Bu makalede Ferrâ’nın kıraatlere yaklaşımını Meâni’l-Kur’an bağlamında tasviri bir şekilde ele aldık. Ferrâ kıraatlerin gelişim sürecinde kendi dönemi bakımından aydınlatıcı bir örnektir. Ferrâ Kur’an kıraatlerinin yerleşik yapısının teşekkülünden önce yaşamıştır. O bir filologdur. Bu bakımdan Arap grameri onun kıraatlerle ilgili fikirlerini etkilemiştir. Klasik kıraat öğretisinde kıraatin sahihliğini tespit noktasında üç kriter belirlenmiştir. Bu kriterler Ferrâ’nın yaklaşımında bir değer ifade etmesine rağmen o, bunlardan başka kriterler de öngörmektedir. Bunların ilki ve en önemlisi kıraatin Arap gramerine uygun olmasıdır.
In this article, we tried to describle al-Farrâ’s approaches to the Qur’an Qıraah in the care of Meâni’l-Kur’an. In the development process of qraahs, al-Farrâ is lightness sample of his term. al-Farrâ lived before time that the canonic structure of Qur’an qıraahs was formed. He was a flologist and Arabic gramer effected his opinions about qıraahs. In classical qıraah teory there are three criteria. Al-Farrâ take into consideration these criterions as well as those he creation himself. His first and more important criteria is that a qıraah must be in accord to Arabic grammer and secondly, conform to Osman’s Mushaf and qıraah of cama’ah. Other one that was preferred by him that is conformed to Abdullah’s qıraah, sometimes he preferred some qıraahs without cause. He also some qıraahs in accord to manner entirity of Qur’an. Finally, he rarely considered his teologic preferences.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | November 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 29 Issue: 29 |