The purpose of the present study was to explore the relationship between paternalistic leadership and classroom teachers’ satisfaction from supervisor and satisfaction from work. Data in this study was obtained from 309 classroom teachers working at primary schools in Bolu province in the academic year of 2010 - 2011. Data in this study were collected using satisfaction from supervisor, satisfaction from work and paternalistic leadership scales. Mean, correlation and stepwise regression test were used in data analysis. The results of Pearson correlation analyses indicated that paternalistic leadership was related to the satisfaction from supervisor and satisfaction from work. The regression analyses revealed that paternalistic leadership was significantly predictor of satisfaction from supervisor and satisfaction from work.
Bu çalışmanın amacı paternalist liderlik ile sınıf öğretmenlerinin yöneticiden doyum ve işin doğasından doyumları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu çalışmanın verileri 2010-2011 öğretim yılında Bolu ilindeki ilköğretim okullarında çalışan 309 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Bu çalışmanın verileri yöneticiden doyum, işin doğasından doyum ve paternalist liderlik ölçekleri kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçları paternalist liderlik ile yöneticiden doyum ve işin doğasından doyum arasında anlamlı ve olumlu ilişki olduğunu göstermiştir. Regresyon analizi ise paternalist liderliğin yöneticiden doyum ile işin doğasından doyumun önemli bir açıklayıcısı olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 31 Issue: 2 |