Life Kinetik (LK) antrenmanı, fiziksel adaptasyon, duyusal algı becerileri ve el-göz koordinasyonu gibi temel yetilerin, bilişsel süreçlerle dengelenerek karmaşık antrenmanlara dönüştürüldüğü bir antrenman modelidir. Mevcut literatürde, LK antrenmanlarının koordinatif beceriler üzerinde olumlu etkiler yarattığı çeşitli araştırmalarla ortaya konmuş olsa da voleybola özgü çalışmalar sınırlı sayıdadır. Bu çalışmanın amacı, adölesan voleybolcularda uygulanan LK antrenmanının dikkat düzeyi ve servis isabetine etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini, özel bir voleybol kulübünde aktif olarak antrenmanlara katılan toplam 19 kız sporcu oluşturmuştur (deney grubu n=11; yaş ortalaması X̄ = 14,18 ± 0,40 yıl; kontrol grubu n=8; yaş ortalaması X̄ = 14,62 ± 0,51 yıl). Deney grubuna 8 hafta boyunca, haftada iki gün olacak şekilde LK antrenmanı uygulanmıştır. Her iki gruba da uygulama öncesi ve sonrası Stroop Renk-Kelime Testi ile Servis İsabet Testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, deney grubunda Stroop etkisi süresinde anlamlı bir azalma, servis isabet oranında ise anlamlı bir artış olduğunu göstermiştir (p<0,05); kontrol grubunda ise istatistiksel olarak anlamlı bir değişim gözlenmemiştir (p>0,05). Bu sonuçlar, dikkat ve odaklanma gibi bilişsel becerilerin LK antrenmanları ile geliştirilebileceğini ortaya koymakta; bu modelin gelişim çağındaki voleybolcularda bireysel gelişimi ve müsabaka performansını artırabilecek etkili bir yöntem olduğunu düşündürmektedir. Bu doğrultuda, antrenörler ve spor bilimciler, dikkat ve teknik performansı desteklemeye yönelik hazırladıkları programlarda LK antrenmanlarına yer vererek sporcuların çok yönlü gelişimine katkı sağlayabilirler.
Araştırma için Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sağlık Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu Kurulu’ndan 08/01/2025 tarihli ve 01-2025/07 karar sayısı ile etik kurul izni alınmıştır.
Life Kinetik (LK) training is a model that transforms fundamental skills such as physical adaptation, sensory perception abilities, and hand-eye coordination into complex exercises by balancing them with cognitive processes. Although existing literature has demonstrated the positive effects of LK training on coordinative skills, the number of studies specifically focused on volleyball is limited. The aim of this study is to examine the effects of LK training on attention level and service accuracy in adolescent volleyball players. The sample consisted of 19 female athletes (experimental group n=11; mean age = 14.18 ± 0.40 years; control group n=8; mean age = 14.62 ± 0.51 years) actively training at a private volleyball club. The experimental group participated in LK training twice a week for eight weeks. Both groups were administered the Stroop Color-Word Test and a Service Accuracy Test before and after the intervention. The findings showed a significant decrease in Stroop effect duration and a significant increase in service accuracy in the experimental group (p<0.05), while no statistically significant changes were observed in the control group (p>0.05). These results indicate that cognitive skills such as attention and concentration can be improved through LK training, suggesting that this model may be an effective method for enhancing individual development and competition performance in adolescent volleyball players. Accordingly, coaches and sports scientists may consider integrating LK exercises into their training programs to support athletes’ multidimensional development.
Ethical approval for the research was obtained from the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Karamanoğlu Mehmetbey University Faculty of Health Sciences with decision number 01-2025/07 dated 08/01/2025.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Physical Activity and Health, Sports Science and Exercise (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 20, 2025 |
| Publication Date | August 20, 2025 |
| Submission Date | June 22, 2025 |
| Acceptance Date | August 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |