Translation
BibTex RIS Cite

Eschatology, History and the Common Link: A Study in Methodology

Year 2019, , 329 - 364, 18.06.2019
https://doi.org/10.17120/omuifd.549229

Abstract

In his study, Andreas Görke evaluates the previous dating
methods of hadith narrations in a comparative way. He maintains this comparison
by means of unseen news, particularly in Nuaym b. Hammad’s work titled “Kitab
al-Fitan”.

References

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî. El-Müsned. Şrh. Ahmed Muhammed Şâkir. 16 cilt. Kahire: Darü’l-Maârif, 1374/1955.
  • Alexander, Paul J. “Medieval Apocalypses as Historical Sources” The American Historical Review. 73 (1968): 997-1018.
  • Bacharach, Jere L., “Laqab for a Future Caliph: The Case of the Abbasid al-Mahdî” Journal of the American Oriental Society. 113 (1993): 271-274.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Hatîb Ahmed b. Ali b. Sabit Hatîb Bağdadi. Târihu Bağdat. 14 cilt. Kahire, Bağdat: Mektebetü’l-Hancî, 1349/1931.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Hatîb Ahmed b. Ali b. Sabit Hatîb Bağdadi. Muvazzahu evhâmi’l-cem ve’t-tefrik. Thk. Emin Kalacî. Beyrut: Dârü’l-Marife, 1406/1986.
  • Bashear, Suliman, “Muslim apocalypses and the Hour: A Case-Study in Traditional Reinterpretation” Israel Oriental Studies, 13 (1993): 75-99.
  • Bashear, Suliman. “Apocalyptic and Other Materials on Early Muslim-Byzantine Wars: A Review of Arabic Sources” Journal of the Royal Asiatic Society, 3/1 (1991): 173-307.
  • Beyhâkî, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. el-İ’tikâd ve’l-hidaye ila sebili’r-reşad. Thk. A. İsam el-Kâtib. Beyrut: Dârü’l-Âfâki’l-Cedîde, 1400/1980.
  • Buhl, F., “Muhammad b. ‘Abdallâh b. Al-Hasan” in The Encyclopedia of Islam, 7: 388-389. Leiden: E.J. Brill, 1954.
  • Cook, Micheal, Early Muslim Dogma. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
  • Cook, Micheal, “Eschatology and the Dating of Traditions” Princeton Papers in Near Eastern Studies, 1 (1992): 23-47.
  • Cook, Micheal, “The Heraclian Dynasty in Muslim Eschatology” al Qanta-ra, 13 (1992): 3-23.
  • Dânî, Ebû Amr Osman b. Saîd b. Osman el-Ümevi. es-Sünenü’l-vâride fi’l-fiten gavâilihâ ve’s-saati ve eşrâtiha. Thk. D. El-Mübârekpûrî. 6 Cilt. Riyad: Dârü’l-Âsıme, 1995.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş'as b. İshak el-Ezdi Sicistânî. Sünen-i Ebî Dâvud. Thk. Muhammed Avvame. 5 Cilt. Cidde: Dârü’l-Kıble li’s-Sekafeti’l-İslamiyye, 1418/1998.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdullah b. İshak İsfahani Ebû Nuaym Isfahânî. Hilyetü’l-evliyâ. Thk. M. A. Hancî. 10 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitabü’l-Arabî, 1386/1967.
  • Ensârî, Ebû Muhammed Abdullah b. Muhammed b. Ca’fer b. Hayyan. Tabakâtü’l-muhaddisîn bi İsbahan ve’l-vâridîne aleyha. Thk. A. el-Belûşî. 4 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1412/1992.
  • Görke, Andreas, “Die frühislamische Geschichtsüberlieferung zu Hudai-biya” Der Islam, 74 (1997): 221.
