Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi: Erken Dönem Din Eğitimine İlişkin Ebeveyin Görüşleri

Year 2020, , 179 - 215, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.778128

Abstract

Okul öncesi eğitim kurumlarının ilk basamağı olan anaokulu, yaşamın en önemli kademelerinden biridir ve çocukların ebeveyn haricinde bir başka eğitmen ile karşılaştıkları ilk dönemdir. Bu evre çocuklar açısından olduğu kadar, ebeveynler açısından da önemlidir. Çünkü bu döneme kadar çocukların bakımı, alışkanlıkları, dini, ahlakı ve eğitimi üzerinde tamamen hakim olan ebeveynler, bu aşamayla birlikte hakimiyetlerini çocuğun öğretmenleri, arkadaşları ve çevresi ile paylaşmak zorunda kalırlar. Anaokulu döneminden itibaren artık eğitimin bir paydaşı haline gelen ve çocuğun her açıdan iyi yetişmesini isteyen ebeveynler kendi milli ve dini değerleri ile örtüşen bir eğitimin çocuklarına verilmesini önemserler. Bu bakımdan ebeveynlerin mevcut eğitim ve öğretime dair görüşlerinin ortaya konması, eğitimin diğer paydaşları olan öğretmen, öğrenci, müfredat vb. unsurları arasında senkronize bir şekilde yürütülmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda ebeveynlerin okul öncesi ve anaokulunda din eğitimine ilişkin görüşlerinin irdelendiği bu çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı ikinci dönemi içerisinde Siirt il merkezindeki resmi anaokullarına çocuklarını gönderen ebeveynler ile yapılmıştır. Bu çerçevede okul öncesi eğitim kurumlarında okul öncesi din eğitimi verilmesi yönündeki ebeveyn görüşleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre okul öncesi din eğitimi verilmesi yönünde ebeveynlerden koşulsuz destek verenlerinin yanı sıra pozitif yaklaşım sergileyen ancak bunun için çeşitli koşullar öne süren ebeveynlerin olduğu görülmüştür. Bunun yansıra bazı ebeveynler ise okul öncesi dönemde din eğitiminin verilmesini desteklemiş; ancak bu eğitimin ailelerce verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Diğer taraftan okul öncesi dönemde din eğitiminin verilmesini uygun bulmayan ebeveynlerin, uygun bulmama gerekçeleri ortaya konmuştur.

References

  • Akto, Semra - Akto, Akif. “Okul Öncesi Öğretmenlerin Din Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi (Nitel Bir Araştırma)”. e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR) 9/2 (30 Kasım 2017): 1096-1121. Ay, Mehmet Emin. “Ailede Verilecek Din Eğitiminde Genel Prensipler”. İslam’ da Aile ve Çocuk Terbiyesi (Il). Ed. İbrahim Canan. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Bursa: Alfa Yayınları, 1997.
  • Çelebi, Kübra - Şahin, Merve - Bütün, Neslihan - Kol, Suat. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Din Dersine Yönelik Görüşleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi 24/5 (15 Aralık 2016): 2279-2292. Cömert, Dilfiruz - Havise, Gileç. “Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen- Aile- Çocuk ve Kurum”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/131-145 (2004).
  • Dinç, Berrin. “Okulöncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Çocukların Ebeveynlerinin Çocuk Hakları Eğitimi Konusundaki Görüşleri”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 3/1 (28 Mart 2015): 7-25. “Diyanet İşleri Başkanlığı Siirt Müftülüğü”. Erişim: 26 Mart 2019. https://siirt.diyanet.gov.tr/Sayfalar/ContentDetail.aspx?MenuCategory=Kurumsal2&ContentCategory=personelimiz.
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Gurubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0/7 (2015): 33-66.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 2009.
  • Karasu, Teceli. “Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre Okul Öncesi Dönemde Din Eğitimi (Muş İli Örneği)”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi. 51 (30 Haziran 2019): 479-500. Kılınç, Hasan Hüseyin - Bulut, Ayhan - Yenen, Emin Tamer. “Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen ve Veli Etkileşimi Üzerine Bir Çalışma”. Route Educational and Social Science Journal 3/1 (2016): 351-365.
  • Koç, Ahmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi. Ed. Mustafa Köylü - Nurullah Altaş. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Gurubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Kurt, İbrahim. Velilerin 4-6 Yaş Gurubu Kuran Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri Ve beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği) (Y. Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, 2017.
  • Oruç, Cemil. “Montessori Eğitim Yaklaşımının Din Eğitimine Uygulanması: Godly Play Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 17/38 (2019): 235-266. Oruç, Cemil. “Okul Öncesi Dönem Çocuğunda Ahlaki Değerler Eğitimi”. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama. 2 (23 Temmuz 2016): 37-60. Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 (2015): 705-720.

