Research Article
BibTex RIS Cite

The classification of the individuals, took place in the jokes of the Nasraddin Hodja, due to their social statuses and criticism

Year 2010, Volume: 28 Issue: 28, 131 - 150, 01.02.2010

Abstract

The jokes has got a unique role within the spoken folk epics due to giving the right message to the public, having a teaching side, announcing commonly to each individuals of public, having thought meanwhile get them laughed. The essential part of this study is to define the social statuses, took place in the past, to find out and to introduce the human affiliations and their role within the jokes by the help of the jokes of Nasraddin Hodja.

References

  • Boratav, Pertev Naili: Nasreddin Hoca, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Boyraz, Şeref: “Nasreddin Hoca Fıkralarında Zaman, Mekan ve Şahıslar”, Nasreddin Hoca’ya Armağan, Oğlak Yayınları, İstanbul, 1996, s. 73-82.
  • Kabacalı, Alpay: Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, Özgür Yayın, İstanbul, 1991.
  • Alpay Kabacalı, Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, İstanbul 1991, s. 61.
  • Özkan, İsa: “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültü- rü Kongresi -Nasreddin Hoca Seksiyon Bildirileri-, Kültür Bakanlığı Ya- yınları, Ankara, 1996, s. 195-200.
  • Türkmen, Fikret: Letâif-i Nasreddin Hoca (Burhaniye Tercümesi) İnceleme-Şerh, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1989.
  • Usta, Niyazi: “Nasreddin Hoca Nüktelerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Din ve Toplum Yazıları, Platin Yayınları, Ankara, 2008, s.109-116.
  • Ülper, Hakan: “Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İşlevleri”, Folklor/Edebiyat Dergisi, S.48, Ankara, 2006, s. 283-294.
  • Yıldırım, Dursun: Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. ııı

NASREDDİN HOCA FIKRALARINDAKİ ŞAHISLARIN SOSYAL STATÜLERİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2010, Volume: 28 Issue: 28, 131 - 150, 01.02.2010

Abstract

Halk anlatıları içerisinde halka doğrudan mesaj vermesi, didaktik bir yönünün bulunması, halktan her kesime hitap etmesi ve eğlendirirken düşündürebilmesi bakımından fıkraların ayrı bir yeri vardır. Bu çalışmanın temel amacı, Nasreddin Hoca fıkraları aracılığıyla geçmişe dair sosyal statüleri, insan ilişkilerini ortaya çıkarmak, tanıtmak ve bunların fıkralardaki işlevlerini belirlemektir. Halk anlatıları içerisinde halka doğrudan mesaj vermesi, didaktik bir yönünün bulunması, halktan her kesime hitap etmesi ve eğlendirirken düşündürebilmesi bakımından fıkraların ayrı bir yeri vardır. Bu çalışmanın temel amacı, Nasreddin Hoca fıkraları aracılığıyla geçmişe dair sosyal statüleri, insan ilişkilerini ortaya çıkarmak, tanıtmak ve bunların fıkralardaki işlevlerini belirlemektir.

References

  • Boratav, Pertev Naili: Nasreddin Hoca, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Boyraz, Şeref: “Nasreddin Hoca Fıkralarında Zaman, Mekan ve Şahıslar”, Nasreddin Hoca’ya Armağan, Oğlak Yayınları, İstanbul, 1996, s. 73-82.
  • Kabacalı, Alpay: Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, Özgür Yayın, İstanbul, 1991.
  • Alpay Kabacalı, Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, İstanbul 1991, s. 61.
  • Özkan, İsa: “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültü- rü Kongresi -Nasreddin Hoca Seksiyon Bildirileri-, Kültür Bakanlığı Ya- yınları, Ankara, 1996, s. 195-200.
  • Türkmen, Fikret: Letâif-i Nasreddin Hoca (Burhaniye Tercümesi) İnceleme-Şerh, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1989.
  • Usta, Niyazi: “Nasreddin Hoca Nüktelerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Din ve Toplum Yazıları, Platin Yayınları, Ankara, 2008, s.109-116.
  • Ülper, Hakan: “Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İşlevleri”, Folklor/Edebiyat Dergisi, S.48, Ankara, 2006, s. 283-294.
  • Yıldırım, Dursun: Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. ııı
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bekir Şişman This is me

Publication Date February 1, 2010
Submission Date November 2, 2014
Published in Issue Year 2010 Volume: 28 Issue: 28

Cite

ISNAD Şişman, Bekir. “NASREDDİN HOCA FIKRALARINDAKİ ŞAHISLARIN SOSYAL STATÜLERİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28/28 (February 2010), 131-150.