.T:
  • DAŞER Olcay. (2007). Klasik Gitar Eğitiminde Makamsal Türk Halk Ezgilerinin Kullanımı, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • DENİZER H. Gökhan. (2008). Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Gitar Öğrencilerinin Müziksel-İşitme-Okuma-yazma Dersi Başarılarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., İstanbul.
  • ENGSTROM G. Mıchael (1995). Harmony And The Guitar: A Textbook On Four-Part Writing In The Common-Practice Style, California State University, u.m.t., Long Beach.
  • ERDOĞAN Can (2007). Duyuş Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Klasik Gitarın Kullanımı, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Mersin.
  • GAZİMİHAL M. Ragıb (1961). Musıki Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • HIZIR AĞA (1770 civarı). Tefhîm-ül Makâmât fî Tevlîd-in Nagamât, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Hazine/no.1793.
  • KARASAR Niyazi (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KÖZ Emre (2007). İlköğretim İkinci Kademe’de Görev Yapan, Bireysel Çalgı Eğitimi (Gitar) Alanı Mezunu, Müzik Öğretmenlerinin Okul Şarkılarına Eşlik Etmede Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri, Marmara Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., İstanbul.
  • TOROS Misak (2011). Gitar ile Armoni, Ankara: Su Halkla ilişkiler & Organizasyon.
  • UÇAN Ali. (1996). Müzik Öğretimi Nasıl Geliştirilebilir? Müzik Öğretimi (Hazırlayan: Ahmet Say), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • YALÇIN Gökhan (2004). Halk Müziğine Dayalı Gitar Öğretimi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Konya.
  • YALÇIN Gökhan (2005). “Genel Müzik Eğitiminde Türkü Ya Da Türkü Kaynaklı Okul Şarkılarının Öğretilmesinde Okul Çalgısı Olarak Gitarın Yeri ve Önemi”, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi I. Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Van
  • YALÇIN Gökhan (2011). Gitar Uygulamalı Armoni Öğretiminin Öğrenci Bilgi Ve Performans Düzeyine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.
  • YILMAZ Emre (2010). Okul Şarkılarının Klasik Gitar İle Eşliklendirilmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Okul Şarkıları İçin Eşliklendirme Örnekleri, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Niğde. YÖK (2012).
  • http://www.yok.gov.tr/content/view/16/52, E.T: 07.11.2012
  • YÖNDEM Sadık (1992). Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Anadal Gitar Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Malatya.
  • YÖNDEM Sadık (1998). Türkiye’deki Mesleki Müzik Yüksek Öğretim Kurumlarında Klasik Gitara Uyarlanmış Türkü Kaynaklı Eğitim Müziklerinin Öğretiminde Ve Seslendiriminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS ALAN DERSLERİNDE KLASİK GİTARIN YERİ VE ÖNEMİ