  • Görke, Andreas, “The Historical Tradition about al-Hudaybiya: A Study of ‘Urwa b. Al-Zubayr’s Account” in the Biography of Muhammad: The İssue of the Sources, ed. Harald Motzki. Leiden: E.J. Brill, 2000.
  • Görke, Andreas, Das Kitab al-Amwâl. Entstehung und Werküberlieferung. Doktora Tezi, Hamburg, 2000, 36 nolu müsvedde.
  • Hâkim en-Nisâburî, Ebû Abdullah İbnü'l-Beyyi’ Muhammed. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn fi’l-Hadis. 4 Cilt. Haydarabad: Dâiratü’l-Maârifü’l-Nizâmiyye, 1333-1342/1915-1924.
  • Hayseme, Ebü’l-Hasan Hayseme b.Süleyman b. Haydere Hayseme b. Süleyman. Min hadisi Hayseme b. Süleyman el-Kureşi. Thk. U. Abdus-selam. Beyrut: Dârü’l-Kütübü’l-Arabî, 1400/1980.
  • Herevi, Kâsım b. Sellam el-Ezdî Ebû Ubeyd. Kitabü’l-emvâl. Thk. Mu-hammed İmâre. Kahire: Dâru’ş-Şürûk, 1409/1989.
  • Heysemî, Nureddin Ali b. Ebî Bekr. Mevâridü’z-zaman ilâ zevâidi İbn Hibban. Thk. M. Abdürrezzâk Hamza. 8 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, t.y.
  • Isfahânî, Ali b. Hüseyin b. Muhammed Ebü’l-Ferec. Mekâtilü’t-tâlibiyyîn. Thk. Abbas Ahmed Sakr. Beyrut: Müessesetü’l-A’lemî li’l-Matbûât, 1407/1987.
  • İbn Adî, Ebû Ahmed Abdullah b. Adi el-Cürcani. el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl. Thk. Y. M. Gazâvî. 7 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Fikr, 1408/1988.
  • İbn Asâkir, Ebü’l-Kâsım Sikatüddin Ali b. Hasan b. Hibetullah. Târihu medineti Dımaşk, U. el-Amvarî. 74 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Fikr, 1415-1418/1995-1998.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebü’l-Ferec Cemâlüddîn Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed Bağdâdî. el-İlelü’l-mütenâhiye fi’l-hadîsi’l-vâhiye. Thk. Kh. el-Meys. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1402/1982.
  • İbn Ebû Şeybe, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed b. İbrâhim. Kitâbu’l-musannef fi’l-hadîs ve’l-athâr. Thk. K.Y. el-Hût. 7 Cilt. Riyad: Mekte-betü’r-Rüşd, 1408/1988.
  • İbn Haldûn, Ebû Zeyd Veliyyüddin Abdurrahman b. Muhammed. Tarîhu’l-allâme, A. ve H. el-Zeyn. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-Lübnâniyye, 1386-87/1967-68.
  • İbn Balaban, Ebü’l-Hasan Alaeddin Ali b. Balaban b. Abdullah. el-İhsân fî takrîbi Sahîhi İbn Hibban. Thk. Şuayb el-Arnaûd. 16 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1413/1993.
  • İsmâilî, Ebû Bekr Ahmed b. İbrâhim b. İsmail. el-Mu'cem fî esami şüyuhi Ebî Bekr el-İsmaili. Thk. Z. M. Mansûr. 3 cilt. Medine: Mektebetü’l-Ulûm ve’l-Hikem, 1409/1989.
  • Jorge Aguadé, “Algunos hadices sobre la ocupation de Alejandria por un grupo de hispano-musulmanes” Boletin de la Asociation Espanola de Orientalistas, 12 (1976): 159-180
  • Juynboll, G.H.A. “Nafi’, the mawlâ of İbn ‘Umar, and His Position in Muslim Hadith Literature” Der Islam, 70 (1993): 213
  • Juynboll, G.H.A. Muslim Tradition, Studies in Chronology, Provenance and Authorship of Early Hadith. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.
  • Lawrence, I. Conrad, “Portents of the Hour: Hadith and History in the First Century A.H.” yayınlanmamış yazı.
