This study examines the levels of professional qualifications towards religious profession of the last grades of Imam-Hatip and Faculty of Theology students. For this purpose, a personal information questionnaire and a Religious Professional Competence Scale were prepared and administered to 66 students studied at Samsun Anadolu İmam-Hatip High School and İmam-Hatip High School and 55 students studied at Faculty of Theology, Ondokuz Mayıs University in December 2011. For the analysis of data, t-test, analysis of variance and chi-square test were used. It was found that the level of religious profession of the last grades of the Faculty of Theology was higher than of those the last grades of Imam-Hatip High Schools.
Bu çalışmada, İlahiyat Fakültesi son sınıf öğrencileri ile İmam-Hatip Lisesi son sınıf öğrencilerinin din görevliliğine yönelik mesleki yeterlilik düzeyleri incelenmiştir. Bu amaçla hazırlanan kişisel bilgi anketi ile Din Görevliliği Mesleki Yeterlilik Ölçeği, 2011 Aralık ayında Samsun Anadolu İmam-Hatip ve İmam-Hatip Lisesi son sınıflarından 66 öğrenciye ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi son sınıfından 55 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde t-testi, varyans analizi ve ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda İlahiyat Fakültesi son sınıf öğrencilerinin din görevliliği mesleki yeterlilik düzeyleri, İmam-Hatip Lisesi son sınıf öğrencilerinin din görevliliği mesleki yeterlilik düzeylerine göre daha yüksek olarak bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Submission Date | November 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 34 Issue: 34 |