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

Klasik gitar, popülerliği hızla artan, genel, özengen ve mesleki müzik eğitiminde önemli bir yere sahip olan çalgılar arasında gelmektedir. Bunun başlıca nedenlerinden bazıları, gitarın çok çeşitli müzik türlerinde kullanılabilmesi, her ülkeden bestecilerin uzun yıllar bu çalgı için besteler yapmış olması, müzik eğitiminde taşınabilirliği ve uygun fiyatı ile çoksesli müziklerde kullanılabilirliğidir diyebiliriz. Tüm bu özellikleriyle gitar, mesleki müzik eğitiminin verildiği üniversitelerin müzik öğretmenliği Anabilim dalı lisans alan derslerinde piyanonun yanı sıra etkin bir şekilde kullanılabilecek yapıya sahiptir. Bu çalışmanın amacı da, gitarın piyanonun yanı sıra çalgısı, metodu, eğitimcisi ve repertuarı ile müzik öğretmenliği lisans programındaki derslerin hangilerinde, ne şekilde kullanılabileceğini ortaya koymak olarak belirlenmiştir. Bu amaçla ilgili araştırmalar incelenmiş, öğretim elemanlarına görüşlerinin belirlenmesine yönelik anket uygulanmıştır. Bu yönüyle araştırma tarama modeli niteliği kazanmıştır. Elde edilen verilere göre, gitarın belirlenen derslerde etkin ve verimli bir şekilde kullanılabileceği ve gitar öğrencilerinin bu derslerdeki başarısı için önemli olduğu fakat bu derslerde gitara yeterince yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • AKBULUT Fatih (2010). Temel Armoni Kurallarının Gitara Uyarlanmasında “CHALLAN ARMONİ” Yaklaşımları Üzerine Bir Yöntem Araştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.s.y.t., İstanbul.
  • AKSOY Bülent. (2003). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ALBUZ Aytekin. (2004). “Müzik Öğretmenliği Eğitiminde Çok Boyutluluk”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, sayı:2, 105-110.
  • AYDINTAN Ziya (1978). Klasik Armoni (Gitar Uygulamalı), Gitar Kitaplığı 4, İstanbul: Can Ticaret.
  • BAYRAKTAR Ertuğrul (1996). Müzik Öğretimi ve Çağdaş Teknoloji Müzik Öğretimi (Hazırlayan:Ahmet Say), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • BOSMAN Lance (1991). Harmony For Guitar (Revised Edition), Norfolk: Caligraving Limited Thetford, England.
  • CARULLI Ferdınando (1825). Harmonie Appliquée a la Guitare, Paris. 07.11.2012. E.T:
  • DAŞER Olcay. (2007). Klasik Gitar Eğitiminde Makamsal Türk Halk Ezgilerinin Kullanımı, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • DENİZER H. Gökhan. (2008). Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Gitar Öğrencilerinin Müziksel-İşitme-Okuma-yazma Dersi Başarılarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., İstanbul.
  • ENGSTROM G. Mıchael (1995). Harmony And The Guitar: A Textbook On Four-Part Writing In The Common-Practice Style, California State University, u.m.t., Long Beach.
  • ERDOĞAN Can (2007). Duyuş Eğitiminde Eşlik Çalgısı Olarak Klasik Gitarın Kullanımı, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Mersin.
  • GAZİMİHAL M. Ragıb (1961). Musıki Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • HIZIR AĞA (1770 civarı). Tefhîm-ül Makâmât fî Tevlîd-in Nagamât, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Hazine/no.1793.
  • KARASAR Niyazi (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KÖZ Emre (2007). İlköğretim İkinci Kademe’de Görev Yapan, Bireysel Çalgı Eğitimi (Gitar) Alanı Mezunu, Müzik Öğretmenlerinin Okul Şarkılarına Eşlik Etmede Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri, Marmara Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., İstanbul.
  • TOROS Misak (2011). Gitar ile Armoni, Ankara: Su Halkla ilişkiler & Organizasyon.
  • UÇAN Ali. (1996). Müzik Öğretimi Nasıl Geliştirilebilir? Müzik Öğretimi (Hazırlayan: Ahmet Say), Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • YALÇIN Gökhan (2004). Halk Müziğine Dayalı Gitar Öğretimi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Konya.
  • YALÇIN Gökhan (2005). “Genel Müzik Eğitiminde Türkü Ya Da Türkü Kaynaklı Okul Şarkılarının Öğretilmesinde Okul Çalgısı Olarak Gitarın Yeri ve Önemi”, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi I. Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Van
  • YALÇIN Gökhan (2011). Gitar Uygulamalı Armoni Öğretiminin Öğrenci Bilgi Ve Performans Düzeyine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.
  • YILMAZ Emre (2010). Okul Şarkılarının Klasik Gitar İle Eşliklendirilmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Okul Şarkıları İçin Eşliklendirme Örnekleri, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Niğde. YÖK (2012).
  • http://www.yok.gov.tr/content/view/16/52, E.T: 07.11.2012
  • YÖNDEM Sadık (1992). Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerinde Anadal Gitar Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Malatya.
  • YÖNDEM Sadık (1998). Türkiye’deki Mesleki Müzik Yüksek Öğretim Kurumlarında Klasik Gitara Uyarlanmış Türkü Kaynaklı Eğitim Müziklerinin Öğretiminde Ve Seslendiriminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi
Yazarlar

Gökhan Yalçın

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalçın, G. (2013). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS ALAN DERSLERİNDE KLASİK GİTARIN YERİ VE ÖNEMİ. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32(2). https://doi.org/10.7822/egt124