  • Kazvinî, Ebü’l-Kasım Abdülkerîm b. Muhammed b. Abdilkerîm. et-Tedvîn fî ahbâri Kazvin, thk. A. el-Atâridî, 4 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1407/1987.
  • Madelung, Wilferd, “The Sufyânî between Tradition and History” Studia Islamica, 63 (1986): 3l vd.
  • Madelung, Wilferd, “Abd Allah b. al-Zubayr and the Mahdî” Journal of Near Eastern Studies, 40 (1981): 291-305
  • Madelung, Wilferd, “al-Mahdî” in The Encyclopedia of Islam. 5: 1230-1238. Leiden: E.J. Brill, 1954.
  • Mitter, Ulrike, “Unconditional Manumission of Slaves in Early Islamic Law”, Der Islam, 78 (2001): 35-72.
  • Motzki, Harald, “Qou vadis Hadit-Forschung? Eine kritische Unter suc-hung von G.H.A. Juynboll: “Nâfi’, the mawlâ of İbn ‘Umar and his position in Muslim hadith literature”, Der Islam, 73 (1996): 219-221.
  • Motzki, Harald, “The Collection of the Quran: A Reconsideration of Wes-tern Views in Light of Recent Methodological Developments”, Der Islam, 78 (2001): 1-34.
  • Motzki, Harald, “The Prophet and The Cat: On Dating Mâlik’s Muvatta’ and Legal Traditions” Jerusalem Studies in Arabic and Islam, 22 (1998): 38-83;
  • Motzki, Harald, “The Murder of İbn Abil-Huqayq: On the Origin and Reliability of Some Maghazi-Reports” in The Biography of Muham-mad, 170-239.
  • Nuaym b. Hammâd, Ebû Abdullah Nuaym b. Hammad b. Muaviye. Ki-tabü’l-fiten. Thk. Semîr b. Emin ez-Züheyri. 2 Cilt. Kahire: Mektebe-tü’t-Tevhid, 1411/1991.
  • Râmhürmüzî, Ebû Muhammed b. Hallad Hasan b. Abdurrahman. el-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-râvi ve’l-vâi, thk. M. Accac Hatîb Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1404/1984.
  • Schacht, Joseph. The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: Cla-rendon Press, 1950.
  • Schoeler, Gregor. Charakter und Authentie der Muslimischen Überlieferung Über das Leben Mohammeds. Berlin: de Gruyter, 1996.
  • Şâşî, Ebû Saîd Heysem b. Küleyb b. Süreyc. el-Müsned. Thk. M. Zeynullah. 2 Cilt. Medine: Mektebetü’l-Ulum ve’l-Hikem, 1409/1989.
  • Taberânî, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-Dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. el-Mu’cemu’l-kebîr. Thk, H. el-Selefî. 25 Cilt. Musul: Mektebetü’l-Ulum ve’l-Hikem, 1403/1983.
  • Taberânî, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-Dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. el-Mu’cemu’l-evsat. Thk. A. el-Huseynî. 10 Cilt. Kahire: Dârü’l-Haremeyn, 1414/1994.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemî. el-Câmiu’s-sahîh. Thk. Beşşar Avvad Ma’ruf. 6 Cilt. 2. Baskı. Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî, 1418/1998.
  • Vâsıtî, Ebü’l-Hasan er-Rezzaz Eslem b. Sehl b. Eslem Bahşel. Târihu Vâsıt. Thk. Korkîs Avvâd. Beyrut: Âlemü'l-Kütüb, 1406/1986.
  • Zaman, Iftikhar, “The Science of Rijal as a Method in the Study of Hadiths” Journal of Islamic Studies, 5 (1994): 1-34.
  • Zehebî, Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman. Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, thk. Şuayb el-Arnaûd. 23 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1402- 1405/1982-1985.

