The findings obtained to date show that individual differences are the most important component which contribute to the effectiveness of education. Therefore, the importance of styles and style related research is clearly obvious. Several types of styles and also various dimensions of them are available in the literature. The similarities and differences of all style models have created style classifications. In addition to that, individuals’ becoming aware of their style choices and perceptual choices depending on their personality types also became a significant subject of research. Thus, every discipline should systematically examine style-based research. For this reason, this study aimed to examine the distribution of style-based research, especially for a difficult to understand discipline such as biology. This current study examines the distribution of studies concerning style classification conducted in Turkey in the period between 1990 and 2022 in relation to teaching biology at the levels of pre-school, primary education, secondary education and higher education according to the criteria set. The criteria set in this study are formulated as key words, subject, theoretical framework and distribution of article authors. Then, the data were put to descriptive content analysis. The population for the study is national theses and articles. 237 national research in total were made suitable for analysis by using the flow model. The theoretical basis of the national research was analysed according to the Grigorenko and Sternberg style classification. It was found accordingly that “learning style(s)” were the most frequently used key words, that the subjects of research were very diverse and that mostly activity-based styles were examined. In addition to that, authors link strength in the literature were calculated in the line with the study problem. The results, specific to biology were scrutinised and emphasis was laid to the use of the concept of intellectual style.
Biology Teaching Style Classification Intellectual Style Systematic Review of Literature Content Analysis Bibliometric Analysis
Ethics committee approval was received for the research from the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Hacettepe University with the decision number E-35853172-300-00001499305 dated 15.03.2021.
Eğitim alanında bugüne dek elde edilen bulgular, bireysel farklılıkların eğitim etkililiğini sağlamada en önemli bileşen olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla stillerin ve stil konulu araştırmaların da bu doğrultuda önemi ortadadır. Literatürde birçok stil türü ve boyutları mevcuttur. Bugüne dek ortaya koyulan stil modellerinin ortak noktaları ve farklılıkları, stil sınıflandırmalarını doğurmuştur. Bireylerin kişilik tiplerine bağlı stil ve algısal tercihlerinin farkında olmaları da oldukça önemli bir konu haline gelmiştir. Dolayısıyla her disiplin stil temelli araştırmaları sistematik olarak incelemelidir. Bu sebeple bu çalışmada, özellikle biyoloji gibi anlaşılması güç bir disiplin için stil temelli araştırmaların dağılımlarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada Türkiye’de 1990-2022 yılları arasında okul öncesi dönemden itibaren, ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim düzeylerinde, biyoloji öğretimi çerçevesinde yapılan stil sınıflandırma araştırmalarının belirlenen ölçütlere göre dağılımlarının nasıl olduğu incelenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda biyoloji öğretimi çerçevesinde yapılan stil sınıflandırma araştırmalarının anahtar kelime, konu, kuramsal temel ve makale yazarları dağılımlarının nasıl olduğu betimsel içerik analizi ile ortaya koyulmuştur. Çalışma evreni ulusal tezler ve makaleler olarak belirlenmiştir. 1990-2022 yılları arasında toplam 237 araştırma akış modeli kullanılarak analize uygun hale getirilmiştir. Araştırmaların kuramsal temeli Grigorenko ve Sternberg stil sınıflandırmasına göre analiz edilmiştir. Makale bulgularına göre, biyoloji öğretimi çerçevesinde yapılan stil sınıflandırma araştırmalarında, en çok öğrenme stil(ler)i anahtar kelimesinin kullanıldığı, konuların çeşitlik gösterdiği, etkinlik temelli stillerin kuramsal temel olarak daha fazla çalışıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışma problemi doğrultusunda literatürdeki yazar bağlantıları hesaplanmıştır. Sonuçlar biyoloji disiplinine özgü şekilde yorumlanarak, zihinsel stil kavram kullanımına vurgu yapılmıştır.
Biyoloji Öğretimi Stil Sınıflandırma Zihinsel Stil Sistematik Literatür İncelemesi İçerik Analizi Bibliyometrik Analiz
Araştırma için Hacettepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 15.03.2021 tarihli ve E-35853172-300-00001499305 karar sayısı ile etik kurul izni alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |