BibTex RIS Cite

Değerler Eğitiminde Tasavvuf

Year 2016, Issue: 40, 33 - 48, 28.11.2016

Abstract

İnsan davranışını yönlendiren ve toplum üzerinde oldukça önemli bir etkiye sahip olan değerler, hem öznel hem de nesnel bir nitelik taşımaktadır. Toplumun hiçbir ferdini dışarıda bırakmayan değerlerin insana kazandırılması sadece okulların veya belirli eğitim kurumlarının sorumluluğunda veya tekelinde değildir. Aksine değerler eğitimi okul, aile ve çevrenin etkilediği ve aynı zamanda etkilendiği süreci ifade eder. İşte bu makale, sözü edilen sürecin kendi referanslarımız çerçevesinde yürütülebilmesi için, düşünce geleneğimize dönerek kültür kodlarımızdan yararlanmak ve değer eğitiminde hem teorik hem de pratik açıdan büyük birikime sahip olan tasavvuf kültüründen hareketle insanımıza yeni yaklaşım biçimlerini sunmayı teklif etmektedir.

 

Anahtar Sözcükler: Değer, tasavvuf, ahlâk, sülûk, nefs.

Sufism in Values Education

Year 2016, Issue: 40, 33 - 48, 28.11.2016

Abstract

Values guiding human behaviours and having an important effect on society have both subjective and objective features. The acquiring of values which hasn’t excluded anyone in society isn’t under the responsibility of only schools or any other institutions. In fact, values education not only affects family, school and society but also it is affected by those institutions. The aims of this article are to examine Sufi culture which belongs to our own references in terms of values education, to find new materials from Sufism that has a large accumulation in both theory and practice with regard to values education, and to suggest new approaches to values education with reference to Sufi culture.

Keywords: Value, Sufism, morality, way, self-essence.

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ali Bolat

Publication Date November 28, 2016
Submission Date January 6, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 40

Cite

ISNAD Bolat, Ali. “Değerler Eğitiminde Tasavvuf”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 40 (December 2016), 33-48.