Religious Education in Preschool Education Institutions: Parents' Views on Early Religious Education

Year 2020, , 179 - 215, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.778128

Abstract

Kindergarten is one of the most important steps of life and this period is the first time children meet another instructor other than parents. This stage is important for parents as well as children. Because until this period, parents who have completely mastered the care, habits, religion, morality and education of children are forced to share their dominance with the child's teachers, friends and surroundings. Parents care about giving education to their children, which coincides with their national and religious values who have become a stakeholder of education and want the child to grow up well in all respects with kindergarten period. In this regard, it is important to determine the views of parents on current education and training, in order to carry out synchronously among the other stakeholders of the education, teachers, students, and curriculum etc.elements. This study, which examines parents's views on religious education in preschool and kindergarten, was conducted with parents who sent their children to their official kindergartens in Siirt city center during the second semester of the 2018-2019 academic year. In this context, it was tried to put forward the opinions of parents about the provision of religious education in kindergartens, which is the first step of preschool education institutions. According to the findings of the study, some parents were found to have unconditional support for religious education, but also had some parents taking positive approaches and suggesting a variety of conditions in the kindergartens. In addition, some parents supported the provision of religious education in preschool period, but stated that this education should be provided by families. On the other hand, the reasons of the parents who do not find it appropriate to give religious education in preschool period and kindergarten are presented.

References

  • Akto, Semra - Akto, Akif. “Okul Öncesi Öğretmenlerin Din Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi (Nitel Bir Araştırma)”. e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR) 9/2 (30 Kasım 2017): 1096-1121. Ay, Mehmet Emin. “Ailede Verilecek Din Eğitiminde Genel Prensipler”. İslam’ da Aile ve Çocuk Terbiyesi (Il). Ed. İbrahim Canan. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Bursa: Alfa Yayınları, 1997.
  • Çelebi, Kübra - Şahin, Merve - Bütün, Neslihan - Kol, Suat. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Din Dersine Yönelik Görüşleri”. Kastamonu Eğitim Dergisi 24/5 (15 Aralık 2016): 2279-2292. Cömert, Dilfiruz - Havise, Gileç. “Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen- Aile- Çocuk ve Kurum”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/131-145 (2004).
  • Dinç, Berrin. “Okulöncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Çocukların Ebeveynlerinin Çocuk Hakları Eğitimi Konusundaki Görüşleri”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 3/1 (28 Mart 2015): 7-25. “Diyanet İşleri Başkanlığı Siirt Müftülüğü”. Erişim: 26 Mart 2019. https://siirt.diyanet.gov.tr/Sayfalar/ContentDetail.aspx?MenuCategory=Kurumsal2&ContentCategory=personelimiz.
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Gurubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0/7 (2015): 33-66.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 2009.
  • Karasu, Teceli. “Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre Okul Öncesi Dönemde Din Eğitimi (Muş İli Örneği)”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi. 51 (30 Haziran 2019): 479-500. Kılınç, Hasan Hüseyin - Bulut, Ayhan - Yenen, Emin Tamer. “Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen ve Veli Etkileşimi Üzerine Bir Çalışma”. Route Educational and Social Science Journal 3/1 (2016): 351-365.
  • Koç, Ahmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. Din Eğitimi. Ed. Mustafa Köylü - Nurullah Altaş. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Gurubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Kurt, İbrahim. Velilerin 4-6 Yaş Gurubu Kuran Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri Ve beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği) (Y. Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, 2017.
  • Oruç, Cemil. “Montessori Eğitim Yaklaşımının Din Eğitimine Uygulanması: Godly Play Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 17/38 (2019): 235-266. Oruç, Cemil. “Okul Öncesi Dönem Çocuğunda Ahlaki Değerler Eğitimi”. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama. 2 (23 Temmuz 2016): 37-60. Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 (2015): 705-720.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İlyas Erpay 0000-0003-2350-6998

Publication Date December 15, 2020
Submission Date August 8, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

ISNAD Erpay, İlyas. “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi: Erken Dönem Din Eğitimine İlişkin Ebeveyin Görüşleri”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49 (December 2020), 179-215. https://doi.org/10.17120/omuifd.778128.