Post-traumatic growth is a term used to describe the positive changes experienced by individuals as a result of struggling with highly stressful life crises. There are different areas where post-traumatic growth is experienced and the growth in these areas may occur in different ways in different individuals. Post-traumatic growth is gathered under three main groups as in the self-perception, relationships and life philosophy of the individual. The number of the researches, which draw attention to the post tarumatic growth levels of individuals exposed to difficult life events, is increasing day by day. Thus, the possibility of gaining positive results from traumatic life events instead of seeing oneself only as a victim can also be mentioned. This research is very important in terms of moderating individuals' perspectives on the concept of trauma as well as encouraging them to struggle with traumatic life events more strongly. The psychoeducation program, which will be developed within the scope of this research, has a preventive and protective characteristics that enables individuals to effectively cope with the consequences of the traumatic experiences they have encountered or may encounter in their lives. In this research, a psychoeducation program was prepared to improve the post-traumatic growth levels of university students and its effect on post-traumatic growth levels of psychological counseling and guidance department students was examined. The study group consists of the volunteer students studying Guidance and Psychological Counseling at Ondokuz Mayıs University in 2018-2019 academic year. Pretest-Posttest Monitoring Model with Control Group was used as the research design. 6 students constituted the experimental group. The 10-session psychoeducation program was applied to the students in the experimental group. The post-traumatic growth levels of the students were measured with "Post-traumatic Growth Inventory". Wilcoxon Signed Rank Test was used in the analysis of the data. The findings obtained as a result of the research show that the Post-traumatic Growth Psychoeducation Program is effective in increasing post-traumatic growth levels of university students.
Travma sonrası gelişim, yüksek düzeyde stres içeren yaşam krizleriyle mücadele sonucu bireylerin yaşadığı olumlu değişimleri anlatmak için kullanılan bir terimdir. Travma sonrası gelişimin yaşandığı farklı alanlar vardır ve bu alanlarda yaşanan gelişim farklı bireylerde farklı şekillerde ortaya çıkabilir. Travma sonrası yaşanan gelişim bireyin kendilik algısında, ilişkilerinde ve yaşam felsefesinde olmak üzere üç ana grupta toplanır. Zorlu yaşam olaylarına maruz kalmış bireylerin, yaşanan olayların ardından travma sonrası gelişim düzeylerinin geliştiğine dikkat çeken araştırmalar gün geçtikçe artmaktadır. Bu sayede artık, travma sonrası birey, kendini yalnızca kurban olarak görmek yerine, travmatik yaşam olayından kazançlı çıkma olasılığından da söz edilebilmektedir. Bireylerin travma kavramına bakış açılarını yumuşatmak, ek olarak da kişileri, yaşam olaylarıyla daha güçlü bir şekilde mücadele etmeleri için cesaretlendirebilmek adına, bu araştırma oldukça önemlidir. Yine bu araştırma kapsamında geliştirilecek olan psikoeğitim programı, bireylerin yaşamlarında karşılaştıkları ya da karşılaşabilecekleri travmatik yaşantıların sonuçlarıyla etkili şekilde başa çıkabilmelerini sağlayan önleyici ve koruyucu niteliktedir. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim düzeylerini geliştirmeye yönelik bir psikoeğitim programı hazırlanarak, psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümü öğrencilerinin travma sonrası gelişim düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalında öğrenim gören gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma deseni olarak Kontrol Gruplu Ön-test Son-test İzleme Modeli kullanılmıştır. 6 öğrenci deney grubunu oluşturmuştur. 10 oturumluk psikoeğitim programı deney grubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin travma sonrası gelişim düzeyleri “Travma Sonrası Büyüme Envanteri” ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, Travma Sonrası Gelişim Psikoeğitim Programı’nın üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim düzeylerinin yükselmesinde etkili olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar, Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 |