Gaybî Haberler, Tarih ve Müşterek Râvi: Metodolojik Bir Çalışma

Year 2019, , 329 - 364, 18.06.2019
https://doi.org/10.17120/omuifd.549229

Abstract

Andreas Görke ilgili çalışmasında kendisinden önce
yapılan hadis rivayetlerini tarihlendirmedeki yöntemleri karşılaştırmalı bir
şekilde değerlendirmektedir. Söz konusu karşılaştırmayı gaybî haberler
açısından, özelde de Nuaym b. Hammâd'ın Kitabü'l-Fiten'indeki birkaç örnek
üzerinde yapmaktadır.

References

  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed eş-Şeybânî. El-Müsned. Şrh. Ahmed Muhammed Şâkir. 16 cilt. Kahire: Darü’l-Maârif, 1374/1955.
  • Alexander, Paul J. “Medieval Apocalypses as Historical Sources” The American Historical Review. 73 (1968): 997-1018.
  • Bacharach, Jere L., “Laqab for a Future Caliph: The Case of the Abbasid al-Mahdî” Journal of the American Oriental Society. 113 (1993): 271-274.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Hatîb Ahmed b. Ali b. Sabit Hatîb Bağdadi. Târihu Bağdat. 14 cilt. Kahire, Bağdat: Mektebetü’l-Hancî, 1349/1931.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Hatîb Ahmed b. Ali b. Sabit Hatîb Bağdadi. Muvazzahu evhâmi’l-cem ve’t-tefrik. Thk. Emin Kalacî. Beyrut: Dârü’l-Marife, 1406/1986.
  • Bashear, Suliman, “Muslim apocalypses and the Hour: A Case-Study in Traditional Reinterpretation” Israel Oriental Studies, 13 (1993): 75-99.
  • Bashear, Suliman. “Apocalyptic and Other Materials on Early Muslim-Byzantine Wars: A Review of Arabic Sources” Journal of the Royal Asiatic Society, 3/1 (1991): 173-307.
  • Beyhâkî, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. el-İ’tikâd ve’l-hidaye ila sebili’r-reşad. Thk. A. İsam el-Kâtib. Beyrut: Dârü’l-Âfâki’l-Cedîde, 1400/1980.
  • Buhl, F., “Muhammad b. ‘Abdallâh b. Al-Hasan” in The Encyclopedia of Islam, 7: 388-389. Leiden: E.J. Brill, 1954.
  • Cook, Micheal, Early Muslim Dogma. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
  • Cook, Micheal, “Eschatology and the Dating of Traditions” Princeton Papers in Near Eastern Studies, 1 (1992): 23-47.
  • Cook, Micheal, “The Heraclian Dynasty in Muslim Eschatology” al Qanta-ra, 13 (1992): 3-23.
  • Dânî, Ebû Amr Osman b. Saîd b. Osman el-Ümevi. es-Sünenü’l-vâride fi’l-fiten gavâilihâ ve’s-saati ve eşrâtiha. Thk. D. El-Mübârekpûrî. 6 Cilt. Riyad: Dârü’l-Âsıme, 1995.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş'as b. İshak el-Ezdi Sicistânî. Sünen-i Ebî Dâvud. Thk. Muhammed Avvame. 5 Cilt. Cidde: Dârü’l-Kıble li’s-Sekafeti’l-İslamiyye, 1418/1998.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdullah b. İshak İsfahani Ebû Nuaym Isfahânî. Hilyetü’l-evliyâ. Thk. M. A. Hancî. 10 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kitabü’l-Arabî, 1386/1967.
  • Ensârî, Ebû Muhammed Abdullah b. Muhammed b. Ca’fer b. Hayyan. Tabakâtü’l-muhaddisîn bi İsbahan ve’l-vâridîne aleyha. Thk. A. el-Belûşî. 4 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1412/1992.
  • Görke, Andreas, “Die frühislamische Geschichtsüberlieferung zu Hudai-biya” Der Islam, 74 (1997): 221.
  • Görke, Andreas, “The Historical Tradition about al-Hudaybiya: A Study of ‘Urwa b. Al-Zubayr’s Account” in the Biography of Muhammad: The İssue of the Sources, ed. Harald Motzki. Leiden: E.J. Brill, 2000.
  • Görke, Andreas, Das Kitab al-Amwâl. Entstehung und Werküberlieferung. Doktora Tezi, Hamburg, 2000, 36 nolu müsvedde.
  • Hâkim en-Nisâburî, Ebû Abdullah İbnü'l-Beyyi’ Muhammed. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn fi’l-Hadis. 4 Cilt. Haydarabad: Dâiratü’l-Maârifü’l-Nizâmiyye, 1333-1342/1915-1924.
  • Hayseme, Ebü’l-Hasan Hayseme b.Süleyman b. Haydere Hayseme b. Süleyman. Min hadisi Hayseme b. Süleyman el-Kureşi. Thk. U. Abdus-selam. Beyrut: Dârü’l-Kütübü’l-Arabî, 1400/1980.
  • Herevi, Kâsım b. Sellam el-Ezdî Ebû Ubeyd. Kitabü’l-emvâl. Thk. Mu-hammed İmâre. Kahire: Dâru’ş-Şürûk, 1409/1989.
  • Heysemî, Nureddin Ali b. Ebî Bekr. Mevâridü’z-zaman ilâ zevâidi İbn Hibban. Thk. M. Abdürrezzâk Hamza. 8 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, t.y.
  • Isfahânî, Ali b. Hüseyin b. Muhammed Ebü’l-Ferec. Mekâtilü’t-tâlibiyyîn. Thk. Abbas Ahmed Sakr. Beyrut: Müessesetü’l-A’lemî li’l-Matbûât, 1407/1987.
  • İbn Adî, Ebû Ahmed Abdullah b. Adi el-Cürcani. el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl. Thk. Y. M. Gazâvî. 7 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Fikr, 1408/1988.
  • İbn Asâkir, Ebü’l-Kâsım Sikatüddin Ali b. Hasan b. Hibetullah. Târihu medineti Dımaşk, U. el-Amvarî. 74 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Fikr, 1415-1418/1995-1998.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebü’l-Ferec Cemâlüddîn Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed Bağdâdî. el-İlelü’l-mütenâhiye fi’l-hadîsi’l-vâhiye. Thk. Kh. el-Meys. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1402/1982.
  • İbn Ebû Şeybe, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed b. İbrâhim. Kitâbu’l-musannef fi’l-hadîs ve’l-athâr. Thk. K.Y. el-Hût. 7 Cilt. Riyad: Mekte-betü’r-Rüşd, 1408/1988.
  • İbn Haldûn, Ebû Zeyd Veliyyüddin Abdurrahman b. Muhammed. Tarîhu’l-allâme, A. ve H. el-Zeyn. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-Lübnâniyye, 1386-87/1967-68.
  • İbn Balaban, Ebü’l-Hasan Alaeddin Ali b. Balaban b. Abdullah. el-İhsân fî takrîbi Sahîhi İbn Hibban. Thk. Şuayb el-Arnaûd. 16 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1413/1993.
  • İsmâilî, Ebû Bekr Ahmed b. İbrâhim b. İsmail. el-Mu'cem fî esami şüyuhi Ebî Bekr el-İsmaili. Thk. Z. M. Mansûr. 3 cilt. Medine: Mektebetü’l-Ulûm ve’l-Hikem, 1409/1989.
  • Jorge Aguadé, “Algunos hadices sobre la ocupation de Alejandria por un grupo de hispano-musulmanes” Boletin de la Asociation Espanola de Orientalistas, 12 (1976): 159-180
  • Juynboll, G.H.A. “Nafi’, the mawlâ of İbn ‘Umar, and His Position in Muslim Hadith Literature” Der Islam, 70 (1993): 213
  • Juynboll, G.H.A. Muslim Tradition, Studies in Chronology, Provenance and Authorship of Early Hadith. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.
  • Lawrence, I. Conrad, “Portents of the Hour: Hadith and History in the First Century A.H.” yayınlanmamış yazı.
  • Kazvinî, Ebü’l-Kasım Abdülkerîm b. Muhammed b. Abdilkerîm. et-Tedvîn fî ahbâri Kazvin, thk. A. el-Atâridî, 4 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1407/1987.
  • Madelung, Wilferd, “The Sufyânî between Tradition and History” Studia Islamica, 63 (1986): 3l vd.
  • Madelung, Wilferd, “Abd Allah b. al-Zubayr and the Mahdî” Journal of Near Eastern Studies, 40 (1981): 291-305
  • Madelung, Wilferd, “al-Mahdî” in The Encyclopedia of Islam. 5: 1230-1238. Leiden: E.J. Brill, 1954.
  • Mitter, Ulrike, “Unconditional Manumission of Slaves in Early Islamic Law”, Der Islam, 78 (2001): 35-72.
  • Motzki, Harald, “Qou vadis Hadit-Forschung? Eine kritische Unter suc-hung von G.H.A. Juynboll: “Nâfi’, the mawlâ of İbn ‘Umar and his position in Muslim hadith literature”, Der Islam, 73 (1996): 219-221.
  • Motzki, Harald, “The Collection of the Quran: A Reconsideration of Wes-tern Views in Light of Recent Methodological Developments”, Der Islam, 78 (2001): 1-34.
  • Motzki, Harald, “The Prophet and The Cat: On Dating Mâlik’s Muvatta’ and Legal Traditions” Jerusalem Studies in Arabic and Islam, 22 (1998): 38-83;
  • Motzki, Harald, “The Murder of İbn Abil-Huqayq: On the Origin and Reliability of Some Maghazi-Reports” in The Biography of Muham-mad, 170-239.
  • Nuaym b. Hammâd, Ebû Abdullah Nuaym b. Hammad b. Muaviye. Ki-tabü’l-fiten. Thk. Semîr b. Emin ez-Züheyri. 2 Cilt. Kahire: Mektebe-tü’t-Tevhid, 1411/1991.
  • Râmhürmüzî, Ebû Muhammed b. Hallad Hasan b. Abdurrahman. el-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-râvi ve’l-vâi, thk. M. Accac Hatîb Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1404/1984.
  • Schacht, Joseph. The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: Cla-rendon Press, 1950.
  • Schoeler, Gregor. Charakter und Authentie der Muslimischen Überlieferung Über das Leben Mohammeds. Berlin: de Gruyter, 1996.
  • Şâşî, Ebû Saîd Heysem b. Küleyb b. Süreyc. el-Müsned. Thk. M. Zeynullah. 2 Cilt. Medine: Mektebetü’l-Ulum ve’l-Hikem, 1409/1989.
  • Taberânî, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-Dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. el-Mu’cemu’l-kebîr. Thk, H. el-Selefî. 25 Cilt. Musul: Mektebetü’l-Ulum ve’l-Hikem, 1403/1983.
  • Taberânî, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-Dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. el-Mu’cemu’l-evsat. Thk. A. el-Huseynî. 10 Cilt. Kahire: Dârü’l-Haremeyn, 1414/1994.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemî. el-Câmiu’s-sahîh. Thk. Beşşar Avvad Ma’ruf. 6 Cilt. 2. Baskı. Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî, 1418/1998.
  • Vâsıtî, Ebü’l-Hasan er-Rezzaz Eslem b. Sehl b. Eslem Bahşel. Târihu Vâsıt. Thk. Korkîs Avvâd. Beyrut: Âlemü'l-Kütüb, 1406/1986.
  • Zaman, Iftikhar, “The Science of Rijal as a Method in the Study of Hadiths” Journal of Islamic Studies, 5 (1994): 1-34.
  • Zehebî, Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman. Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, thk. Şuayb el-Arnaûd. 23 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 1402- 1405/1982-1985.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Translate
Authors

Andreas Görke This is me

Publication Date June 18, 2019
Submission Date April 4, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

ISNAD Görke, Andreas. “Gaybî Haberler, Tarih Ve Müşterek Râvi: Metodolojik Bir Çalışma”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 46 (June 2019), 329-364. https://doi.org/10.17120/omuifd.549229.